Service värmebaronen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Stegatorparn »

Hos mig kommer sotaren en gång om året och jag brukar få ett meddelande med post när det är dags.

När inte pannan kan tillgodogöra sig brännarens effekt försvinner överskottet upp genom skorstenen som du har märkt. Bäst ekonomi blir det när brännaren går med så låg effekt som möjligt, som i Viking Bio´s fall är låg effekt 12 - 15 kW.

Om tilluftsventilerna räcker märker du om det blir någon skillnad om pannrumsdörren eller ett fönster öppnas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mr Pjes
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 18 nov, 2013 18:01
Ort: Bromma

Re: Service värmebaronen

Inlägg av Mr Pjes »

Ok, då är det nog dags att sota snart. Antar att jag borde kunna göra det hyfsat bra själv (efter inköp lite nya prylar, i alla fall för att kunna utesluta det som problem.

Med hög inställning verkar pannan i alla fall förånga skiten i pelletsen men det har rykt in för mycket så jag ändrade tillbaka till låg effekt igen. Det verkar som att fläkten trycker upp rök genom nedfallsröret så att det är därför det ryker in. Har som sagt inte haft det problemet tidigare i denna utsträckning så jag är fundersam om det är någon inställning som kan påverka detta negativt!?

Får bli att inhandla några säckar pålitlig pellets från byggmax och prova om det hjälper.

@GoForIt Pellets, tog loss synglaset och kunde konstatera att det fanns ett glas under allt sot.... :)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Service värmebaronen

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vid högeffekt så försöker ju fläkten att tillföra mer luft till förbränningen, och kan inte luft och rökgaser ta den tilltänkta vägen genom pannan så tvingas den ju ut på andra vägar.

Jag misstänker att även du har tre turbulatorer i din panna. Dessa ger ju ökad möjlighet att ta tillvara värmen i rökgaserna, men minskar ju samtidigt gasernas fart genom rökgasgångarna. Jag har bara två turbulatorer kvar i vår panna, då vi annars får för mycket driftsstörningar på grund av att brännaren larmar för övertryck i brännkammaren (vi har bara ett 110 m rör som skorsten) och för låg rökgastemperatur.

Vid de tillfällen då jag får problem med att röken vid uppstart vill leta sig tillbaka genom pelletsskruv och silo beror det oftast på att pannan behöver sotas i kombination med för lite tilluft till pannrummet och ovanligt dåligt drag (beroende på vädersituation).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: Service värmebaronen

Inlägg av rumpmasen »

Varför inte ta ur turbulatorerna och sota rökkanalerna? Sätt sedan tillbaka turbulatorerna. Tuberna är små i diameter och kan inte släppa ut avgaserna tillräckligt med dålig förbränning som följd.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Skriv svar