Nytt problem, misslyckad start, LÖST!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Fotocellen kan du kontrollera genom att rycka ur och belysa den med en lampa.
Kontrollampan för Låga skall då tändas efter en tids fördröjning.
Tror den gör det även i viloläge.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Thomas_P »

Inte för att det borde spela någon större roll, men bilderna tidigare i tråden visar ett tändelement som sitter upp och ner. Den lilla plåten ska vara ovanpå slingorna, inte under.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Fotomotståndet är inte trasigt heller. Tog ut det är lyste med en ficklampa på det då började låga lysa med fast sken efter några sekunder.

Funderar på att beställa nytt tändelement för att testa, de kostar såpass lite i sammanhanget. Kört på el 1 vecka nu, bara det är priset * 2 vad det hade kostat att ta ut en firma för att byta inre röret åt mig. Ända fördelen med detta är att jag kan ta isär och sätta ihop en Viking Bio väldigt fort om man nu har någon större nytta utav det.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Thomas_P skrev:Inte för att det borde spela någon större roll, men bilderna tidigare i tråden visar ett tändelement som sitter upp och ner. Den lilla plåten ska vara ovanpå slingorna, inte under.
De satt så innan, tror att den övre plåten har trillat bort när tidigare ägaren bodde här. Läst om det i div. trådar och att det hände ibland men att det inte spelade någon större roll. Har ju fungerat med tändelementet setat såhär tidigare så.

För visst finns det både en övre & undre plåt?

Med tanke på att startdosen är till 98% obränd, finns det några mätpunkter på kretskortet som man kan ha nytta av att kolla. Verkar ju inte bli någon låga. Om man kollar in genom hålet för fotomotståndet ska man kunna se en låga då?
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

En sista fråga har jag, imorgon ringer jag VVS Firma som håller på med pelletsbrännare.

När jag kollar på tändelementen vid uppstart så blir det inte "röda" de blir varma men inte så varma som jag misstänker att de borde bli. Har svårt att tänka mig att båda tändelementen skulle gått sönder i samband med bytet av brännarrör då jag mäter upp rätt resistans i båda två.

Kan det vara något med strömmatningen till de? finns det någon komponent som man kan mäta upp eller kolla? Har kollat lite på Elschemat men blir inte klokare för det, finns inget jag hatar så mycket som el :mrgreen:

Den har aldrig varnat för tändelement, endast misslyckad start.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

När du kollar färgen på elementen skall det vara mörkt i rummet för att kunna ses.
Det är ju rätt resistans i elementen så dom är säkert ok.
Strömmen styrs av ett solid state relä och mäts utav styrkortet. Hade det varit någon avvikelse hade du fått larm "startelement ur funktion".
Möjligt att plåten som saknas har betydelse för att sprida värmen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Hade ju inte plåten där innan och det har fungerat jättebra i 2 månader så jag har svårt att tro att det skulle spela någon större roll :?

Blir inte klok på detta, kan jag ha kommit åt någon vid bytet som gör att det inte skulle fungera men ändå inte lösa ut något larm.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Har du testat en större startdos?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Ja, vred upp vredet för startdos 1 kvarts varv. Ska jag öka den ytterligare? Ska jag testa på en startdos omkring 100gram som jag sett många rekommenderat?
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Väg upp 110 gram pellets och släpp ner i fallröret.
Dra ur sladden till skruvmotorn under testet.
Slangen från skruven måste vara ansluten för att hindra onödigt drag.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Stegatorparn du är ju min Pelletsguru! It's alive :mrgreen: satte även switchen på högt drag (hade jag inte innan)

Nu till nästa fråga då, har inte testat och mätt upp exakt hur mycket pellets den ger med startdosen på max men tror inte att det är 100g. Ska jag sänka röret då några grader? efter lite mätning med tumstock tror jag mitt rör ligger på cirka 43 graders lutning.

Misstänker ju att den inte kommer starta sen inatt igen.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ju jättebra att du fick igång den och ett kvitto på att prylarna är ok.
Skruvlutningen kan du med fördel sänka till 35°-40° om det finns möjlighet.
Den kommer att ge lite mer, så håll koll på lågan och sotet skall ha en metallgrå färg.
Och du, glöm inte dragbegränsaren. Tills vidare så prova med en liten glipa i sotluckan, t.ex. med en spik eller dylikt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör

Inlägg av Blomkvist »

Ledig denna vecka, så fixa en massa med huset så kommer även passa på att försöka mig på att justera in brännaren. Ska testa dina tips och även leka lite med justeringsskruvarna. Lågan idag är Rätt så kraftigt gul, vet att den ska vara lite mer åt det vita hållet.

Jag uppdaterar om fler frågor dyker upp samt med resultat av det hela, kanske kan mina laborationer jag gör i veckan hjälpa någon mer vilsen stackare som mig..
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Hellmertz
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 10 nov, 2012 20:45
Ort: Aneby

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör, Problem

Inlägg av Hellmertz »

Måste även få infoga lite här.
Jag hade samma problem med misslyckad start, det kom smygande.
Först någon gång i vecka sedan oftare, tills att det blev varje dag.
Misstänkte tändelementet och mätte resistansen till 190 Ohm ( Fluke instrument ).
Jag kontaktade Värmebaronen via mejl och fick detta svaret:

" Om man kopplar ur elementet och mäter slingorna var för sig så ska resistansen ligga runt ca 180 ohm per slinga. Har man inget larm om att tändelementet är ur funktion, kan man utgå från att elementet är helt."

Jag nöjde mig inte med det svaret då jag gett en utförlig beskrivning av felet, bl.a att jag inte kan se att elementet blir rött om man beskriver här på forumet.
Jag köpte ett nytt tändelement mätte resistansen till 163 Ohm per slinga!!
Efter monteringen så ser jag att det lyser rött! :D .

Brännaren startar nu alltid .

Hurra för detta forum och alla som delar med sig... :cheers:
Viking bio, Albin DeLuxe villapanna 20kw, EVR shuntautomatik.
150kvm + källare från 1945 , förbr ca: 3 säck/dygn med 6 minusgrader ute.
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Misslyckad start efter byte av inre brännarrör, Nytt pro

Inlägg av Blomkvist »

Hade Sörlmands pelletsteknik här hos mig nu under eftermiddagen för att justera in pannan och då jag hade strul med den i slutet av förra säsongen, orkade inte hålla på mer utan slog om till el.

Börjar ju bli kallt ute så skulle dra igång med pellets igen. Innan jag slog av pannan för säsongen så fick jag misslyckad start hela tiden. Påpekade det till honom innan jag ringde och sa att jag hade problem med det, labbade som en galning där i slutet med alla inställningar men ställde sedan tillbaka som det var innan jag började.

Han kom hit och påpekade som jag redan visste att plåtbiten på tändelementet saknades (gör det någon direkt nytta) men tändelementet blir varmt (rött), fotosensorn fungerar som det ska och även fläkten. Han tyckte startdosen var Ok.

Satte dit pannan och han ville se hur det blev vid start och tråkigt nog kanske man ska tycka i efterhand så startade den direkt och han justerade istället in pannan, var nöjd och han åkte hem. Den nådde 80grader, slog ifrån och när den skulle starta igen nu vid 60grader så blev det misslyckad start. Den indikerade tänd låga 2 gånger.

Han slutade här vid 16.00 så har inte kunnat ringa honom och höra ännu men tänkte ändå vända mig hit för att få eventuella tips. Öppnade och kollade och låg inge pellets på rostret.

Vet inte vad jag ska göra/ta mig till.. börjar bli rätt så ledsamt det här. Elräkningen blir ju ganska dyr nu är det är kallt ute. Sotaren var här förra veckan och han tyckte allt såg bra ut (om det nu kan spela någon roll)
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
Skriv svar