Koppla in datorn i brännaren?!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Koppla in datorn i brännaren?!

Inlägg av Tolvan »

En arbetskamrat till mig har en Thermiabrännare för pellets. Den har tydligen möjlighet att koppla in sig på datornätverket så man via webbläsare (eller hur det var) kan se förbrukning av pellets, gångtider m.m. Vet någon om VikingBio har några som helst möjligheter till detta?

Det hade varit himla häftigt... särskilt som det kan vara användbart när man experimenterar för att se vad som påverkar pelletsåtgången kontra "resultatet". T.ex att för att se skillnaden mellan att bara elda upp pannan eller pannan+tankar i pelletsförbrukning.

Är det förresten någon som har bra idé på hur man på bästa sätt kan notera antal kg förbrukad pellets, ska man väga innan man häller i veckoförrådet och sen köra tills det tar slut, eller hur ska man göra...

// Tolvan
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Vikingbio har inte anslutning typ nätverk eller annan.
Det kan man göra själv om man är "proffs" på hemelektronik och datorprogrammera.

Hur jag mätar min förbrukning så gjorde jag så här.

Har en miniförråd.
Fyllde första med två säckar och körde tills skruven är fullmatad. Surrar tills över halv säck då är normal fullmatad och forsatter tills pellets sjunkas ner till bestämma nivå, exempel där påbörjar "fas".
Då fyllde jag en och en säck varje och strök med färgpenna eller tejp med raklinje gärna med vattenpass och ange siffror.

Så ange tid och datum. och körning ex. 5 dagar/120 timmar så kan man se hur mycket har det pellets sjunkit och räknas med matematik som ni har lärt från skolan.

Lite svårare med en dag/24 timmar. då skall man fyller halv säck åt varje gång. Då blir många linjor.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Koppla in datorn i brännaren?!

Inlägg av Stugsittaren »

Tolvan skrev:... kan se förbrukning av pellets, gångtider m.m. Vet någon om VikingBio har några som helst möjligheter till detta?
En variant är att koppla in en drifttidsmätare (179:- på Clas Ohlsson) på skruvens elmotor. Den som Clas O. har mäter i 1/100 dels timmar, vilket bör vara tillräckligt noggrant (36 sekunders intervall på sista siffran).
Skriv svar