Problem med Viking Bio DESPERAT

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Bartek
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 11 apr, 2008 17:56

Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av Bartek »

I början på hösten gick vår Viking Bio sönder, trafon hade smält ihop och säkringen gick. Tog dit reperatör och fick uttalande om att det inte räckte med trafon utan han måste ta hem den och titta igenom eftersom mer var fel. Fick bytt Kretskort, fläkt, trafo, läpp i nedre fallrör, Statiskt relä, Inre brännarrör, tändelement, adapter säkert mycket som byttes för att vara på säkra sidan men skit samma.

Fungerade i 1,5 månad och nu 2 veckor sen (när det blev kallt i södra sverige) smälte trafon på nytt efter att ha fungerat bra till en dag då den vägrade starta. Misslyckad Start om och om igen, sotade, askade kontrollerade tillförsel och allt annat men till slut gick säkringen och ja trafon hade smält igen.

I torsdag körde de äntligen ut med en lånebrännare som givetvis inte fungerade, varnade bara för fel på start element, kom idag igen och satte dit samma brännare som fungerade i en timme innan den började varna för fel på startelement och nu går den inte igång.

Oerhört trött på detta, vi har endast en kökspis att värma huset med kan ni tänka er hur kallt vi har haft det varje morgon i två veckors tid.

Brännaren är 6-7 år gammal och fungerat felfritt så när på ett byte av värmeelementen 2 år sedan.

Några förslag på vad som kan vara problemet och framförallt hur går jag vidare?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av Eldvin »

Och varför pajjar trafon då!!!?? Jag funderar på om det är nått i det elektriska till brännaren. Kolla hur många volt som matar brännaren så inte det är glapp i nollan eller i pannans anslutning om det finns nån panna.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi vill gärna försöka hjälpa till, men du får ge oss lite mer förutsättningar..!
Vad har du för panna och ytterligare utrustning? Uppdatera din profil!

Vad menar du med "trafo"?

Den servicefirma du anlitar verkar ju uppenbart inte riktigt veta vad som är problemet om man byter så mycket delar. Uppdatera gärna din profil med var du bor, så kanske det finns någon i närheten som kan tipsa om alternativa vägar..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av Eldvin »

Det sitter en ringtrafo i brännaren, Om den har pajjat kan jag förstå,Men Två!! För mig låter det högst osannolikt att även den nya skulle pajja då den första höll 6 år. Lite off toppic Om Nollan lossnar i proppskåpet så kan du få ut 380/400 volt i kablarna vilket inte elektroniken klarar. För om man ser till att nästan hela brännare e bytt så skulle inte trafon pajja.
Bartek
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 11 apr, 2008 17:56

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av Bartek »

Det är precis vad alla inblandade undrar.... Pannan matar 220 vad vi har kunnat mäta fram. Reperatören vill också ha till att felet är i matningen ut från pannan in i brännaren men han har inte hittat något fel och vad kan ha hänt som inte hänt på 6 år?

Med trafo menar jag transformator.
Panna Nibe Alpha Combi från tidigt 2000 tal.
Viking-bio installerad av förre ägaren år sedan (bott här i 5)
Bor i nordöstra skåne
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av Roli »

Bartek:

Skriv in den informationen i din profil så följer den med i alla inlägg som du gör.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag kan inte heller erinra mig att jag läst om något annat fall där denna har smält..

Spontant skulle man ju vilja se över elinstallationen, och då hela vägen inkl. elcentralen för att utesluta att något är fel där.

Kan någon elkomponent i pannan vara dålig?

Om det verkar helt OK och inkopplat som instruktionen föreskriver så kontakta Värmebaronen direkt för förslag på hur man går vidare. Att bara blint byta mängder av delar som i er situation är ju inte rätt väg.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av Icecap »

Att en transformator smälter ihop efter 5-6 år är ...ovanligt... kan vi kalla det. När det sker har det hänt något som gör att effekten som avsätts i den är kraftigt ökad - eller att den utsätts för extern värme.

Byter man sedan och det händer igen är det all anledning till att kolla precis allt igenom mycket noga.

Jag antar att kretskortet som transformatorn i övrigt fungerar korrekt, om det är så kan det inte vara överbelastning på utgångssidan av transformatorn OBS!!! HÄR FINNS DET EN OSÄKERHET, JAG VET INTE VAD TRANSFORMATORN DRIVER!!!

Alltså måste det antingen vara inkommande spänning som har skenat iväg kopiöst eller som gör det när man t.ex. slår på en specifik platta på spisen eller liknande. Detta går att kolla men det är lite besvärligt faktisk.

Men det kan också vara värme som kommer till den pga. monteringen, alltså att något bränner sönder transformatorn och att den bara är ett oskyldigt offer.

Kort på skadan hade varit en stor hjälp, det går att konstatera om det är internt eller externt genererat värme som har avlivat den.

Och överspänning, hur detekterar man det då?
* Bygger en grej som löser ut automatisk om det blir för hög spänning. Detta kan göras rimligt enkelt med en MOS och ett vanligt motstånd men då det kräver en del kunnande och då det har 230V öppet är det en expertgrej. Men för att ge experterna rådet: ta en varistor på 300V (t.ex. B72210-S0301-K101) samt ett helt vanligt 0,6W motstånd på 1k eller så. Montera dessa i serie och montera varje ända av seriekopplingen till noll hhv fas. Om spänningen stiger för mycket bränns 1k motståndet av (bokstavligen) så ha ett antal om det är fler mätningar som ska göras.
* Tester olika kombinationer av hushållssaker som man slår på och av medan man mäter. Kräver ofta 2 personer och tar sin lilla tid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av bergatorparen »

Jag har kikat lite på el schemat för Nibe Alpha Combi: Den är gjord så att brännaren matas från L3, om någon oförvarande har kopplat den bruna ledningen på Viking Bion till L1 eller L2 så forsar 400 Volt genom kretserna och steker allt i sin väg. Det är därför som Värmebaronen är så tydliga på att den bruna och den svarta ledningen till brännaren skall hämta sin el från samma fas. Så: Vill du steka en Viking Bio, koppla så att matningstråden - den svarta, och start/stop tråden, den bruna får el från var sin fas - så blir det rena rama elektriska stolen där brännarens elektronik avrättas.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av Eldvin »

Sitter det inge elpatroner i så kanske nån styrning till dessa som kukat ur och ger nån felspänning endast i vissa lägen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av bergatorparen »

Hur har det gått?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bartek
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 11 apr, 2008 17:56

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av Bartek »

Efter fortsatt strul med en icke fungerande lånebrännare blev jag arg och sa till leverantören att lämna tillbaka min brännare och mina kasserade komponenter så jag kunde söka mig till någon annan.

Efter lite diskusion kom vi fram till att de skulle få ett sista försök, så de körde ut med min brännare där de bara bytt trafo på (allt annat byttes i förra vevan) och satte igång. Killen själv trodde inte på det eftersom något mer måste vara fel.

Efter att ha kört i 30 minuter slocknade brännaren helt mitt i eldningen och trafon blev så varm att det bara precis gick att röra den. Ingen säkring gick eller något annat, jaha skit på nytt.

Men då ryckte han snabbkopplingen på inkommande från pannan till brännaren och började mäta. Fick väldigt konstiga mätvärden, från 160 till 230 volt på fas och även några pendlande volt på nollan. Skruvade i sönder snabbkopplingen och såg den lilla kondensatorn som sitter mellan nolla och fas för att minimera störningar. Misstänkte då djävulskap med den och tog bort den. Genast stabil spänning och nu har brännaren gått problemfritt i drygt 2 dygn och trafon har aldrig gått över rumstemp.

Tilläggas kan att sladden och snabbkopplingen var det enda som inte varit och vänt hos reperatören och därför var kondensatorn den enda elektroniken som inte var bytt. Hoppas nu verkligen det var den som var skurken, men lite udda är det, t.o.m. supporten på Värmebaronen var helt ställda inför detta.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av Eldvin »

"Säj goda då" Som jag trodde då,, Återkom med "Forts följer. :D
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av Icecap »

En avstörningskondensator mellan fas / noll kan inte orsaka detta! Om den är "halvtrasig" kan den belasta och den kan då bränna/sprängas - men då den ska vara av en typ som kan "laga" sig själv i dessa fall är det extremt ovanligt.

Så i grova drag: kondensatorn bränner upp, äter säkringen eller gör ingenting, inget annat!

Dessutom kan en extra belastning mellan fas och noll INTE öka spänningen någonstans.

MEN: glappkontakt lite varstans i kopplingar är definitivt en bov i en del fall! Är nollan ostadig är det definitivt en tung anledning till att gå el-nätet i huset efter!!! Och här menar jag allmän brandfara!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Problem med Viking Bio DESPERAT

Inlägg av Roli »

Bartek:

Har din panna 3-fas matning till någon elpatron, som Eldvin skrev om tidigare?
Om så är fallet är det med största sannolikhet där felet ligger.

Du får antagligen 400V till brännarens transformator istället för 230V. Om du matar transformatorn med 400V så blir den väldigt varm och brinner upp..... med den symtom som du tidigare har beskrivit.

En glappande nolla i 3-fas anslutningen, som Icecap tog upp, kan vara ett fel som ger detta fenomen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar