Helt död pelletsbrännare.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Viking Bio har ju larmindikering för såväl fläkt ur funktion som startelement ur funktion..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Malinin
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 okt, 2012 07:28

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av Malinin »

Oj vad många svar! Får se om jag kan besvara er alla. :)

Summa summarum, så var det ett elfel på fläkten.
Den är utbytt och allt funkar precis som det skall utan något mer krångel än att man skruvade loss den gamla, pluggade ur den, pluggade i den nya, testade och vid konstatering att allt funkade som det skulle så skruvades den nya fläkten fast. :)

Precis som Ronald sade så var det väl troligast på grund av v-bion som säkringen gick direkt, den skulle ju ha laddat upp fläkten som går igång först vid start. Och detta gick ju inte av okänd anledning.
Enligt min väldigt trevliga servicekille så var det den fjärde fläkten som han hade bytt på en väldigt kort tid. Funderar på om det är något fabrikationsfel som spökar när det verkar vara så många som går. Plus att det vanligaste felet på Väremebaronenprodukter som ni har skrivit om här i forumet är just fläktarna.

Får lov att säga att jag är väldigt lättad att det bara var fläkten, och att det har varit över 5 grader varmt ute! :D

Och ja, det var i brännaren som säkringen satt. Det är bara brännaren som krånglade, pannan har funkat helt utan krångel och elpatronen har dragit sjukt mycket de här dygnen för jag glömde stänga av den ena golvvärmen och elementet i tvättstugan. :( Bah!



Mvh,
Mala
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av stereotypen »

Kul att det löste sig.

:D
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Skriv svar