Viking bio brännare, startar men går inte över i "drift fas"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Axel_E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 12 okt, 2010 17:18

Viking bio brännare, startar men går inte över i "drift fas"

Inlägg av Axel_E »

Hej, haft min brännare i ca 3 år, funkat ganska felfritt förutom lite pellets stop i fallrör och liknande. Nu verkar brännaren fått fnatt, den går inte över i "drift fasen" den står bara i start fas och inte tror att de brinner fast de gör det, ser de med mina egna ögon. Den försöker några gånger och larmar misslyckad start. Rengjort sensorn som känner av att de brinner, den har hållet på så här i en vecka. Någon som har några tips?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Viking bio brännare, startar men går inte över i "drift

Inlägg av bergatorparen »

Då är det sannolikt sensorn som lagt av. Det finns ett sätt att testa det: Koppla bort pelletsskruven, och torrkör brännaren. Ta ut fotosensorn och låt den "se" en ljuskälla. Om den fungerar, skall lampan för "Låga" gå över i fast sken - om den är defekt, vill lampan bara blinka för tändning och efter de obligatoriska 3 tändningsförsöken, går den över till att larma "Misslyckad Start"

Nytt fotomotstånd går loss på kring 200 kronor + frakt: http://www.dinvvsbutik.se/vbfotomotstan ... 85923.html
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Axel_E
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 12 okt, 2010 17:18

Re: Viking bio brännare, startar men går inte över i "drift

Inlägg av Axel_E »

Provat de och den lyser i fast sken, läste lite i en annan tråd ang. Tändelementet, så skruvade upp den lilla luckan under brännaren för att se om alla slingor va röda, ingen va röd så lätt brännaren gå, efter 10 min så funkar brännaren igen, och går i drift fas! så låter den lilla luckan vara öppen och se vad som händer nästa gång den försöker starta.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Viking bio brännare, startar men går inte över i "drift

Inlägg av bergatorparen »

Slingorna är körsbärsröda - ca 800 grader - bara den allra första tiden av uppstartsfasen. Efter denna initialfas börjar reläet skicka strömpulser som gör att temperaturen i slingorna ligger på kring 600 grader - detta då för att spara slingorna för onödigt slitage.

Om problemet upprepar sig, kolla anslutningskontakten för fotosensorn. Men nu vet vi i alla fall att den inte är död, så då kvarstår bara att hitta orsaken till problemet. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Viking bio brännare, startar men går inte över i "drift

Inlägg av OPEC »

Om du bytt brännarröret, kolla så att du inte vänt isoleringen fel så att sensorn blockarets ifrån elden.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Tibe
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 09:44
Ort: Sölvesborg

Re: Viking bio brännare, startar men går inte över i "drift

Inlägg av Tibe »

Jag hade liknande problem förra veckan, efter att jag sotat pannan och brännaren så fick jag exakt det du beskriver, brännaren registrerade liksom aldrig att det fanns en låga! Trodde att det skulle bli ett byte av fotosensorn, men om jag slog om till högt drag så lyckades den tillslut registrera lågan tillräckligt länge för att gå över i driftfas, bemärk att det kom en låga efter en stund men den registrerades aldrig. Felet hos mig var att jag inte fått dit rostret helt korrekt efter sotningen. Andra gången detta händer mig, ligger inte rostret perfekt och precis som det ska så får jag alla möjliga konstiga fel. På min brännare ska rostret liksom bara glida på plats om jag lägger den i brännarröret och för in den där den ska ligga, den ska glappa lite om jag vickar på den, då ligger den rätt. Förra vecka så nöp den sig fast och då blev det väl fel i luftflödet och hela brännaren ballade ur!

Absolut enklast och billigt, kolla så rostret ligger rätt. Hos mig räcker det att den bara ligger en halv mm fel så ställer det till sig!
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Skriv svar