Vilka rökgasvärden ligger ni på?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Vilka rökgasvärden ligger ni på?

Inlägg av Stegatorparn »

Har inte brytt mig om att ställa in brännaren med instrument tidigare då matningen varit så ojämn.
Sedan jag installerat doserskruven tänkte jag göra ett seriöst försök med instrumentet.
Fick till en optimal inställning med verkningsgrad 92,4%, luftöverskott 1,65, CO2 12,5 , CO 125 och rökgas 140°.
Det låg o pendlade lite men inte alls så stora svängningar som tidigare.

Efter någon halvtimmes drift byggde det på pellets vid bakgaveln som stundtals täckte springan för flamvakten. Det brann inte undan i takt med matningen ute brännaren gick fett.
Fick öka fläkten och fick stabil drift med verkningsgrad 89%, luftöverskott 1,9 , CO2 11,9 , CO 209 och rökgas 170°.
Inmatad effekt är 15,5 kW.
Tycker luftöverskottet är lite för stort. Det påverkar ju rökgastemperaturen märkbart också.
Någon som ligger över 90% verkningsgrad?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vilka rökgasvärden ligger ni på?

Inlägg av Eldvin »

Jag tror du letar stort efter små %. Om nu verkningsgraden sjönk nåra procent med lite mer luft,så kommer det å sota mindre,Sot sänker åxå verkningsgraden efter ett tag. Sen får man hålla lite koll på draget som kan spela en spratt.
Skriv svar