Misslyckad start

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Misslyckad start

Inlägg av Panntanten »

Jag har stora problem med min Viking bio pelletsbrännare. Den installerades 2006 i panna Comet. jag har haft bekymmer med den på olika sätt under åren, bland annat har vi bytt både inre och yttre brännarrör flera gånger, vi har även bytt luckisolering och roster flera gånger. Nyligen bytte vi kretskortet och även tändelementet är nytt. Skorstenen är nysotad. Jag har haft hit reparatörer och nu senast så fungerade brännaren tre timmar efter att dom ändrat inställningarna. :cry:
Problemet är detta : Brännaren tänder, fläkten startar och allt verkar OK, men efter några timmar (upp till ett dygn) så stannar den och larmet visar "Misslyckad start" . Då har det samlats en tjock askkaka på rostret och inne i inre brännarröret, i själva pannan är det svart av sot, även luckan är sotbelagd. Röken som syns när den brinner är mörkt gråbrun. Jag eldar med Telge energis pellets.
Finns det någon klok människa här, som kan tala om för mig vad som är fel med min brännare? Jag är väldigt trött på den vid det här laget! Den senaste reparatören sa att det KANSKE är fläkten som är sliten, men han visste inte... Måste man byta ut någonting som bara kanske är fel på, en fläkt är ju inte så billig?
Nu sätter jag mitt hopp till er, bästa "pannkännare"!
Alla tips mottages tacksamt! Även tips om kunniga reparatörer...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Misslyckad start

Inlägg av bergatorparen »

Telge Energi kör med Neova pellets här i södra delen av landet - och det är bra pellets. Det du beskriver är en brännare som går för fett. Nu vet inte jag om du kör med hög eller låg effekt, men jag skall försöka lotsa dig genom båda:

Hög effekt: Switcharna som sitter under vredet för startdos - nummer 1 ovanfrån skall nu stå OFF och nummer 2 skall stå ON. Låt brännaren få komma upp i driftsfas - effektlampan visar nu fast sken. Öppna dragbegränsarens lucka och lys in med ficklampa. Om synlig rök visar sig där, vrid det övre gröna vredet på ändan v avkretskortet motsols långsamt 1 tand i taget tills röken nätt och jämt försvinner. Nu har du rätt inställning i högeffekt.

Låg effekt: Ställ switch 1 ON och switch 2 off. Nu går effektlampan över till att visa streck - prick signal. Nu är det nedre blåa vredet som skall justeras. Vrid det motsols tills synlig rök börjar visas. Vrid så långsamt medsols tills röken nätt och jämt upphör. Nu skall både hög och låg effektstegen vara rätt inställda. Välj nu antingen Hög, Låg eller modulerande efter önskan och behov :wink:

Om fläkten du har är den som har blank baksida - alltså inte den med svart baksida - så finns det ett hål i mitten där motoraxeln till fläkten syns. Ha i en droppe - inte mer - symaskinolja och gör det INNAN du påbörjar justeringar. Detta bör göras 1 gång om året.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Re: Misslyckad start

Inlägg av Panntanten »

Tackar för detta, jag ska genast prova!
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Misslyckad start

Inlägg av GoForIt Pellets »

Mitt grundtips är att du slår en signal direkt till Värmebaronen och ber dem hänvisa dig till en installatör/servicetekniker som verkligen kan produkterna..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Re: Misslyckad start

Inlägg av Panntanten »

Min ficklampa räckte inte till för att lysa upp så jag kunde inte se någon rök... :( Ska skaffa en ny i morgon!
Jag har skrivit till Värmebaronen också, få se om dom har någon att rekommendera...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Misslyckad start

Inlägg av bergatorparen »

Det är en bra idé att koppla in Värmebaronen eftersom det du beskriver, mer än sannolikt beror på att de som varit och "servat" din brännare, inte haft förståelse för hur en pelletsbrännare funkar :shock:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Re: Misslyckad start

Inlägg av Panntanten »

Hej igen...

Nu har jag testat att kolla röken i luckan till skorstenen och justerat inställningarna för både hög och låg effekt. Men det verkar inte som om det skulle räcka, tyvärr, röken blev ljusare, men brännaren stannade efter cirka fyra timmar! "Misslyckad start!" Samma fenomen, tjock askkaka inne i röret! :evil:
Finns det något mer man kan göra eller prova?
Jag kollade inne i själva pannan och man kan se att askan (som inte har packat sig på rostret!) ligger långt inne mot bakre väggen, så fläkten bör ju fungera då tycker man? Eller?
Från Värmebaronen fick jag bara en lista med tre namn på installatörer, men inga särskilda rekommendationer.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Misslyckad start

Inlägg av bergatorparen »

När du har rätt inställning, skall det inte visas synlig rök alls. Visas synlig rök, innebär det ofullständig förbränning - och då packar det ihop sig även på rostret eftersom det fylls på med bränsle snabbare än elden hinner förtära det. Det är lite som med människan och glukossirap: Rakt på sidbenen - och tar för evigt att bli av med :lol:

Skämt åsido: Det är viktigt att få ner bränsleöverskottet. Skulle det inte gå, så måste du få kollat fläkten så att den är okej eftersom den är en utav brännarens verkliga nyckelkomponenter. Försök ta kontakt med en utav de företag som Värmebaronen rekommenderade, och här skall du få ett knep som kan hjälpa dig hitta ett bra företag: Använd http://www.121.nu och se hur det är ställt med företaget. Undvik företag som uppvisar dåliga resultat år efter år. Välj den firma som har bäst ekonomi och visar stabila resultat år efter år då detta indikerar att firman är väldriven och har nöjda kunder som återkommer.

Tyvärr är min erfarenhet av Viking Bio samma som din: Den slukar reservdelar i ett tempo som i varje fall jag retar mig på. Det är synd därför att brännaren som brännare är så effektiv och har så många fina egenskaper. Det förstörs av att man inte tagit hänsyn till värmegången i materialen så att de tröttas ut långt innan de borde - ergo så får man byta rör tills man blir rörig :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Re: Misslyckad start

Inlägg av Panntanten »

Jag får ge mig på inställningarna igen då, för jag kan ju fortfarande SE röken. Har du något tips om vilken effekt som är bäst att köra på? Har det någon betydelse för åtgången av pelletsen t.ex? Om jag förstår min brännare rätt så är den inställd på modulerande...
Tackar också för tipset hur man ska hitta en bra reparatör!
Håller helt med dig om det där med reservdelsbytandet! Dessutom är det inte alla reservdelar som passar! Kanhända min brännare är nyckfull, men jag har ett roster som den absolut inte vill fungera ihop med! Jag kan inte så någon skillnad mot de andra rostren, men det kan tydligen brännaren! :roll:
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Misslyckad start

Inlägg av bergatorparen »

Fördelen med modulerande är att brännaren kör på lågeffekt i 20 minuter, och om den efter denna tid inte uppnådd frånslagstemperatur, så växlar den automatiskt till hög effekt. Annars är tumregeln: Ju längre gångtider på brännaren, ju mindre stilleståndsförluster och därmed även högre verkningsgrad = Mindre kostnad. Så OM du klarar dig med 15 kW - vilket räcker till 150 - 200 kvadrameter uppvärmd yta - beroende på var i landet man bor och hur väl huset är isolerat, samt givetvis förbrukningen av tappvarmvatten. Kan du klara dig med 15 kW så får du detta genom att ställa switcharna på 1= ON 2 = OFF. Men ställ in pelletsmatningen på HÖG effekt först, så vet du att matningen blir rätt. Efter att du växlat till lågeffekt justerar du fläkten såsom jag beskriver i ett tidigare inlägg på denna sidan. Den synliga röken skall i båda fallen nätt och jämt försvinna. Kom i håg att en pelletsbrännare reagerar långsamt så låt det gå lite tid mellan varje ändring av justeringarna så att den hinner reagera. När du fått inställningarna rätt, skall sotet vara antingen antracitgrått eller O'Boy brunt, och brännplåten på insidan av brännarluckan skall vara vit. Turbulatorerna skall vara vita 1/3 - 1/2 vägs upp - därefter antracit färgade. Nu har du några riktmärken att arbeta utifrån. Röken är dock den viktigaste: Ingen synlig rök efter att brännaren gått över i driftsfas är det viktigaste riktmärket :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Misslyckad start

Inlägg av msh16 »

Panntanten skrev: Nu har jag testat att kolla röken i luckan till skorstenen och justerat inställningarna för både hög och låg effekt. Men det verkar inte som om det skulle räcka, tyvärr, röken blev ljusare, men brännaren stannade efter cirka fyra timmar! "Misslyckad start!" Samma fenomen, tjock askkaka inne i röret! :evil:
Kan det bero på dålig pellets som har låg asksmältpunkt att du får misslyckad start.
Kanske den tjocka askkakan isolerar startdosen från tändelementet under rostret så värmen inte når fram.
Har du tidigare fått liknande askkaka eller är det nytt?

Köpte några säckar "jättefin" Fågelfors pellets. Nästan inget spån alls i säckarna. Men efter 2 dagar ligger en tjock porös askmaräng i rostret. Har aldrig haft så tidigare så jag skyller på pelletssorten.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Panntanten
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jan, 2008 17:59
Ort: Eslöv

Re: Misslyckad start

Inlägg av Panntanten »

Visserligen är det en ny sändning pellets jag använder nu, men jag har haft pellets från Telge Energi även förr om åren och då har det inte varit detta problem. Hur ska man kunna kolla att pelletsen är bra? Något tips om det? Här i detta forum verkar det finnas verkligt kunniga personer, så jag tar tacksamt emot alla värdefulla råd och tips.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Misslyckad start

Inlägg av bergatorparen »

Det finns tyvärr bara ett sätt att testa: Köpa hem 10 - 12 lösa säckar och prova. Ger de "maräng" i brännaren, så är det sannolikt inte den sorten man skall ha. Som tidigare nämnt: Telge säljer Neova pellets i södra delen av landet och den brukar inte skapa maräng, men hur pelletsen har lagrats från produktionsdag tills du fått hem den, kan påverka enormt. Är det kondensation på insidan av pallhuvan är det all grund att utgå från att pelletsen är, eller håller på att bli, fuktskadad, och då skall man reklamera den om detta uppstått redan vid leveranstillfället.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Misslyckad start

Inlägg av msh16 »

Jag menade bara att har askkakor börjat uppträda just nu men inte tidigare kan det vara en bidragande orsak att tändelementet inte orkar få fram värmen ordentligt. Är förresten brännaren omställd för "högt drag"?
Då ska visst tändelementet jobba längre än vanligt.
Min brännare tar uppåt 2 minuter längre att få fjutt på elden nu när det finns askkaka än det gjorde tidigare.
Asksmältning beror på att olämpligt material använts vid tillverkningen av pellets så det kan man inte göra så mycket åt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Misslyckad start

Inlägg av GoForIt Pellets »

Noterade så där i hastigheten att både du och forumdeltagaren Thomas_P, som bl.a. skriver om sina problem i tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=13966, verkar ha samma utrustning och dessutom bo på samma ort (eller närliggande). Kanske kan vara idé att skicka PM om han kan tipsa om vettig servicefirma eller liknande..

Som sagt, bara en notering sådär i hastigheten..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar