Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av manin »

Här kan ni lägga vilka problem ni har haft..
och hur ni har åtgärdat det
Bild
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Larm: Fläkten ur funktion

Inlägg av manin »

Då detta händer under januari -05.
Min vikingbio brännare hade problem med fläkt larm ”Fläkten ur funktion” fler gånger i början.
Så tog jag med min brännare till Värmebaronen service och undersökte den , då visade att den där transformator som var störning på grund av inga jordat.
Så han bytte transformator med jordat till den. Då har jag inte haft larm dess.
Då har jag fått problemlöst. (febuari -05)

Skönt :wink:
Senast redigerad av manin den tis 11 okt, 2005 12:58, redigerad totalt 4 gång.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Är det transformator du menar när du skriver "transfer" :?: :?:


Tillägg 7/6: Manin justerade 6/6.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mln1318
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 nov, 2005 00:56

problem med "fläkt ur funktion"

Inlägg av mln1318 »

Hmm, har kört min Viking Bio en månad monterad på en äldre gjutjärnspanna "Klafreströms Folkpanna". Funkade fint i ca två veckor, därefter har återkommande driftstopp skett med sagda larm. Jag fick besked av en tekniker från VB att de fått en serie fläktar som var "trögstartade" i vissa lägen, dvs fläkten stannar i det läge där det går trögast och sartar sedan inte alltid...

Efter byte av fläkt har det gått bättre, enbart ett driftstopp på 10 dagar mot tidigare 6-7 driftstopp undr 3 veckor.

Någon annan som fått denna förklaring från VB?
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Möjlig flimmer i nätet, så kanske få skaffa en sådan spänningsadaptern att koppla mellan kretskort och fläkten, kanske hjälp det. Ringer till VB och förklara problem och fråga efter om få spänningsadaptern till det.
Detta här jag vetat eftersom en kille som har haft problem på hans vikingbo och fick sådan spänningsadaptern o efter insatt den helt problemfri.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
mln1318
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 nov, 2005 00:56

Inlägg av mln1318 »

spänningsadaptern att koppla mellan kretskort och fläkten
Fick en ny fläkt idag, med den lilla i svart palst inkapslade komponenten på sladden (konding?). Kostade gratis (garanti). Den nya fläkten väsnas aningen mer än den gamla (har noterat att 3 olika fläktar låter helt olika - kanske pga av olika balansering?). Nu ska det bli spännande att se om det blir fler "Fläktfel" som driftstopp! Tack för tipset! Baronen tyckte dessutom att de kunde bjuda på ett nytt roster pga allt strul - tycker jag också :lol:!
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Problem vid start ...

Inlägg av manin »

Jocke.t skrev:Hej!

Hoppas att kunskapen finns hos någon här på forumet, då inte värmebaronen och installatörer vet.

Jag har problem med att min brännare gör felaktig start, lite då och då. Det går inte att hitta någon rödtråd om det är varmt eller kallt, nysotat eller inte spelar ingen roll. Jag har provat att ändra vinkel på skruven ifall den skulle var för brant, ökat matningen på brännaren men inget verkar hjälpa.

Det roliga är att den kan gå klockrent i 4-5 dagar och sen kan den stanna flera gånger per dag. 9 gånger av 10 så är det bara att bryta strömmen så den får starta om, så går den sen hur bra som helst.

Så gnugga energiknölarna nu så jag kan få lite bra tips och trix att testa.

//Jocke
och hade brist draglucka och nu fungerar det
Jocke.t skrev:jag kör pellets, nu sen jag installerade en tigris draglucka så jag har inte haft några problem alls, det har gått en vecka i stäck utan problem. Jag har också tagit bort lite tidningspapper som har varit ivägen för frisklufstillförselnen i pannerummet, det verkar fungera bra.

Fick även rådet att hålla min dörr till pannrummet stängd för att få rätt drag och det verkar fungera bra.

återkommer om en vecka igen för att repportera hur det har gått.

//Jocket
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

"Hysteriska givaren"

Inlägg av Abbe »

Eftersom detta har varit en funktion till nackdel för brännaren och nu är fixad tycker jag att det hör hemma under denna tråd.

Jag fick en ny bios utan funktionen "tänd brännaren om panntempen sjunker 2C på 20sek". Nu tänder inte brännaren tex direkt efter frånslag (82C) när man vrider på en vattenkran! Härligt!

Jag gissar att detta mest är ett problem för oss med växlarpannor. CTC 1100 Ekonomi (eftersom det är den jag har, men jag misstänker att konstruktionen är likadan på flera CTC 1100-1200 pannor) pytsar ut en rejäl dos kallvatten, det som råkar stå i rören innan växlaren, rätt i pannan och på dykröret i synnerhet vilket får givaren att reagera. Sen så sjunker ju inte pannan totalt så mycket som givaren tror, slutar man tappa så stiger ju panntempen igen, det är ju trots allt 130L vatten!

Att jag fick så korta gångtider i övrig hade absolut inget med Värmebaronens brännare att göra, någonstans på vägen gick min panntermometer sönder...håhåjaja...

I övrigt; en eloge till Värmebaronen får en snabb och fin service, de programerade om en ROM efter mina önskemål...hur fint som helst!

mvh
Abbe
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Hej igen!

Fick larm om "fläkten ur funktion", startade om brännaren och den gick igång som ingenting hade hänt, ringde Värmebaronen direkt och fick hemskickat en konding och vad jag gissar var ett nytt litet kretskort med fläktmotsånd på. Monterade grejorna och det funkar perfekt.
Framförallt inget tjafs utan snabb leverans och adekvat hjälp!

mvh
Abbe
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Larm "Fläkt ur funktion" mfl

Inlägg av Dick »

Installerade vår Viking Bio i slutet av dec 2005.
Hade en hel del driftsstörningar i början, mestadels pga ojämn matning på pellets.
Dock kom en hel del "mystiska" larm, mestadels "fläkt ur funktion" som vi inte kunde finna ngn anledning till, eftersom brännaren efter återstart gick utmärkt. Efter kontakt med värmebaronen skickade de ett nätfilter som kopplas i serie mellan panntermostaten och brännaren. Det är nämligen så att "spänningsspikarna" som vissa gamla panntermostater ger upphov till vid från- och tillslag, kan spöka till det för brännarens styrkrets, så den flippar ur med larm som följd...
Efter att ha monterat detta filter, har vi nu inte fått något som helst "tjuvlarm" på en månads tid.
Brännaren går ganska mycket iom att det är en stor fastighet. Har förbrukat ca 8 ton på tre månader.
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Trafo

Inlägg av Dick »

Efter 4 veckors problemfri drift "dog" plötsligt brännaren. Visade sig vara trafon (230 V~in / 16,5 V~ut). Brott i primärlindningen. (Jag kollade så inte anslutningstrådarna var av) Förmodligen ett ej så vanligt fabrikationsfel. Inte så svår att byta heller (1 skruv) :lol:
pfeldt
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 09:36
Ort: Rydsgård, 15km från Ystad

Larmet, övertryck i brännkammare kan vara skitig fläkt.

Inlägg av pfeldt »

Jag skrev under våren till forumet här om tips vad jag skulle göra. TACK !! Alla som la ner tid och kom med idéer.

Här är svaret:
Inget funkade och tillslut så var turbolaturer urdragana och jag hade samma problem. Det slutade med att jag tog ut brännaren o la den på golvet. Startade den... Och vad hände? JO!! Fick larmet övertryck i brännkammare. Nu förstog jag att det inte var något i pannan som var fel. För nu hade jag ett helt rum som brännkamare. Jag pillade isär ALLT o då menar jag ALLT. Satte i hop skiten igen och. Fick då igen.... Övertryck i brännkammare. Då gjorde det som hjälpte. Jag tog en tandborste och gjorde ren alla lammeller på fläkten. OCH... WoW... Den har gått felfritt i snart två månader, och turbolatorerna sitter i igen.. ALLA fyra.

Så svaret är att övertryck i brännkammare kan vara "skitig fläkt".

Jag hoppas att Värmebaronen, lägger till det i sin felsökningsmanual.
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
Torben
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 12:18

Avtrillat tändelementplatta

Inlägg av Torben »

Hej

Har vid uppstart nu till hösten (Kör varmvatten på el på sommaren) upptäckt att den lilla plattan med hål i som är lödd på tändelementet hade trillat av. Kontakt med min leverantör (VIS Kävlinge) har gett: 'Vi skall undersöka'... nu i en månad...
Det är iofs inget problem för funktonen, man skall bara komma ihåg att lägga dit den igen när man har askat ur.

På det senaste har 'Fläkt ur funktion' dykt upp. Får se om det urartar.

Jag återkommar om/när nytt händer.

2006-12-04 (ca., inlägg skrivet i efterskott) Nytt har hänt: Jag ringde i början på månaden och frågade om det var på G, fick beskedet att han väntade på att en montör hade tid, så jag fick till stånd att jag kunne hämta ett nytt på kontoret direkt om jag monterade själv. Gjorde så, och lämnade tillbaka det gamle elementet dagen efter. Inga problem.
Inga nya stopp heller. Peppar-peppar.

Mvh
Torben
Senast redigerad av Torben den ons 27 dec, 2006 22:23, redigerad totalt 1 gånger.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Bra att veta, varför ofta starta ej

Inlägg av manin »

Vill bara berätta så ni få veta om nån händer hos er.

Hade märkte lite konstig och den starta var lite för lång tid, och den fick 4:e alarm att det starta inte.

Jag blev fundersam. och undersöka till sist "ahh" det var rostret som blev böj uppåt så att det blev för lång ifrån mellan roster och tändelement.

Så jag bockade ner. ( ta båda händer håller både kant och böj tillbaka där springer och se till rak platta.)

Därefter funger problemfri och starta som det ska vid kort tid och har inte hänt 2 dagar just nu.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
hanke
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 07 jan, 2007 12:36

Inlägg av hanke »

har min 3e fläkt på 1år bryter lika förbannat på fläktlarm även chipet är bytt,vad är fel.
Skriv svar