Baronen som backup?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Baronen som backup?

Inlägg av Hybenos »

Har sedan ett par månader tillbaka installerat en JanFire pelletsbrännare som funkar kanon. Innan detta så hade förra ägaren eldat ved samt kört på el-patronen vilket i längden var ohållbart då pannan inte alls klarade av ved.

Men till frågan! har som sagt pelletsbrännaren igång 24-7 men hur skall jag ställa mig till el-patronen? skall alltså fungera som backup om pelletsbrännaren ej går.

Skall jag ha den helt avstängd dvs strömlös från huvudströmbrytare eller bara swichten på framsidan? skall den stå på ON (inkl. cirkulationspump) dock ställd lågt (t ex 50 grader) så att den ej går igång. Vad är bäst helt enkelt. Drar den större mängder ström då den står igång men ej aktiv (låga temperaturer)?

Produkten är alltså en Värmebaronen 4.5+4.5kW
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Baronen som backup?

Inlägg av Icecap »

"Bäst" beror på vad du vill uppnå, inget annat!

Normalt är väl att man ställer dess termostat lågt så att om pelletsen fallerar och pannan blir ganska kall tar elen över. Huset kanske blir kallt men det fryser inte sönder.

Man kan såklart välja att ställa denna back-up temperatur högre och då komma hem till normal komfort men hur vet man då att pelletsen har tagit semester?

Men är termostaten av drar den ingen ström om termostaten inte är trasig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Baronen som backup?

Inlägg av Hybenos »

Kanoners!

Blir 50 vilket är en god marginal upp till pellets men ändå en OK temp för värmen tills dess att jag upptäcker det! tack igen!
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Skriv svar