Rosterproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Nifelhem
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 08 mar, 2005 13:33
Ort: Bjuråker

Rosterproblem

Inlägg av Nifelhem »

Jag fick problem med driften på min Viking Bio. Det visade sig att den inte tände som den skulle. Jag mätte upp resistansen på tändelementen och kollade fotoceller m.m. m.m. Efter att ha krånglat en tid upptäckte jag att någon :oops: hade böjt rostret en aning när någon gjorde rent mellan springorna. Det räckte med att justera det en par millimeter så ordnade sig det hela.
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
Nifelhem
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 08 mar, 2005 13:33
Ort: Bjuråker

Sorry

Inlägg av Nifelhem »

Förra inlägget angående rosterproblemet var tänkt att hamna i Manin´s problemavdelning. Sorry
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Ja, det där roster är nog känslig, det kan blir lite fel installning.
Därför man får vara försiktig med att borsta ex stålborsta. och kolla så att alla springor är fritt från sot.
Okej skönt att Nifelhem lyckade åtgärden.

Undrar hur länge har Nifelhem haft Vikingbio?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Nifelhem
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 08 mar, 2005 13:33
Ort: Bjuråker

Inlägg av Nifelhem »

Hej Manin och övriga. Installerade den i Januari 2003. Köpte huset hösten 2002 med befintlig Nibe City i pannrummet. Köper nu storsäck med släpvagn och bär in i veckoförrådet med en plastbalja. Byggde en bock med ett kättningspel ute på gården för att lossa storsäckarna. Funkar rätt så bra men det blir ett hemmabyggt blåsförråd när jag har fått inspiration.

Ha det...
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
Mikkeg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 29 sep, 2005 20:04
Ort: Vattholma

Inlägg av Mikkeg »

Hej!

Mina första darrande rader i detta förträffliga forum....

Jag håller nämligen på att försöka skaffa info. innan jag går över till pellets.
Köpte huset 2003. I pannrummet står en Nibe City VX (OE 100) från 1994, en
kombinationspanna för olja och el med plattvärmeväxlare. Förre ägaren
körde bara med el. Nu tänker jag börja med pellets. MEN jag har läst
att min panna är för liten (litet askutrymme, trånga rökkanaler m.m)
och alltså inte går att elda med pellets. Kan det funka med pelletsbrännare ?
Jag har kommit fram till att en Viking Bio är ett bra alternativ med framåtbrinnande låga. Men jag kanske måste köpa ny pannna, eller
törs jag försöka med brännare ???

Tacksam för synpunkter...
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Inlägg av Söppen »

Mikkeg skrev:Hej!

Mina första darrande rader i detta förträffliga forum....

Jag håller nämligen på att försöka skaffa info. innan jag går över till pellets.
Köpte huset 2003. I pannrummet står en Nibe City VX (OE 100) från 1994, en
kombinationspanna för olja och el med plattvärmeväxlare. Förre ägaren
körde bara med el. Nu tänker jag börja med pellets. MEN jag har läst
att min panna är för liten (litet askutrymme, trånga rökkanaler m.m)
och alltså inte går att elda med pellets. Kan det funka med pelletsbrännare ?
Jag har kommit fram till att en Viking Bio är ett bra alternativ med framåtbrinnande låga. Men jag kanske måste köpa ny pannna, eller
törs jag försöka med brännare ???

Tacksam för synpunkter...
som jag ser det är den enda nackdelen med Nibe city är askutrymmet. Det finns goda förutsättningar för bra verkningsgrad på pannan. Jag har ej så väldans lång erfarenhet av kombinationen då jag installerade brännaren förra Fredagen men än så länge verkar allt ok. Installationen var hyfsat enkel, sticksåg för att ta upp hålet i luckan, svetsa fast distansen och sedan montera ihop det. (använde även sticksågen för att ta upp hålet i den eldfasta stenen som sitter på brännarluckan) Matningen togs från kretskortet där oljebrännarens matning suttit, tänk på att brännaren alltid skall ha ström. (jobb för elektriker :oops: )
Lutningen på matarskruven verkar påverka pelletsmängden ganska mycket, har för mig att Manin här på forumet har en del erfarenheter där.
Jag startade upp brännaren med 3 turbolatorer i. Fick då ca 250 grader på rökgasen, stoppade sedan i dem en efter en med en dags mellanrum. Kör med alla nu och ligger på ca 160 grader, har ej mätt i skorstenen än.
Köpte brännaren av en lokal röris, 20500:- för brännare, 1.5 skruv, distans, tempgivare, mafa mini 300l förråd.

De e bara att köra på Mikkeg
Nifelhem
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 08 mar, 2005 13:33
Ort: Bjuråker

Inlägg av Nifelhem »

Jag har den kombination som du skriver om, Viking Bio i Nibe-pannan. Det funkar rätt så bra för mig. Uraskningen ska väl ske rätt så tätt när det är som kallast men har man dammsugare med askfälla så går det väldigt fort. Jag tar ur askan c:a 1 gång i veckan men det har gått 2 veckor i bland.
Inkopplingen av strömmen kräver lite eftertanke och Söppen har alldeles rätt i det där med elektriker. Det övriga med pannlucka och sånt finns det sätt att lösa själv. Jag beställde min av en lokal smidesfirma (3-400 kr). Det är egentligen bara några hål i en 8mm plåt. Tätningen och lim till denna köpte jag på järnhandeln hemma i byn.Jag har skippat keramiken som satt i oljeluckan och har heller ingen distans. Kanske Söppen kan förklara det. Är det typ en sån som har kommit till CTC-pannorna?
Kontentan av detta är att det är bara att beställa.
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Inlägg av Söppen »

Distansen är ett tillbehör från Värmebaronen, fyller samma funktion som den till CTC pannan. Bygger ut brännaren lite drygt 100 mm, distansen är isolerad och det följer med ett hölje så den smälter in med brännaren.
http://www.dinvvsbutik.se/product_info. ... id=6210560
Nifelhem
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 08 mar, 2005 13:33
Ort: Bjuråker

Inlägg av Nifelhem »

1150:- såg jag att den kostade. Tycker du att den är nödvändig. Kanske lite svårt att svara på om du aldrig har provat utan. Jag förstår att det kanske är lite kort utrymme i NIBE-pannan men vad ger distansen för märkbara fördelar?
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Distansen ger bättre utrymme för aska och lågan tillåts "brinna ut" ordentligt. Dessutom sparar du brännarröret som på lång sikt kan deformeras om brännaren inte är rätt injusterad, speciellt viktigt i en trång panna. Brännaren blir inte heller så varm, bra om luckisoleringen är dålig. I brännaren sitter visserligen en sensor som bryter om det blir för varmt för kretskort mm, men vem vill ha sådana problem?

Till Mikkeg:
Kombination Viking Bio och CTC är provad och godkänd av Statens Provningsanstalt med bra resultat. Den enda nackdelen är som sagt att det är lite dåligt med plats för aska.
Mikkeg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 29 sep, 2005 20:04
Ort: Vattholma

Inlägg av Mikkeg »

Lysande ! Stort tack för alla inlägg på min fråga..mycket nyttig info. Kanon!

Jag hade nästan gett upp hoppet om att kunna börja elda med pellets...på grund av för liten panna. Suger i mig all info. och börjar närma mig ett
beslut: Viking Bio i Nibe City:n med distans (som var en nyhet
för mig). Men måste distansen svetsas fast ?

:D
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Mikkeg skrev: Men måste distansen svetsas fast ?
Nej. Använder skruvar eller nån sort som borde medföljer i paket.
Jag tror det är bara skruvas loss den gamla oljelucka och sätt dit ny. Precis som man byter ytterdörr.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Mikkeg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 29 sep, 2005 20:04
Ort: Vattholma

Inlägg av Mikkeg »

Bra ! Jag svetsar ungefär lika bra som jag eldar med pellets....

Det här verkar ju möjligt att genomföra ... av allt ni säger här så
kan man ju bli övermodig och tro att det ska gå mycket bra med att få fart
på NibeCity:n ( som just nu står och tuggar i sig dyr el ) med
pellets !

Tack för all info..som jag fortsätter att suga i mig...



:)
Ante
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 16:27
Ort: Borås

Viking Bio i Nibe City

Inlägg av Ante »

Kombinatinen fungerar alldelse utmärkt. Undertecknad har några år med den kombinationen med bra verkningsgrader. Nackdelen är att pannan inte har plats för någon större mängd aska, men vad gör det jämfört med att köpa olja..................
Beträffande den elektriska inkopplingen skall elen (ständig ström) kopplas in efter max-termostaten, vilket kan vara lite lurig att hitta på schemat & på kretskortet.
Nibe City & Värmebaronens Viking Bio
Mikkeg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 29 sep, 2005 20:04
Ort: Vattholma

Re: Viking Bio i Nibe City

Inlägg av Mikkeg »

Ante skrev:Kombinatinen fungerar alldelse utmärkt. Undertecknad har några år med den kombinationen med bra verkningsgrader. Nackdelen är att pannan inte har plats för någon större mängd aska, men vad gör det jämfört med att köpa olja..................
Beträffande den elektriska inkopplingen skall elen (ständig ström) kopplas in efter max-termostaten, vilket kan vara lite lurig att hitta på schemat & på kretskortet.
Tack för info !! Vacklar just nu kraftigt mellan att välja Viking Bio eller Viking B16...

http://www.pelletseldning.nu/b16.html

Kombinationen: Viking Bio + Nibe City VX verkar ju vara beprövad med gott resultat..

"Max-termostaten" är väl den termostat som är tänkt att styra oljebrännaren ? ?
Skriv svar