Frågor från en "newbie"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Frågor från en "newbie"

Inlägg av JothaR »

Hej på er alla...

Jag är tämligen ny på det här med pellets, pannor, brännare eller kanske husägande rent generellt :D

Nu till saken, i vårt hus står det en CTC 265B med en VikingBio till...

Har läst runt en del och stöter på mer och mer frågetecken!

1: Låg eller Hög effekt, vad är lämpligast med min konfiguration?
2: Inställningsmässigt, hur göra? I manualen står det att man skall mäta sottal, CO2 mm efter inställningar för att få "optimal" förbränning... Antar att det inte är så ni andra gör rent praktiskt, men som sagt är det någon som har en liten dummie/guide till mig? Kort guide gällande vad ni vanligen brukar göra för justeringar?!
3: Pratas massa om att lågan skall vara gul/vit, hur f*n ser jag färgen på lågan? Den gömmer sig ju trots allt någonstans inne i hela paketet?! Lyfter jag av huven, öppnar någonstans eller hur gör man?

Ytterst tacksam för alla svar som kan leda mig närmare målet att faktiskt kunna hantera min brännare och panna! För just nu misstänker jag att jag eldar en HEL DEL för kråkorna! :!:
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av Icecap »

1: Med en 265B är låg effekt bäst! Jag har testat en del och det visade att 12kW är gränsen för min panna, en mycket stor del av effekten över 12kW går rätt ut i skorstenen, iaf. i mitt system.

2:

3: Det pratas så mycket strunt! Färgen är en mycket grov fingervisning och i en 265B kan du helt enkelt inte se den! Acceptera fakta och ställ den på rätt sätt istället. Det finns spikmetoden, rökkollsmetoden osv.

Till en CTC 265B finns det en oljebaffel, en gjutjärnsvinkel som hakas fast vid utloppet av oljekammern, den riktar sedan rökgasen neråt. Har du inte den är det mycket energi som kastas bort. Det finns en ganska ny tråd om någon som inte hade den och som har gjort en i plåt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av JothaR »

Spikmetoden?
Rökkollsmetoden?

Vad är detta för metoder, kan du utveckla? Det är ju just göra rätt med en gång som jag lixom är ute efter 8)

Baffeln har jag, men skall väl försöka modifiera den lite för ökad effekt!
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av JothaR »

Hittade info om din spikmetod i ett tidigare inlägg (annan tråd) från dig icecap :)
Jag brukade trimma efter spik-metoden (helt fritt uppfunnit av mig efter vad jag vet, numera under GNU-licens): I mäthålet på rökgasröret brukade jag peta in en galvaniserat spik (under eldningssäsongen). När brännaren hade utförd sitt jobb under kanske ett dygn kollade jag spiken.

Var det ett tunt lager sot på var det bra, lagret skulle vara så tunt att det smittade av på mina fingrar på så sätt att det bara la sig på toppen av fingeravtrycket, alltså som att jag nätt o jämt hade rört kudden med färg. Allt sett på huden på mitt finger alltså!

Var lagret så tjockt att jag inte såg de lysa bottnar i fingeravtrycket var det för mycket och brännaren körde med luftunderskott.

Var det så att spiken rent faktisk var ren och knappast smittade av alls var det luftöverskott.
Tack för den fina och klockrena guiden!

Gällande rökkoll, vad gäller där?

Svart rök - För mycket bränsle?
Vit rök - ?
osv?
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av Icecap »

Det är olika sätt att kolla samma sak. Använd den ena bara, den som är lättast för dig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av Joones »

Rökmetoden tror jag att Bergatorparen brukar använda. DEt går ut på att lysa med ficklampa in i motdragsluckan och justera in brännaren så att man först ser lite rök och då strypa på matningen av bränsle (eller öka fläkten) tills röken precis försvinner. Sök i Bergatorparens inlägg så bör du hitta. Röken från skorstenen kan man titta på också (finns beskrivet i några olika trådar) men där påverkar ju utomhustemperatur och tillgång till dagsljus en viss roll.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av Icecap »

Hemligheten är att den "perfekta" förbränningen (så perfekt det går att få den i en brännare) är där det skapas bara en aning sot. En gnutte fetare (luftunderskott) och den sotar snabbt mycket, en gnutte magrare (luftöverskott) och den sotar väldigt lite. Man ska liksom fånga punkten strax innan den sotar på allvar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av JothaR »

Tackar för alla hjälpsamma svar, skall nu ner i pannrummet och se om jag kan praktisera något av detta :D

Ytterligare en fråga? När jag ca 1 gång/vecka sotar min panna så har jag allt som oftast en tämligen stor klump med "aska" liggandes på rostret och i röret? Antar att det inte riktigt kan vara tänkt att det ska vara så, men hur kan jag göra för att lösa? Några förslag??
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av sänkan »

Mitt tips i några punkter fär att slippa för hög rökgastemperatur.
Justera in dragbegränsaren till 8-10 Pa. VikingBio gillar inte högt drag.
Ställ om SW1 på kortet så att brännaren bara går på lågeffekt.
Vrid ned skruven för luft (fläkten) till ganska låg.
Justera sedan bränsle så att du precis hittar det läge där röken börjar bli svart. Man går naturligtvis ut och tittar hur röken ser ut. Öppnar man upp i rökröret och tittar in med en ficklampa har man redan ändrat på draget och förbränningen.
Mellan varje ändring måste man vänta 10 minuter.
När du hittat rätt läge så minska på bränsle en aning. Röken får aldrig vara svart men man ska ligga rätt nära det läget.
Är det kallt ute blir det en vit rök av vattenånga så lättast att justera brännaren är en dag när det inte blåser och inte är kallt.
Askan brukar vid rätt inställningar bli mellangrå, är den ljugrå kan det vara för mycket fläkt.

Lågans färg behöver du inte ha bekymmer om. Gamla vedeldare har svårt att tänka om.

Om brännaren är ansluten till panntermostaten så är det inte bra. Omslaget från start till stopp i den termostaten är bara några grader. Skaffa då en extern termostat som TK1A från eKontroll. Alternativet är värmebaronens termostatgivare men då behöver du uppgradera till annant chipp i brännaren.
TK1A passar till alla brännare och har ett marknadsvärde som begagnad om du någon gång skulle byta till en helt ny pelletspanna.

Ligger det aska i röret så inget onormalt. Det är därför man måste rengöra brännaren varje vecka. Den pannan klarar sig däremot ofta 2 veckor. Rätt inställning på brännaren och måttlig effekt kan minska problemet med hård kaka av aska.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av JothaR »

En kompletterande fråga gällande spikmetoden:

Om t.ex. spiken är ren så nämns det i citatet ovan att brännaren får för mycket luft. Det borde alternativt vara att den får för mycket bränsle eller? Hur optimerar man mellan dessa, är det enbart genom att göra CO2-analys?

Eller helt enkelt, hur skall jag veta om det är bränsletillförseln eller lufttillförseln jag skall variera? Numera har jag ställt in brännaren från modulerande till lågeffekt och tittar man i manualen så säger ju den att man skall justera luften på lågeffekt, men det borde ju bygga på att man först har justerat in doseringen eller?

Någon som har "enkelt" svar? Kanske inte spelar någon roll hur det ser ut med doseringen så länge man har en anpassad luftmängd till den? Tänker bara hur det påverkar totalekonomin så att säga?

Ytterst tacksam för alla hjälpsamma och SNABBA svar, grymt trevligt forum det här vill jag lova :wink:
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av JothaR »

Såg att jag redan fått tips från "sänkan"...

Funderar alltså på att:
1- dra ner luften lite och sedan justera doseringen så att röken blir svart
2- sänka av doseringen så att röken inte längre blir svart
3- utföra spiktest för att därefter bolla med luften och se så att det blir "optimalt"

Bra eller dåligt tänk, vad tycker ni?
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av Icecap »

Inte helt rätt sekvens.

Om du vill veta effekten gör du det vis att väga doseringen under t.ex. 10 minuter, och med det avses alltså doseringen under drift. Sedan väger du denna mängd och multiplicerar med 6, då får du gram per timme. Detta värde multiplicerar du sedan med 4,8Wh och får då värdet för Wh per timme. Och då det är per timme blir det alltså effekten i Watt.

I min erfarenhet är gränsfallet 12kW och när du når kommer till den doseringsmängd (11-12kW) justerar du med luften enbart till du har rätt förbränning med rök- eller spikmetoden. Detta ger dig en grundinställning.

Efter denna grundinställning låter du bli att trilla mer på luften, efter detta är det enbart doseringsjustering som gäller. Det är nämligen luftmängden som avgör effekten men som grundinställning kan man hitta rätt effekt vid att väga pelletsen och ställa luften rätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av JothaR »

Ahhh... Låter ju smidigt, men ändå rätt klurigt...

Jag skall alltså tillföra 11-12 kW, vilket väl då borde vara 2,5 kg pellets per timme (2500g/h x 4,8Wh/g = 12000W)? Således lite drygt 400g/10min!

Min brännare ligger på lågnivå på 15kW, gör det att ekvationen blir annorlunda? Måste jag alltså tillföra 15kW?

Nu till den grundfrågan i detta fallet då, hur mäter jag doseringen under drift? Kan jag notera antalet varv skruven går för att därefter "torrköra" fram pellets och kontrollera vikten på det?

Men som sagt, jag börjar förstå själva resonemanget nu måste jag säga... Först doseringen och sen justera via luften... Om jag kommer så här långt, är jag ganska nära en hyfsad inställning då eller får man då fortsätta fippla med doseringen för att komma i mål?

Du skriver ju att efter denna grundinställning så är det endast justering av doseringen man gör, är det fortfarande med hjälp av t.ex. spikmetoden och sotningen på den då? Isället för att efter grundinställningen hålla på och justera luften så reglerar man istället doseringen? Är det alltså rätt uppfattat?

1: Hur mäta doseringen under drift?
2: Brännaren är på 15 kW, måste jag alltså tillföra 15kW/h? ca 3,1kg/h?
3: Efter reglering av doseringen görs "spiktest" för att injustera luften?
4: Efter ovan nämnda grundinställning, görs "spiktest" (efterhand) och då justerar man istället doseringen?

Rätt uppfattat? Kan möjligen vara lite trög, men detta är helt nytt för mig så ni får ha lite överseende :oops:
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av Icecap »

"Isället för att efter grundinställningen hålla på och justera luften så reglerar man istället doseringen? Är det alltså rätt uppfattat?"
BINGO! Helt rätt.

Jag vet inte vilka justeringsmöjligheter som finns på din brännare samt hur mycket man kan justera den men jag skulle tro att "lågeffekt" motsvarar ung. 15kW från fabriken och att du kan ställa den som du vill. Jag skulle tro att den kan ställas ner till 12kW utan större problem.

1: När man ska mäta doseringen är det mer knepigt. Dom som har brännare där doseringen sker i en extern skruv startar upp brännaren och när den är i normal drift drar de av slangen och sticker den ner i en hink som sedan samlar upp pelletsen. Under tiden handmatar de sedan brännaren lite lagom, mest för att hålla den igång och när det avsedda tidutrymmet har gått sätts slangen tillbaka.

Sedan vägar och räknar man.

Andra har tydligen testat att lysa med en lampa på den optiska flamvakten vilket lurar brännaren så att den kör som vanligt.

2: "Måste" är ett farligt ord, vill du ha den till att ge ut 15kW behöver den 3.125 gram pellets per timme men vill du att den ska köra på 12kW är det 2.500 gram per timme som gäller.

3: Under denna grundinställningen är det justering av luften som gäller, iaf. till du är så nära att det är finpyssel kvar bara.

4: När du byter leverantör eller pall kan du utföra spiktesten och se om det passar. Ska det justeras är det enbart doseringen som ska justeras!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av JothaR »

Sjukt bra info för en "newbie" som mig!

Tack så hemskt mycket för all hjälp! Skall bli spännande att se vad det blir av detta!
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
Skriv svar