yttre brännarrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

En teori kan ju vara att jag kör med för låg effekt, blå ratten lite drygt kl 9 och pelletsmatning som matchar detta. Dragregulator ok. Rökgaser ca 150-170 med 9 turbulatorer i varav 6 är kapade. Inre röret ser helt ok ut men får ju stryk av det yttre när det så småningom går för långt med metallbubblan.
Det skulle ju kunna vara så att VB'n inte vill gå på för låg effekt, att lågan blir för kort samt att fläkten inte blåser på mellan rören som den borde...? Jag får väl byta klabbet igen och testa detta till nästa säsong...om jag inte byter till farsans överblivna gula PelleX istället...

Vad tror ni?

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

Brännarens fastsättning mot pannan, hur ser den ut hos er? Hos mig sitter ju en förlägningsstos på brännaren som har en fläns mot luckan och däremellan ett snöre. Däremot är den fysiska fastsättningen av brännare mot lucka lite märklig, egentligen ska den sitta med ett (1!) plattjärn som medelst bult trycker fast brännaren. Det funkade ju sisådär som ni förstår så jag lirkade dit två bultar, med lite brickor till spänn, till i överkant för att få lite press. Om det läcker där borde det ju stinka och ryka?

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Det är ju undertryck i eldstaden så normalt drar det in kalluft i otätheter.

Har du vägt matningen och vet vilken effekt brännaren går på?
Mindre än 14-15 kW går inte att köra med pga den ojämna matningen.
Blir också för låg temperatur i fyren med mycket aska och slagg.

Har du Värmebaronens CTC-lucka eller är det ett hemmabygge? Bilder är alltid bra och kul.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

Det är en "original" CTC-lucka. Vad exakt skulle det hjälpa att få bilder på? Säg till så knäpper jag! ;)

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Är lite nyfiken på fastsättningen lucka-stos, en bult med plattjärn!?
Min brännarstos passade i en försänkning runt hålet i luckan (VB-panna) och hölls på plats med två bult. Ingen tätning emellan, bara stål mot stål. Blev tillräckligt tätt ändå.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Abbe »

Tittat & tittat. Jag ser i askan i de små sekundärhålen i det inre brännarröret att det inte verkar vara någon riktig sprutt på luften.
Två saker jag funderar på, glasfibersnöret som sitter mellan rören är nu 6mm men ska tydligen i original vara 3mm, spelar det någon roll, verkar långsökt!?
I framkant på rören, hur stor glipa ska det vara mellan inre & yttre rör, ingen alls, rejäl?

Jag såg bilderna i en annan tråd om den buktande CTC-luckan. På den bilden ser man järnet jag nämnde förut, skillnaden är att jag har det i underkant och satt ett par bultar till i luckans överkant för att kunna dra brännaren mot luckan...

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: yttre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

I framkant skall det vara så tätt det bara går mellan rören. Luft som läcker ut här hade behövts i förbränningen och är en ren förlust.
Viking Bio går inte så bra på lägre effekt än 14 - 15 kW.
Jag lyckades få den att fungera hyfsat på 12 kW, men då blev det mycket aska kvar på rostret. Misstänkte att fyren hade lite för låg temperatur och förbränningen inte blev fullständig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar