Viking Bio brännare med underhållsfyr???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kaison
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 24 aug, 2005 12:48

Viking Bio brännare med underhållsfyr???

Inlägg av kaison »

Har denna brännare ingen underhållsfyr?? Påverkar inte det värmeekonomin mycket negativt under den kallare delen av året, då brännaren måste använda sitt elelement ofta för att tända?

Mvh
Kai
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Nope, den lilla ström som behövs för att tända kostar inte många kronor. Många anser dessutom att pyreldningen vid underhållsfyr inte är så lyckat ur miljö- och luktsynpunkt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Många tändningar blir de.. :wink:

Borde sitta fint med acktank för att minska start/stopp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Eller använda startfördröjningen som fördröjer starten upp till nån timme om jag inte minns fel.

Skulle tro att den extra strömförbrukningen för el-elementet per dygn ligger runt 50 öre de tre kallaste månaderna. Kanske kan bli runt en 50-lapp om året. Inte så farligt. Men det är klart, om man ser det krasst så betyder det ju en stor stark mindre om året på krogen..!
Eländes, elände...
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

det blir därimot ett gött slitage på elementet.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Ingen fara på den brännaren. Värmebaronen förväntar sig att elementet bör hålla brännarens livslängd. Min värmde ett dåligt isolerat 60-talshus på över 300 kvm, förbrukade 10 ton pellets om året (helt i paritet med tidigare oljeförbrukning som var enorm). Inga bekymmer på de 3 år jag körde, såg fortfarande helfräsch ut när jag sålde huset.

Klart miljövänligare än pyreldningen som fler och fler övergivit!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

snubblaren skrev:
Klart miljövänligare än pyreldningen som fler och fler övergivit!
För sommar drift ja.. Men vid vinter drift underhållsglöd för snabbare uppstart.. Om man har en panna med 150-200 liters vattenvolym så hinner brännaren inte mer än stanna så ska den tända o starta igen..
Enligt äfab så var inte underhållsfyr/glöd sämre snarare bättre för miljön än on/off tändning vid vinter drift genom snabbare uppstart..
Men sommaren va de bättre med att köra med eltändning on/off...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag har haft den sen december förra året och fortfaran ännu idag.
Jag kontrollerade många gånger då och då för att se om den har förändrat någonsin som bland annat tändelement, roster, fläkt mm.
Den visade helt samma från början. Det är bara kåpa som blev lite smutsig eftersom de är vitfärg så ni vet själv.

Jag vet vad skillnad mellan vinter och sommar när det gäller tändelement ni pratade om.
Den startar rätt snabbt under 2 minuter när det gäller fler gånger ex vinter medan vid kallstart tar det runt 5 minuter som under sommar.
Själv har jag ingen aning om detta, bara den starta i allafall och fyr och få varmvatten efter ca 20 minuter under sommar. Inga problem. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar