Thermia Super Vision

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Då är det tyvärr som jag misstänkte. Pannan själv använder det uttaget för att man ska kunna se driftsdata i displayen.
Men då antar jag att det inte finns någon här på forumet som kopplat in sig i en nyare Biomatic 20+ panna, utan ni som har gjort
det har en brännare typ den som Libis hade?

Tråkigt nu när jag fått tag i RS422 omvandlare mm. :?

Men helt kört är det iofs. inte än...syrran har en Thermia Diplomat med det uttaget ledigt, så jag får väl försöka där...
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Jag har en Biomatic panna och supervision displayen går inte på det utaget. däremot har jag sett att du har thermias shuntstyrning i din panna den använder samma kontakt...
Thermia Biomatic 20+
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jaha, är den som ställer till det. Jag kan vara utan shuntstyrning, bara jag får logga. :lol:

Måste gå att splitta den där på något sätt. Får fundera vidare.

Btw, Tack Joachim för info.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Andy
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 16 nov, 2005 11:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andy »

snokez skrev: Tråkigt nu när jag fått tag i RS422 omvandlare mm. :?
Vad är det för omvandlare du har?

/Andy
ctc171 + Thermia bequem 20d
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag har en VSCOM USB --> RS422 DB9HA.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
nedelin
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 15 jan, 2011 10:10
Ort: Växjö

Inlägg av nedelin »

johansjostrand skrev:Enda stavelse jag lyckats hitta om supervision står på sidan 10 i denna PDF.
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id181.pdf

Har en gammal Diom ca 1979 - dubbelpanna - som jag tröttnat på att elda med pellets. Tänker mig nu en CTC ecoflex 15 kw. Räcker den för att värma ett timmerhus, tilläggsisolerat, på ca 230 kvm? vAD KAN JAG TJÄNA I FORM AV MINDRE PELLETSFÖRBRUKNING?
Nästa steg är en bergvärmepump som dockas till den nya pannan eller ska jag stanna vid en luft-vatten - pump som kopplas till pelletspannan?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror det blir lite så där nätt och jämt med 15 kW till din stöga. Jag skulle nog vilja gå upp till en 20 kW panna eftersom ditt hus behöver 13,8 kW enbart för uppvärmningen (60 Watt per kvm) Eftersom du är inne på en panna med Ariterm brännare hursomhelst, så borde kanske Biomatic+ 30 vara mer lagom. Ställ den på 20 kW så har du till både uppvärmning, tappvarmvatten och dusch utan att lämna pannans "sweetspot". Många av de problem som man har med pannor här på forumet, tror jag beror på att man köper för små pannor iförhållande till behovet, och en sak har en panna gemensamt med andra maskiner: Den mår inte bra av att gå för raka rör hela tiden. Biomatic+ 20 och + 30 har samma brännare, men + 30 pannan har större konvektionsytor som gör att den lättare evakuerar avgaserna så att man inte får ett mycket vanligt problem: Brännare som går fett och sätter igen allt med sot och flygaska. En + 30 panna som går på 2/3 prestanda, kommer att må bra och leverera när det behövs både värme och varmvatten. Vad du kommer att tjäna på det i minskad pelletsförbrukning är svårt att säga, men verkningsgraden på Biomatic pannorna ligger på drygt 90 %, så om du inte blir frestad att frossa i tappvarmvatten eller utöka de uppvärmda ytorna, så räkna kallt 10 - 15 % mindre pellets - varav en del kommer av att de nya brännarna har bättre styrsystem som inte slösar med pellets vare sig till uppstart eller under drift.

När det gäller värmepump, skulle jag avvakta lite där eftersom en riktig pelletspanna faktiskt är så billig i drift att den enda vinsten med värmepumpen kommer att vara på komfortsidan. Däremot kanske solfångare kan vara något så att du slipper använda el eller pellets för tappvarmvattnet under den varma årstiden. I förlängningen dock, kan en bergvärmepump kunna vara ett bra supplement så att man inte ensidigt är beroende av en enda energikälla. Ju fler korgar man fördelar sina ägg på, ju större chans är det att man får med åtminstone några hem :wink:

Men detta är stora påkostningar, och det gäller att hålla huvudet kallt. Det kan vara frestande att skapa ett system som kan klara allt, men oftast så är den ända som kan "räkna hem" på det, rörisen :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fel igen bergtorparn :wink:
DET ÄR INTE SAMMA BRÄNNARE I BIOMATIC 20/30

Min effekten som Biomatic 30 går köra på är 12 kW vilket är istort vad detta hus förmodligen kräver vid DUT
Klarar inte en biomatic 20 att värma villa på 230 m2 ska man nog fundera på att skaffa isolering först, Räcker inte 20 kW har man ett behov på 86,95W/m2 :shock:

Det ska inte vara något problem gällande driftstopp med förliten panna utan man får för kallt inne, En kompis har en Biomatic 20+ från -06 till att värma riktigt dåligt isolerat hus på 190 m2 inkl källare + garage/gårdsverkstad på 136 m2 o lite stödvärme i ladugården samt vv där som bara vv är ca 50 kWh/dygn..
Han måste hjälpa till med elpatronen då det blir kallare än -23/25° o pannan har gått som längst på 20 kW effekt i 13 dygn utan att stanna o utan problem..

Så nedelin du kan lungt köpa en Biomatic 20 :wink:
Skulle rekomendera den som finns på blocket för 39000:-
Vad har du för förbrukning idag??
Själv sänkte jag förbrukningen med 30%, Från ca 7 till 5 ton/år men jag har inte en Biomatic så sänkningen hade garanterat blivit mer med en sådan panna då den jag har nu har max 87-88° verkningsgrad med pellets mot närmare 95% som max i en biomatic, 85% är årsverkningsgraden på en biomatic
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ja, ha. Nu är André på farten igen. StackarnBild
Måste vara ett trist och tråkigt liv att tvingas springa efter andra och gorma "Fel, fel, fel. Du har feeeeeel!" för att inte duka under för en känsla av otillräcklighet. Man känner så ofta så här Bild när man har med André att göra, medan man ju logiskt borde känna Bild - men när allt kommer omkring, är man inte mer än en människaBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du klagar ju för satan bara på ariterms brännare o skriver en massa skit som varken är sant el stämmer så jag tycker du enbart ska hålla käften bergklåparen :twisted:

Men du kanske börjar ge felaktiga råd till dom med dessa brännare så att det inte fungerar så får du skriva en massa skit om att dom inte går få att fungera så är det nån som gör en förbannad så är det du............

Hmmm, lite skärpning här. Vi använder oss inte av "fula" ord här på forumet. Om man vill göra det så använd då PM funktionen. / Roli moderator
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

He - he. Bättre att du blir sur än jag. Nu vet du hur jag känner när du går på med ditt arroganta, osympatiska sätt. Så tack för gammal ost.

Och du: Jag spenderade inte över 40 sidor på att få en Bionet på rätt köl Bild

En sak: Om jag är en sådan idiot, hur kommer det sig då att min anläggning går lärobokperfekt?

Flax har jag aldrig haft, så det kan det inte vara. KonstigtBild

Hmmm, lite skärpning här. Vi använder oss inte av "fula" ord och smutskastning här på forumet. Om man vill göra det så använd då PM funktionen. / Roli moderator
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Suck!!
bergatorpan,
Hur kan du tolka Andrés första svar som arrogant och osympatiskt??
André har hjälpt enormt många på detta forum! Och besitter mycket kunskap om just Thermia / Ariterm.
Väldigt plumpt av dig bergatorpan att spy galla över andra :evil:
Visst du hjälper många på detta forum också, men rätt ofta skriver du saker som är fel. Om du inte vet eller är säker, var tyst!!

Jo jag vet man ska inte mata Trollet... men jag kunde inte vara tyst :roll:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Vet du, Becker: Som vanligt har du en poäng, och i vanliga fall skulle jag nog varit mer överbärande med stackars lille André. Men nu är inte i vanliga fall. Jag är deppig, trött och full i Fan och ju mer jag lär André att känna, ju mer önskar jag att jag aldrig hört om honomBild

Får mig att fundera över hur det kommer sig att sådana forum som detta egentligen behövs? Jag menar: Jag har kollat i Baltikum - inga pelletsforum. Tyskland? Ach, nein! Storbritannien? Nope! Norge? Nei, hva fan skal vi med 'a? Det är inte sak samma som att det är problemfritt i dessa länderna, men när det behövs ett eget forum, så är det något som inte står riktigt rätt till i landet. Om Sverige varit en riktig marknadsekonomi och inte en oligopolstat styrd av bonusdirektörer och påläggskalvar, så skulle kanske saker fungerat. Att företag stänger 2X1 timme för frukost och lunch, säger mer än 4 hyllmetrar med avhandlingar. Detta forum är ett levande bevis på att Sverige är ett samhälle där näringslivet slutat fungera. Tyvärr. Men vi har inga andra att tacka än oss själva. En muslim vars hemsida jag besökte för ett tag sedan hade ett motto: "Toleransen blir inte ett brott förän man tolererar det otolererbara". Kanske är det där felet ligger? Vi har tolererat saker som inte hör hemma här, såsom en urholkning av arbetsmoralen och avskaffandet av affärsetik och affärsmoral. Kanske är bristen på etik och moral hela svaret? Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Inlägg av P-sson »

Ja skriver inte möe, men nu spårar en del UR.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bergatorparen skrev:
Och du: Jag spenderade inte över 40 sidor på att få en Bionet på rätt köl Bild

En sak: Om jag är en sådan idiot, hur kommer det sig då att min anläggning går lärobokperfekt?
Ja o vem va o skrev massa strunt så tråden blev 40 sidor lång??
Du gav även där massa felaktiga råd, Satt man inte vid datorn så man han svara Alex omg innan du kommit med massa strunt så va de som att börja från noll igen...

Tja du har väl haft röta med nått :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar