Helt död pelletsbrännare.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Malinin
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 okt, 2012 07:28

Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av Malinin »

Hej alla! Hoppas jag lägger detta i rätt forum, annars är det helt ok att flytta inlägget. :)

Hyr ett hus med en Värmebaronen Biomax kombipanna pellet, ved. el. Till den har jag en viking bio pelletbrännare. Systemet verkar vara sen -05.

Körde pelletsen ca 2 veckor i somras i samband med att jag flyttade in, fungerade utan krångel. Stängde sen av och körde på el tills för ca två veckor sen när jag drog igång pelletsen igen. Allt fungerade bara bra, inga krångel med något.
Tittar till brännaren varje kväll, allt lyser, ser bra ut. Kollar rökgastemperaturerna med lite olika mellanrum, den brinner mest på morgonen dagen när jag är på jobbet.
Sneglade in på pannan igår, såg inget knepigt, allt såg bra ut, bra med pellets, drift lampan tänd.
Tänkte jag ska kolla rökgastemperaturen nu på morgonen, och pelletsbrännaren är helt död. Inget lyser. Verkar bara vara den som har lagt av dock, cirkulationspumpen funkar precis som den ska, elpatronerna funkar om jag drar igång dom.

Är hyfsat händig, men det är första gången jag hyr/bor i ett ett hus och använder pellets. Tar gärna emot råd och tips av er med mera kunskap och erfarenhet.

Funderar på om nåt slags elfel/eller nån slags säkring löst ut på själva pelletsbrännaren?
Ska ta och ringa efter service vid 8 när det verkar som Värmebaronens kundtjänst öppnar. :)

Mvh,
Mala
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av Icecap »

På alla pannor med en brännare ska det finnas en överkokningssäkring. Det är en sorts termostat som slås av när temperaturen blir för hög men som enbart kan slås på manuellt.

På min pannan är den manuella återställningen en liten knapp på termostathuset.

Kolla detta först. Sedan är det dags att kolla säkringar osv. och det inte hjälper att återställa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Malinin
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 okt, 2012 07:28

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av Malinin »

Hej Icecap,
På pannans manöverpanel finns en indikationslampa och återställare för överhettningsskydd. Den lyser inte och indikerar därmed inget utlöst överhettningsskydd.

Det är alltså brännaren som är helt död.
På brännaren lyser inga lampor alls, inte ens drift-lampan som borde lysa när man pluggar in elkontakten till den från pannan till brännaren.
Det är det som gör att jag misstänker att det är någon säkring eller dylikt som har gått.

/ Mala
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av danei »

Har du kollat om du har el fram till brännaren?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av Icecap »

Malinin: lampor kan vara trasiga! Har du rent faktisk testat att återställa?
Jag lärde mig redan 1981 att "brukar vara" har dött en kvalfyll död många år tidigare, därför ska man alltid säkra att saker och ting rent faktisk är som de ska vara!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av Taxen »

Du skriver inget om hur brännaren har brunnit och vilken rökgastemperatur du haft.Har du sotat ur panna och brännare?Du har ett överhettningsskydd som sitter i fallröret,som måste återställas ifall du har haft för
varmt bakåt i brännaren.Den bryter strömmen till brännaren.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Malinin
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 okt, 2012 07:28

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av Malinin »

Nu har jag haft en servicekille på besök som konstaterade att det fanns en död säkring, bytte den, nya gick direkt. Så det är uppenbarligen något slags elfel. Misstanken just nu enligt honom är att fläkten har dött.

På fredag får han en fläkt, så får hålla tummarna att det är det som spökar.

Danei: Gissar att jag har el fram, finns liksom inga krångel med pannan, utan bara med brännaren. Och om jag inte hade el fram hade väl troligast inte heller den nya säkringen gått.


Icecap: Både jag och servicekillen kollade återställningsknappen, och det medförde ingen förändring alls för någon av oss.

Taxen: Hmm, den har brunnit som den brukar brinna? Vad ska jag titta efter, lågans färg?
Rökgas har jag haft lite svårt att kolla av, den brinner mest när jag är på jobbet. Men den har legat runt 150-160 när jag har kollat. 100 när den startar upp och kommer igång.
Pannan var sotad den 22 september av både mig och sotaren och jag sotade ur den idag när den ändå hade stannat och var kall.
Verkar inte ha haft för varmt bakåt i röret, servicekillen nämnde inget sånt iaf. Får väl dubbelkolla i handboken och se var sånt kan tänkas finnas på brännaren så jag kan se över detta. Tack för tipset!


/ Mala
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Var satt säkringen som byttes? I pannan eller brännaren?

Spontant så borde ju servicekillen ha kunnat mäta upp om det fanns spänning fram till brännaren..

I mina ögon låter det långsökt att problem med fläkten skulle generera att även brännarens konstanta fas skulle gå, men det kan väl inte uteslutas.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av Stegatorparn »

Borde ju vara enkelt att konstatera om det är fläkten genom att koppla bort den från kortet, sätta i en ny säkring och se vad som händer.
Går säkringen igen är det inte fläkten utan något annat, kanske kortet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av micke_932 »

Annars brukar ju trasiga säkringar rätt ofta betyda kortslutning i tändelementet....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av Icecap »

Att misstänka fläkten framför tändelementet är inte speciellt förtroendeingivende i mina ögon! Och att beställa en fläkt innan den är kopplat lös och konstaterat felaktig är ganska typisk för "blunda och veva"-felsökning som tydligt visar att det är en total brist på kännedom om hur enheten fungerar.

Nåväl, det är inte mina pengar som går åt i onödan...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av Stegatorparn »

Är det kortslutning i tändelementet så går inte säkringen på kortet utan fasen till brännaren.
Frågan är vilken säkring som har blåst?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av danei »

Vi har å andra sidan ingan aning om vilken säkring som gått sönder eller vilken felsökning som genomförts. Det kan vara en fullt rimmlig slutsats.

Min fråga om el fram gällde naturligtvis innan du visste något om trasiga säkringar i brännaren, för det var väl där säkringan satt? Du kan inte förutsätta att jag har informtion om vad teknikern kom fram till innan han varit där. Är allt tvärdött brukar det vara lättast att först kontrollera att det finns matning fram, sedan tittar man på enheten.

EDIT: Stegatorparn var snabbare, och uppenbarligen kunnigare om produkten.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av ronald »

Uppstarten på v-bion...är väl först fläkten som kör igång blåser en stund,sen tändelementet drar igång sen fläkten igen tillsammans/t-elem

Så frågan var om fläkten startade nåt alls först? och sen när tändelementet skulle dra dog..(säkring blåst..

Brukar va som micke 932 sa kortis i tändelementet är vanligast Fast då brukar inte hela display/lamperiet vara borta dött?...hmm...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Helt död pelletsbrännare.

Inlägg av Icecap »

Ett kortslutat tändelement och en bränd TRIAC = *POOF* när strömmen kommer på.

I det <hypotetiska> fall har sannolikt TRIAC'en eldas upp först vilket har överhettat tändelementet som i sin tur har kortslutit.

En snabb felsökning med frikoppling av tändelement och fläkt hade tagit minimal tid och givit en felkälla med ung. 90%+ säkerhet.

Det kommer dock alltid att finnas dessa ganska sällsynta felkällor som är intensivt ologiska så helt 100% kan man aldrig bli men att bara byta säkring, se att den smäller och då, utan vidare undersökning besluta att det är fläkten låter antingen synnerligt kunnigt - eller totalt ovetande.

Nåväl, tiden och TS plånbok kommer att visa vilket som gäller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar