Brännaren startar om innan pannan uppnåt sin tempratur

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ari
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 12 dec, 2011 03:43

Brännaren startar om innan pannan uppnåt sin tempratur

Inlägg av ari »

Hej ! Har en viking bio från 2009 som sitter i en ctc1100 panna! Har fungerat bra tills nyligen,
När jag skulle rengöra pannan så märkte jag att roastret var lite kletig och askan mörkare.
Jag rengjorde brännaren och starta om den, då märkte jag att den stänger av sig (lågeffekt) mitt i driften
innan pannan nått sin temp (80grader) men omedelbart börjar en ny startfas. Jag har rengjort ögar/sensor
men det hjälpte inte! Någon som varit med om detta? eller tips! . Kan det vara pellets matning/skruven?
tipps önskas.
// Ari
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren startar om innan pannan uppnåt sin tempratur

Inlägg av Stegatorparn »

Det verkar som brännaren får lite för mycket pellets med tanke på askans utseende.
Jag har en 2,5 meters skruv och ju längre skruv ju ojämnare matning.
Har råkat ut för samma fenomen som då berodde på lite för stor matning.
Pellets lagrades upp vid bakre gaveln och täckte till slut slitsen för flamvakten.
Brännaren trodde elden slocknat och matade på ny startdos och började från början.
Prova att minska matningen något. Kör du modulerande ska du istället öka fläkten lite.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ari
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 12 dec, 2011 03:43

Re: Brännaren startar om innan pannan uppnåt sin tempratur

Inlägg av ari »

Hej! Tack för tippset! då jag inte haft några bekymmer tidigare så undrar jag var jag justerar till mindre
pelletsmatning (skruven)? har inte behövt göra mer än rent pannan och brännaren! kanske dum fråga men
tacksam för hjälp! just nu ändå ingen panik för jag värmer varmvatten med el-patron, men vill ju att det
ska fungera till hösten när värmen i huset ska på.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren startar om innan pannan uppnåt sin tempratur

Inlägg av Stegatorparn »

När du plockat av kåpan ser du kretskortet med tre stycken potentiometrar med ratt vid kortets högra kant.
Den övre har en grön ratt och reglerar bränslematningen. Denna ska du bara justera om du enbart kör på lågeffekt. Kör du både hög och låg effekt eller modulerande justerar man bara bränslet vid hög effekt.

Den nedre ratten är blå och reglerar fläkten. Vid hög effekt går fläkten alltid på max. Fläkten går bara att justera på låg effekt.

Använder du bara lågeffektläget vilket är mest ekonomiskt, så kan du justera både bränsle och luft.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ari
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 12 dec, 2011 03:43

Re: Brännaren startar om innan pannan uppnåt sin tempratur

Inlägg av ari »

Tack! jag körde skruven ett tag i en hink och rengjorde brännaren! provkörde och verkar fungera igen :D
Tror att det var någott med skruven?? Har beslutat att köra med el-patron hela sommaren, så jag hoppas
att den fungerar till hösten igen!(provkörningen gick utan avbrott) Har inte rört inställningar för matning
i skruven eftersom det verkar fungera nu! Men tack ändå. Jag kanske måste ta hjälp av er igen till
hösten?
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Brännaren startar om innan pannan uppnåt sin tempratur

Inlägg av OPEC »

Den erfarenhet jag har av min eldning säger mig att om brännaren startar om någon enstaka gång ibland under bränncykeln så ligger man väldigt bra till med matning/luft. Om den håller på sådär vid var och varannan bränning så har man för mager blandning, öka då matning eller minska luft. Om det aldrig någonsin händer att brännaren startar om så har man antingen en oerhört mycket bättre skruv än den som levereras eller så har man en något för fet blandning, skruva då åt motsatt håll. Om omstarten sker vädigt nära inpå att lågan kommit igång, inom ett par minuter, så är det sannolikt för liten startdos som är felet.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar