Viking Bio Aero

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Viking Bio Aero

Inlägg av Stegatorparn »

Har tröttnat på att aska ur brännaren var tredje dag.
Att köpa en ny Ulma eller PX22 för 20 000 kr och få en del meck med montaget kändes inte så kul.
Efter en tids funderingar på lösning så var ritningen klar i huvudet.
En koll i "bra ha lagret" gav att det mesta fanns. Sagt och gjort, det var bara att dra igång.

Brännaren plockades ner och hålen för rören skulle borras upp från 4,5 till 6 mm i brännarröret från Slöinge.

Det var segt att borra i det rostfria materialet.
Bild

Därefter bockades de rostfria rören 6,0 x 1,0 mm till och pressades in i hålen.
Rören säkrades med ett par mig-loppor.

Bild

Bild

Efter noggranna mätningar borrades hålen 6,5 mm i brännarhuset.

Bild

Brännarröret monterades och brännaren sattes i pannan för testkörning.
Efter ett dygn visade det sig att brännaren var rejält felställd pga askmängden.
Jag hade nog kommit åt potentiometrarna i hanteringen.
Tryckluft kopplades provisoriskt till brännaren.

Bild

Brännarröret före test

Bild

Och efter renblåsning i 3 sekunder.

Bild

Nu återstår att montera en magnetventil som jag ännu inte har.
Får se var den skall placeras.
Skall också knåpa ihop en liten styrlåda som jag får återkomma till.

Vi hörs...
Senast redigerad av Stegatorparn den sön 26 aug, 2018 11:23, redigerad totalt 4 gång.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av Jakob »

Snyggt!

Mitt tips angående magnetventil:

Nyckeln är extremt korta tryckstötar snarare än stora luftmängder. Jag vet att man på min brännare först testade med för lågt tryck och för mycket luft.

Min brännare pumpar upp tryck till 7bar och volymen är den som motsvaras av en ca 50cm lång tyckluftslang mellan kompressorn och magnetventilen. Jag har dessutom bara ett centrerat munstycke för blåsning - inte 2 st.

Det ska verkligen säga POFF när den dumpar.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av Vednisse »

Säger också att magnetventilen är extra viktig för att det ska fungera. Det fungerar inte bra med "billiga" direktverkade 2-vägs från Esska har jag fått erfara. Är ingen hejare på pneumatik men det måste vara bra smäck när den dumpar. Camozzi ventilen som sitter i Bionordic brännarna är bra men dyr, Biobjörn har fått en ventil som inte alls kan mäta sig med den tyvärr.

Verkar ju funka med runda utlopp, jag hade dock byggt med tillplattade munstycken för att få "luftknivar" som Bionordic om jag gett mig på ett liknande projekt.

Edit: Placering av magnetventil så nära det bara går för att inte tappa effekt pga. långa rör/slangar efter ventilen.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
fuzzagogo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 02 aug, 2011 07:51
Ort: Finspång

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av fuzzagogo »

Spännande! Hoppas du återkommer med fler erfarenheter! Jag känner mig väldigt intresserad, vad blev det för magnetventil. Vilken signal använder du för att få den att öppna per automatik?

Tack!
Henka
----------------------------------------------------------
Värmebaronen Star 2005 : Viking Bio : Mafa veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av Stegatorparn »

Det blev en servostyrd ventil från Esska.
Konfigurator Magnetventiler

2/2-vägs magnetventil - Strömlöst stängd (NC) - Servostyrd
- Anslutning: G3/8
- Tryck: 0.2 - 12
- Medium: Neutrala gaser (luft), Neutrala vätskor (vatten)
- Nominell bredd (Ø i mm): 13
- Spänning: 230V 50-60 Hz
- Tätningsmaterial: NBR,
(80000324s)

Tänkte först ta en direktverkande med 5,5 mm öppning men eftersom slangarna är 6 mm inv och det är skarpa krökar i ventilhuset som skapar tryckfall, så valde jag en med onödigt stort genomlopp.

Beträffande styrningen så tänkte jag bryta upp ledningen mellan termostaterna som sitter i acktanken och brännaren och sätta in ett relä med tillslagsfördröjning.
När termostaterna kallar på värme får magnetventilen ström via reläts NC utång i c:a 2-3 sek. Därefter slår relät över till brännaren.
Enklast möjligt är min filosofi.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av Jakob »

Jag kan krypa och kolla vad som sitter på Kompletten om du är sugen, Stegetorparn.....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av Stegatorparn »

Dax för en uppdatering av projektet.

Äntligen kom magnetventilen med tryckluftskopplingar igår.
Nu var det bara att ta hål i brännarens bottenplåt för skottgenomgången och montera rören.
Bild

Styrlådan innehåller än så länge bara ett tidrelä som först kopplar in magnetventilen i 2 sek och därefter växlar över till brännaren. Kompressorns matning går via ett tidur som förhindrar drift på nätterna.
Jag får se hur det fungerar, annars har jag idèer på att komplettera med ett tidrelä till som först startar kompressorn innan magnetventilen aktiveras.
Bild

Till slut en bild över pannan med Gamla Bettan från -85. Kompressorn som stått och samlat damm i många år kom tillslut till användning.
Bild

Hittills har allt fungerat som förväntat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av Jakob »

Ser ju kanon ut! Hoppas fler hoppar på tyckluftståget.

Pellets kan mycket väl vara bekvämt! Sist jag öppnade min panna var i slutet av semestern i mitten på januari....tryckluftsotning fungerar verkligen!

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av Vednisse »

Fungerar det för dig som det är så är det kanon. Jag hade absolut satt ventilen i brännaren, långa slangar och rör efter ventilen som ger tryckförluster.
Men det gör kanske inte så mycket om du inte blåser med korta tryckstötar för att ta sintring.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av Stegatorparn »

Nog hade jag viljat haft magnetventilen i brännaren men den fick inte plats.
Plaströren är 6 mm inv vilket ger samma flödeshastighet som det blir i de klenare rostfria rören.
Trycket i 10 liters behållaren sjunker från 6 bar till 4 bar på 2 sek. Det innebär 10 normalliter per sek.
Eftersom det blåser före varje start så hinner det inte bygga upp någon betydande sintring, utan allt åker ut.
Jag har sänkt blåstiden till en sekund utan några problem.
Är väldigt nöjd med resultatet. Ångrar att man inte gjorde det här tidigare.
Hade besparat brännaren många fula ord. :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av micke_932 »

Ser ju kanon ut! Hoppas fler hoppar på tyckluftståget.
Finns det något behov att aska ur brännaren så ofta ? jag har svårt att tro att skillnaden kan vara så stor mellan olika brännarfabrikat, jag har (nästan) slutat aska ur min brännare, jag tar bara pannan, 3-4 gånger om året borstar jag rent i brännaren och har aldrig haft några som helst problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av Jakob »

Roligt att det funkar!
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
fuzzagogo
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 02 aug, 2011 07:51
Ort: Finspång

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av fuzzagogo »

Hallå igen! Du håller oss väl uppdaterade över hur det fungerat nu efter lite längre drift? Måste ta tag i detta snart och är mkt tacksam för alla erfarenheter innan jag drar igång bygget!
Tack!
/ Henka
----------------------------------------------------------
Värmebaronen Star 2005 : Viking Bio : Mafa veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av Stegatorparn »

Den har inte gått så mycket ännu.
I våras körde jag slut på oljan som var kvar i tanken och under sommaren(?) har elpatronen stått för varmvattnet.
Var själv lite otålig, så startade brännaren i början på september.
Brännaren gör väl 3-4 starter på dygnet de senaste veckorna. Kör ju mot en mindre acktank.
Går c:a 3 veckor mellan uraskning av pannan och då tar jag även brännaren.
Tillräckligt lång tid för att jag skall glömma bort vilken dag det var senast.
Har fått plocka bort en liten hård sintrad kaka under fallschaktet där tryckluften inte når.
Beror till stor del på pelletskvaliten skulle jag tro.
Hade nog varit optimalt med ett munstycke i centrum också, men risken finns att det påverkar förbränningsluften från fläkten.

Är mycket nöjd med resultatet. :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Viking Bio Aero

Inlägg av Jakob »

Hej!

Effecta Supra Aero har just munstycket precis där du får kakan: I bakgaveln lågt ner.

Men ett centrumblås kanske skulle skjuta bort rostret så att säga? PellX saknar ju löst roster....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar