Trasigt brännarrör, vad ska man tänka på? (Viking Bio)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Trasigt brännarrör, vad ska man tänka på? (Viking Bio)

Inlägg av Blomkvist »

Hej,

Ska beställa nytt brännarrör till min Viking Bio -06 då det är trasigt. Rätt ny på det här med pellets och har kollat igenom en massa gamla trådar här på forumet. Ska jag beställa ett innre brännarrör med eller utan gavel?

Vart skulle ni beställa det? har hittat en 2-4 sidor och alla verkar ligga omkring 1500:- för ett innre brännarrör, går det att hitta billigare?

Ska jag passa på att byta något annat när jag ändå håller på? Något speciellt jag ska tänka på när jag skruvar isär och byter eller är det bara att köra på.

Bild

Bild

//Andreas
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trasigt brännarrör, vad ska man tänka på? (Viking Bio)

Inlägg av Stegatorparn »

Det ser ut som du har den gamla gaveln utan det större hålet.
Byter du bara röret kanske gaveln ger sig efter en tid, så får du göra om jobbet.
Jag skulle nog valt ett rör med gavel.
Beträffande inköpsställe så är Eldkraft http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 3235.53527 snabba och pålitliga.
Pelletsbilen skall du undvika.

Själv köpte jag ett komplett rör med fastsvetsad gavel av Lars-Inge på Slöinge Svets & Smide för samma pengar och då följde ett roster och läpp med på köpet. Ett mycket gediget rör i kraftigt gods.

Ser att tändelementet saknar övre plåt. Fäst en bricka eller plåtbit med en genomgående skruv som håller ner elementet, annars kan elementet lyfta rostret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar