Thermia Super Vision

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Thermia Super Vision

Inlägg av wertok »

Jag skulle vilja veta mer vad man kan fjärrstyra/kolla via datorn när det gäller Thermias Biomatic. Någon som vet var jag kan hitta pdf om "Thermia Super Vision"?
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Enda stavelse jag lyckats hitta om supervision står på sidan 10 i denna PDF.
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id181.pdf
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Tack! Det var mer än vad jag hittat själv innan! :D
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Om du köper en interfacekabel för en tusenlapp och kan programmera Comli så kan du själv läsa ut alla parametrar.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

ABSO skrev:Om du köper en interfacekabel för en tusenlapp och kan programmera Comli så kan du själv läsa ut alla parametrar.
Jag vet inte ens vad Comli är så det blir nog att jag använder deras program istället... :?
puuseppa
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 nov, 2005 23:24
Ort: Finland

Inlägg av puuseppa »

ABSO skrev:Om du köper en interfacekabel för en tusenlapp och kan programmera Comli så kan du själv läsa ut alla parametrar.
Can you help me how I can program own software. What are burner outcoming parameters?


(Sorry my poor english, my swedish language is very poor) :roll:
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

ABSO skrev:Om du köper en interfacekabel för en tusenlapp och kan programmera Comli så kan du själv läsa ut alla parametrar.
Lite Off Topic men jag kan inte bärga mig...

Kul att se dig igen ABSO!!!

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

pitch skrev:
ABSO skrev:Om du köper en interfacekabel för en tusenlapp och kan programmera Comli så kan du själv läsa ut alla parametrar.
Lite Off Topic men jag kan inte bärga mig...

Kul att se dig igen ABSO!!!

/Pitch
Det var skrivet i mars :?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

COMLI är ett protokoll för kommunikation, tyvärr så envisas dom med att använda COMLI fortfarande, inget fel i sig på protokollet, men alla andra länder i hela värden utom danmark använder MODBUS istället....

Du behöver alltså ett program som kan "prata" COMLI på serieporten, och detta är relativt lätt att smälla ihop själv om man kan programmera, annars så är det lite knöligare och COMLI är som jag sa nästan okänt i hela världen så det är inte lätt att hitta exempelkod för det heller.

Micke
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

micke_932 skrev:COMLI är ett protokoll för kommunikation, tyvärr så envisas dom med att använda COMLI fortfarande, inget fel i sig på protokollet, men alla andra länder i hela värden utom danmark använder MODBUS istället....

Du behöver alltså ett program som kan "prata" COMLI på serieporten, och detta är relativt lätt att smälla ihop själv om man kan programmera, annars så är det lite knöligare och COMLI är som jag sa nästan okänt i hela världen så det är inte lätt att hitta exempelkod för det heller.

Micke
Hade det varit någon high-tec teknik i dessa plåtburkar till brännare hade man självklart haft en internetanslutning.
MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

Inlägg av MF 165 »

ABSO skrev:Om du köper en interfacekabel för en tusenlapp och kan programmera Comli så kan du själv läsa ut alla parametrar.
Vad är det för kabel som behövs? Thermias egna? eller kan köpas hos "Data-Pelle" på hörnet?

Går det att koda COMLI i VB? Alltså göra anrop från en VB-applikation? Finns det någon COMLI freeware?

Många frågor men jag är sugen på att få till en billig PC-styrning av brännaren.
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
puuseppa
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 08 nov, 2005 23:24
Ort: Finland

Inlägg av puuseppa »

ABSO skrev:Om du köper en interfacekabel för en tusenlapp och kan programmera Comli så kan du själv läsa ut alla parametrar.
Varifrån kan jag köpa en interfacekabel för brännare mellan dator ?? :shock:
Termax Pellet 25S + Thermia BeQuem 20D
jth
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 17 nov, 2005 10:19
Ort: Borlänge

Inlägg av jth »

puuseppa skrev: Varifrån kan jag köpa en interfacekabel för brännare mellan dator ?? :shock:
First post.. :)

Det här frågade jag Thermia också.. Det tog ett par månader att få tag på de bara. Julledigt och annat för ett år sen.

Är det COMLI så är det kanske RS-485 kommunikation som är en senare variant av RS-422. Jag ska beställa en NM422A på ELFA och se om det fungerar. Sedan blir det nog till att göra ett GPL linuxprogram som alla får köra.

Jag stoppade in några länkar till ELFA och annat på webbsidan http://kopparv34.mine.nu
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

mycket intressant detta.. :D

hittade detta.. ang Comli

"Det används i sk. PLC datorer dvs. Idustriella styrstem.
Man definierar startaddress, Stoppaddress, Mottagare,
Mottagens address där dataarean skall läggas.
Sedan stiggas protokoller med en start bit.
Som plockas ner när telegrammer kommit fram"

om det nu kan ge något?

Företaget som tog fram Comli hette "SattControl" som sedan blev "Alfa Laval Automation" Och går nu mera under "ABB Automation"

Finns med både digitala & analoga signaler. som jag har fattat det.. :?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Ja, o jag begriper inte ett jota...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Skriv svar