Värmebaronenbrännare död

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bur0ut
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 sep, 2012 09:53

Värmebaronenbrännare död

Inlägg av Bur0ut »

Hej!

Vi har pelletsbrännare från värmebaronen som har fungerat klockrent i typ 4 år. Men nu helt plötsligt är den stendöd. Är det bara att ringa servicetekniker direkt eller finns det små grejer man kan testa själv först innan man ger upp den?

Mvh
Carl
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Värmebaronenbrännare död

Inlägg av Stegatorparn »

Du måste beskriva lite mer utförligt vad som händer. Det går inte att ställa en diagnos på "stendöd".
Lyser någon diod när strömmen är tillslagen?
Blinkar den röda larmdioden?
Händer det något när strömmen slås på?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Värmebaronenbrännare död

Inlägg av micke_932 »

"Stendöd" borde väl betyda just stendöd antar jag, finns det spänning fram till brännaren ? det är väl det första som bör kollas i så fall och finns det någon säkring på vägen, säkring i brännaren som kan vara trasig ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Värmebaronenbrännare död

Inlägg av Icecap »

Som skrivit: kolla säkringar. Det kan mycket väl vara säkringar i brännaren, kolla efter dom och deras tillstånd. Ser man kretskortet kan man oftast snabbt se om det finns brännskada på det osv. Men säkringar är första steget.

Själv skulle jag mäta inkommande spänning, helt enkelt för att kolla att det kommer någon, jag har å andra sidan en del vana med att mäta osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Värmebaronenbrännare död

Inlägg av ragge2 »

Står inte vilken panna du har. På nyare pannor sitter en återställningsknapp för överhettningsskyddet.
Eventuellt måste man stänga av strömmen till pannan först, sedan trycka in återställningskanppen och sedan koppla in ström till pannan igen.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Bur0ut
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 sep, 2012 09:53

Re: Värmebaronenbrännare död

Inlägg av Bur0ut »

Gammal Osby panna. Ska kolla när jag kommer hem om det kommer ström fram till den. Inget lyser iaf. Återkommer med mer info ikväll.
noomi
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 28 sep, 2012 08:22

Re: Värmebaronenbrännare död

Inlägg av noomi »

tår inte vilken panna du har. På nyare pannor sitter en återställningsknapp för överhettningsskyddet.
Eventuellt måste man stänga av strömmen till pannan först
noomi
Bur0ut
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 sep, 2012 09:53

Re: Värmebaronenbrännare död

Inlägg av Bur0ut »

Har idag hunnit dela brännaren och titta. Glassäkringen var trasig men att byta den hjälpte inte. Mätte i hållaren till säkringen och där var bara 12v borde inte där vara 230?

Det finns inget överhettningsskydd på pannan. Är det något man borde satsa på? hehe

Tycker hela inkopplingen är lite spooky. Förra ägaren har byt ut sin oljebrännare till denna pelletsbrännare och då har dom bara klippt av kabeln till den man ställer start o stopp temperatur och satt en stickpropp på den.

Svart o brun sitter tillsammans, blå för sig och sen jorden resten av kablarna är bara eltejpade ihop.

Mvh
Carl
Bilagor
2012-09-30 14.28.15.jpg
2012-09-30 14.28.15.jpg (114.52 KiB) Visad 2839 gånger
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Värmebaronenbrännare död

Inlägg av Joones »

Säkringen sitter nog inte på 220v delen utan på lågvoltsdelen efter transformatorn. Den betjänar elektroniken och fläktmotorn.

Nu är jag inte elektronikare men som jag fattat det så är det inte helt lätt att mäta över en urplockad säkring i "felsökningssyfte" utan att veta vilken spänning du ska förvänta dig eftersom du då mäter i serie med en krets. Du mäter då vad som "finns kvar" efter ett spänningfall över komponenterna och om du skulle få full spänning där (vet ej om det är 24v 12v eller 16,5v) så skulle det ju tyda på en kortslutning i någon komponent. Även en sönderbrunnen säkring kan ju tyda på kortslutning i någon komponent. Säkringar brukar ju inte gå sönder utan anledning.

Men som sagt så vet jag inte om just 12v tyder på att något är fel eller om det betyder att allt är som det ska. men det skulle inte förvåna mig om felet befinner sig någon stans efter säkringen.

I övrigt håller jag med om att inkopplingen av brännaren låter minst sagt tvivelaktig. Den ska du nog låta en fackman göra om. Överhettningsskydd måste du ha.

Låt en fackman se över elen.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Malinin
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 okt, 2012 07:28

Re: Värmebaronenbrännare död

Inlägg av Malinin »

Hur gick det för dig? Vad var felet?
Min servicekille misstänker elfel i fläkten på min värmebaronenbrännare som är stendöd, vilket är då kanske samma som för dig?

Mvh,
Mala
Bur0ut
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 sep, 2012 09:53

Re: Värmebaronenbrännare död

Inlägg av Bur0ut »

Det var fläkten på min med =) Nu är den igång igen och inkopplad med överhettningsskydd.

Tack för hjälpen!

Mvh
Carl
Skriv svar