Viking Bio misständer allt oftare!?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av Jimmyxn »

Hej,

Vi har en Värmebaronen Comet el panna med Viking Bio brännare som har fungerat bra under längre tid. Nu har det dock hänt 3-4 gånger på par dagar som den inte lyckats tända pelletsen och därmed har huset blivit kallt.

Jag har provat rengöra den och även justerat Tigex både fram och tillbaka men det verkar inte hjälpa?

Här är lite bilder på installationen :

Tyvärr gick det inte så bra att posta bilder i detta forum så jag länkar till albumet här istället : https://imgur.com/a/bEwEm


Det är säkert inget viktigt men det jag tänkte på är att det faller ut en del såkspån när jag kopplar loss matarröret och brännaren, ett problem?

Det andra är att tubulatorerna har små brännmärken som ni kan se på en av bilderna, troligen fastnar något i röret som glöder.

Förövrigt kan man ju se på rustret att det endast ligger lite pellets där och att den försökt tända. Kanske matar röret av någon anledning mindre pellets nu än tidigare? Den där svängdörren som hänger i brännaren fanns inte när vi flyttade in, vi satte dit den när jag bytte lite delar och det har egentligen fungerat bra fram tills nu då.

Någon fundering på vad jag kan prova?
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av d_anders »

Matar den för lite så rengör skruven och förrådet så att du blir av med gammalt spån. Låt sen skruven köra igenom en säck pellets eller så som du fångar upp och efter det mäter du och justerar brännarens matning.

Dock har det varit rejält blåsigt här de senaste dagarna och även ganska kallt, kanske beror dina misslyckade starter framför allt på att vädret som kan ge för högt drag i kombination med en eventuellt lite låg startdos?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av d_anders »

Om bilderna visar hur det ser ut när anläggningen har gått ett tag utan att sotas så tycker jag att det ser ut som att brännaren går magert och du behöver få upp matningen.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av Stegatorparn »

Pelletsmatningen är för låg så brännaren går mager. Det syns på det vita sotet på eldstadens väggar. Vid rätt inställning har sotet en mellangrå färg. Även startdosen är för liten.

Orsaken är troligen att spån har samlats i skruvens intag som befinner sig i det blå T-röret under Mafa-förrådet. I regel behöver man rensa bort spån en gång under eldningssäsongen.
Kör slut på pelletsen eller töm förrådet och dra ut skruvröret, så kommer du åt att gräva ur och dammsuga.
När det är rent, sätt tillbaka skruven och fyll på pellets. Sätt en hink under skruvutloppets slang och sätt skruvmotorns sladd direkt i ett vägguttag och låt skruven fyllas tills det kommer regelbundet med pellets i hinken. Anslut sladd och slang till brännaren och kör igång.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av Jimmyxn »

Tack,

Den har inte stannat efter senaste rengöringen men jag får ändå sätta in någon åtgärd. Det tar ju fortfarande ganska lång tid för den att komma igång, ofta går den så lågt som 63 grader innan den kommer igång och då är pannan ändå satt på 80 grader.

Att städa ur skruven låter som en bra idé, jag har faktiskt inte gjort det sen vi flyttade in för 3 år sen. Visste inte att man skulle göra det men man borde väl ha anat det.

När jag ska rengöra skruven så måste all pellets ur magasinet antar jag? Just nu är det halvfullt så bäst är nog att låta den köra på tills det är slut och då plocka isär och rengöra grejerna. Under tiden bör jag kunna ställa om pannan så att den kör på el.

Hur rengör man skruven? Misstänker att man ska ta bort de skruvarna som sitter i nedersta blåa delen, den som ansluter mot magasinet? Själva röret går troligen att dra ut förhand. Har inte kollat manualen än på hur man justerar matningen men det bör inte vara något problem att få till.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av Stegatorparn »

Du behöver inte lossa några skruvar alls om du följer min instruktion i förra inlägget.
Jobbet är gjort på en halvtimma.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av Jimmyxn »

Perfekt! Läste lite snabbt där och missade tydligen hälften :) Ska ta o prova det.

Citering av inlägg rakt ovanför undviker vi för att göra forumet mer lätt läst. Citering borttagen. / Roli moderator
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Att pannan tappar 17 grader från termostatens stopptemperatur är fullt normalt vid hyfsat effektbehov. Normalt är hysteresen (skillnaden mellan termostatens start/stopp) 8 grader, och sedan tappar den ungefär lika mycket till tills dess brännaren orkar vända temperaturen.

Du skriver i startinlägget att ni fått kallt när brännaren stannat. Men visst finns det inställning på pannan för kombinerad drift pellets och el (som backup)?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av Jimmyxn »

Har nu rengjort skruven med dammsugare. Den pellets som låg närmast skruven hällde jag inte tillbaka igen, troligen behöver den silas först.

Jag har inte kontrollerat portionerna men det låter som den matar mer nu vid uppstart.

Den börjar uppstartsfasen vid 67 grader och kör fläkten i intervaller tills den kommit ner till 60-61 grader då det tar eld i brännaren, totalt tar detta 9 min.

Utomhus är det idag relativt fint fint väder, hyfsat vindstilla och 6 + grader i solen.

Är detta okay eller ska något justeras?
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av Jimmyxn »

GoForIt Pellets skrev: Du skriver i startinlägget att ni fått kallt när brännaren stannat. Men visst finns det inställning på pannan för kombinerad drift pellets och el (som backup)?
Jo den har el också men om vi slår på det märker vi inte av när pannan stannar och egentligen stannar den väldigt sällan.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Med hjälp av Viking Bios inbyggda funktion för att ge larm/ström via grå kabel i anslutningskabeln kan man ansluta ett externt larm, exempelvis en indikeringslampa.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av Jimmyxn »

Aha, intressant! Kände jag inte till, får ta en närmare titt på det.

Än så länge har inte pannan stannat, hoppas och tror att problemet är löst, tiden får avgöra.

Stort tack för all hjälp!
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av Jimmyxn »

Nu har pannan kört i ca 1 vecka utan några problem så troligen är det löst nu! Tack för hjälpen!
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av Jimmyxn »

Tyvärr har pannan stannat 3 gång på 3 dagar. Det ser ut att vara samma problem som tidigare, d.v.s för lite pellets. Man kan dock se på bilderna att det matas mer pellets efter att skruven är rengjord :

Innan:
https://i.imgur.com/nX0mNFu.jpg
Efter:
https://i.imgur.com/WcwNoyF.jpg

Man kan tydligt se på båda bilderna var någonstans brännaren försöker tända och man kan också så att just i det området så är det snålt med pellets.

När vi flyttade in i huset så saknades svängluckan som jag misstänker ska se till så att pellets inte studsar för långt in. Tittar man på bild 2 så är det ganska tydligt att luckan har medfört att pelletsen samlas i början och därmed inte når fram.

En snabblösning nu blev att ta bort luckan och se om det löser problemet. Det kan ju vara så att skruven är anpassad efter att köra utan lucka.

Ett mer långsiktig lösning är troligen att sätta din luckan igen och skruva upp matningen.

Det jag dock inte förstår är hur detta kan fungera bra i så många månader och sen bara sluta fungera. Det måste ju vara någon förslitning eller liknande?
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio misständer allt oftare!?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Testa att justera upp startdosen ytterligare.
Är brännaren inställd med startsekvens för högt drag? Om inte - gör det.

Spontant ligger även pelletshögen för nära gaveln..
Jag hade med svärmors brännare ibland problem med att det ville bildas en kådaliknande beläggning i gavelgenomföringen, som gjorde att pelletsen gled ner dåligt (och t.o.m fastnade).
Rengjorde med T-röd några gånger och det löste problemet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar