Misslyckad start

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Re: Misslyckad start

Inlägg av Panntanten »

Jag följde ditt råd och kollade den tråd du tipsade om och upptäckte då en sak som kanske har betydelse även i mitt fall.
Den där glasfiberremsan som ligger runt inre brännarröret sitter inte fast på min brännare, den är helt lös och skulle lätt gå att "snurra bort". Kan en sån sak göra att det strular även för mig, tro? Hur sätter man fast den? Vilken sorts lim ska man använda till sånt? Ska den spännas hårt runt röret, eller ska den liksom ligga löst? Om det är en viktig grej, så undrar man varför inte reparatörerna har sett det...
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Misslyckad start

Inlägg av GoForIt Pellets »

Glasfiberbandet ska sitta limmat runt kanten på det yttre rörets framsida.

Limmet bör vara värmetåligt. Jag vill minnas att jag använde Casco SuperSet.

På brännare från någon gång under 2008 finns istället en siliconpackning.

Passa gärna på att uppdatera din profil här på forumet, så att det framgår vilken utrustning du har.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Re: Misslyckad start

Inlägg av Panntanten »

Nu blev jag lite förvirrad... (mer än vanligt!) Menar du att bandet ska limmas längst ut på inre brännarröret?
Mitt ligger lindat längst in mot "väggen" ! Undrar vad jag haft för folk som tittat egentligen...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Misslyckad start

Inlägg av bergatorparen »

Det stämmer att bandet skall vara limmat på "väggen" så att när brännaren dras ihop av snabbfästerna, skall detta band täta så att det luftflöde som går mellan de två rören - det inre och det yttre, inte pyser ut vid väggen, men fortsätter dit det är menad: Till sekundär och tertiärlufthålen. Ett billigt sätt att limma fast detta är med såkallad vattenglas - eller natriumsilikat som det även kallas. Det kallas så därför att det är vattenlösligt, men när du värmer upp det, antar det form av glas. De flesta som saluför kaminer och pannor brukar ha sådant hemma. Det är effektivt, säkert och ofarligt för miljö och hälsa. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Re: Misslyckad start

Inlägg av Panntanten »

HURRA! :D

Det verkar som om min brännare fungerar igen! Det är verkligen inte tack vare de fem reparatörer jag har haft och som har bytt ut grejer och skruvat hit och dit, utan förtjänsten är helt och hållet en väldigt hjälpsam och duktig man, Thomas P. som har skrivit i en annan tråd här! Han är en pärla!
Han kom hit, tittade på brännaren och sa: jag tror jag kan fixa det här...! Han skruvade av fläkten, tog den med sig hem och kom tillbaka med den,rengjord och fin! Den hade varit så full med damm och smuts att den inte klarade att blåsa bort askan från rostret! Sen sotade han pannan åt mig och visade mig flera saker som jag inte sett förut, så jag har nu lärt mig en hel del mer.
Vi förundrade oss båda två över att de så kallade reparatörerna inte kollat fläkten, kanske inte ens sett att den var så smutsig, utan i stället fått för sig att kretskortet måste bytas ut, likaså värmeelementet, dessutom har dom inte sett att tätningsremsan verkligen inte fyllde någon funktion alls där den hängde och slängde! Jag är mycket imponerad av Thomas P. och jätteglad över att det finns så hjälpsamma och snälla människor. Så nu kan jag be de så kallade "fackmännen" att dra så långt vägen räcker, för jag har fått en alldeles egen och kunnig reparatör!
Stort tack, Thomas P.!!! :santa:
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Misslyckad start

Inlägg av bergatorparen »

Vad bra att det fixade sig. Jag måste erkänna att inte hellre jag tänkte att fläkten skulle kunna vara så smutsig att den inte orkade med. Att däremot de "behöriga" inte såg det, tycker jag tyder på att de behöver få ett presentkort från Synsam till jul så de kan få nya glasögon :shock:

Nu kommer Kung Bore inom några dagar, så då håller jag tummarna - alla 10 av dem - på att du kommer ha en varm vinter med pelletsbrännaren i högsta hugg :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Misslyckad start

Inlägg av Thomas_P »

Panntanten skrev: Stort tack, Thomas P.!!! :santa:
Tack för lussekatterna, jag blev populär när jag kom hem :D

Jag hade nog lite tur också när allt var klart och brännaren startades. Jag kunde ju bara ställa luft och matning där det brukar gå bra d.v.s. med rattarna på knappt kl 11. Och det visade ju sig bli över förväntan. Det ska bli intressant att se askan om någon dag, om den är fin så rör vi inget mer.

Nu ska jag bara försöka nå framgång med min egen brännare också...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Skriv svar