Nybörjare - Turbulatorer?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
fwallstrom
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 26 sep, 2012 13:47
Ort: Norrbotten

Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av fwallstrom »

Hejsan,

har en VB STAR panna med en Janfire FLEX-A tillsats.

Nyss köpt huset och skall för första gången sota. Min fråga, var sitter turbulatorerna?

Drar man ur dessa varje gång man sotar?

När jag öppnar pelletsluckan ser jag tre Öppningar högst upp ovanför förbränningsrummet som löper uppåt.

Är det i dessa det skall finnas turbulatorer?

Tacksam för pedagogiska svar ;)
Värmebaronen STAR
Janfire FLEX-A
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av velund »

Hej
Jag är ingen expert just på VB Star men har en liknande oljepanna.
I de tre rören där röken går ut ska det normalt sitta turbulatorer som är spiralvridna plåtremsor.
Deras uppgift är att få röken att virvla och så mycket som möjligt avlämna värmen till pannan.
Utan turbulatorer blåser mycket av värmen rakt ut i skorstenen och pelletsförbrukningen blir stor.

I en oljepanna som våra kan man inte elda med högre effekt än omkring 13 kW om alla turbulatorer sitter i.
Här fuskade installatörer förr och tog bort turbulatorer eller sågade av dem när de installerade för pannan olämpliga brännare där det inte gick att fininställa effekten.
Faktiskt är Värmebaronens egen brännare också opassande då den har 2 effekter: 20 kW och 15 kW.
Janfire Flex ,är ytterligare en brännare som saknar justering av effekten, finns bara två effektlägen.
Dessutom lågriktare som spökar till det ytterligare.

Skulle tro att förre husägaren var snål och köpte det billigaste han kunde hitta på Blocket utan att tänka på om det passade i pannan.

Finns ingen rökgastermometer rekommenderar jag att du på Jula, Clasohlsson eller annat ställe köper en elektronisk stektermometer som tål 300 grader. Borra sedan ett 2,5 mm hål i rökutloppsröret under där dragbegränsaren sitter så kan du se hur varm röken är.

Jag köpte hus för ett par år sedan. Det första jag böt ut var brännaren. Dock inte till en modern med enkel exakt styrning vilket jag ångrar nu. Fick bygga en egen termostat bl.a.

Som jag ser det rakt av skulle det bli minst besvär för dig om du fick tag på en begagnad Eurofire eller Bionordic B16 brännare och sålde av Janfire Flex.
Då slapp du det mesta av inlärningskurvan och fick det enkelt och fungerande på en gång.
Hjälpte en granne att byta ut sin krånglande Janfire Flex i en ctc1100 panna i förra veckan. Han var så trött på problem så han funderade allvarligt på bergvärme.
När vi fått dit fästplåten på pannan tog det oss en timma att fixa skruvmatning och inställningar och sedan dess har den gått problemfritt.

Var du ska få tag på turbulatorer är en annan fråga. Går att tillverka själv om någon kan lägga upp en bild på konstruktionen.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Turbulatorerna sitter i rökgasgångarna precis som beskrivits.
Dem drar man ut när man sotar.

Finns att beställa som reservdel hos Värmebaronen, art nr 232251. 110 kr + moms enl. prislistan.
http://www.varmebaronen.se/trycksaker/s ... imized.pdf
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
fwallstrom
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 26 sep, 2012 13:47
Ort: Norrbotten

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av fwallstrom »

Lånade just hem en rökgasanalysator.
Finns ett mätställe strax under dragbegränsaren där jag mätte upp följande:


273.3°C
345ppm CO
-24Pa undertryck
19.9°C pannrumstemp

Brännaren gick ca 7-8 min innan mätningen.

Blir nog att ringa Värmebaronen imorgon och beställa turbulatorer.
Värmebaronen STAR
Janfire FLEX-A
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av bergatorparen »

Och en dragbegränsare. 24 Pascal är på tok för högt. Lagom är kring 15 Pa, och rökgastemperaturen måste ner 100 - 120 grader. Kari Kråka lär inte bli glad, men det är människorna vi skall elda åt :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fwallstrom
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 26 sep, 2012 13:47
Ort: Norrbotten

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av fwallstrom »

Nu blev det andra värden på pannan...

installerade tre st 75cm turbulatorer samt en ny dragbegränsare.

Rökgastemp: 170°C
Undertryck: 16 Pa
Värmebaronen STAR
Janfire FLEX-A
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av bergatorparen »

Jättebra :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av Icecap »

Och sedan har en Flex-A 3 effektlägen! Läge 2 och 3 är samma effekt men läge 1 är lägst, läge 2 & 3 är nästa och läge 3 är det högsta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fwallstrom
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 26 sep, 2012 13:47
Ort: Norrbotten

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av fwallstrom »

Haha, cirkusen igång... Nu börjar brännaren lösa ut för "termokontakt" när jag kör effektläge 3!

Vad kan vara orsaken till det? Min gissning är luckans tjocklek... Ett tips någon?
Värmebaronen STAR
Janfire FLEX-A
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ingen erfarenhet av din brännare, men i våran panna JOKER (som ju liknar din STAR) går det inte ha samtliga turbulatorer i, för då larmar brännaren för övertryck i brännkammaren.

Posta frågor gällande brännaren i forumet för Janfire, så får du säkert bättre respons.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av velund »

Du behöver inte fundera över orsaken till cirkusen. :)
Helt enkelt bara att brännareffekten på läge 3 är för hög för din panna när alla turbulatorer sitter i.
Och vid lägre effekt på brännaren blir rökgastemperaturen för låg........
Min gamla brännare har 7 lägen men det är ändå för lite.
Kanske var det praktikjobb inblandat när man konstruerade de riktigt gamla brännarna. Var väl någon kris på 90-talet också?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
fwallstrom
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 26 sep, 2012 13:47
Ort: Norrbotten

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av fwallstrom »

Till poängen är också att för någon vecka sedan gick läge 3 hur bra som helst att köra... men inte längre.

Och som du nämner får jag för låg temp när jag kör på läge 1.

Jag vill ju egentligen bara slå på brännaren i oktober, fylla pellets, sota ur pannan och sedan slå av den i maj utan att den stannar x antal gånger under vägen...

finns den perfekta kombinationen panna / brännare?
Värmebaronen STAR
Janfire FLEX-A
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Re: Nybörjare - Turbulatorer?

Inlägg av Holger »

Jo brännare som inte stannar finns det. Sedan jag höpte till tryckluftsuraskning behöver jag egentligen inte göra någonting åt brännaren. Pannan måste man tömma ur aska på efter två veckor.
Din panna är ju bra och effektiv så gör det så mycket om du tömmer aska ur den en gång i veckan?
velund skrev: Kanske var det praktikjobb inblandat när man konstruerade de riktigt gamla brännarna. Var väl någon kris på 90-talet också?
För att fortsätta lite offtopic så försåg CTC sin Total panna med en instrumentpanel som kunde få gubbarna i Startrek att bli avundsjuka. Men själva pannan som var det viktiga blev bara en hopsvetsad burk med rökutlopp.

Kanske "Fas3" nu får fram bättre produkter än sossarnas praktikjobb? Min fru ligger på Fas3 och sitter på ett privat företag och skriver av texten från tryckta böcker på dator. Det ska bli bok på CD. Annars går ju texten att skanna in och omvandla till datortext fortare än man kan blinka.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Skriv svar