Justera Viking Bio 200

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
maak
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 08 dec, 2013 00:03

Justera Viking Bio 200

Inlägg av maak »

Hur justerar man in en Viking Bio 200 för bästa resultat? I manualen står det att man skall börja med fulleffekt och justera bränslemängd. Sedan skall man gå över till 75% effekt och justera fläkten. Hur fungerar algoritmerna? Ändras fläkthastighet i fulleffekt proportionellt om man ändrar den i 75%-läget? Skall man köra på 75%, fulleffekt eller automatisk läge?

Jag vet inte var jag skall börja justera för att få bästa verkningsgrad.

Jag har läst att min pannmodell skall vara väldigt effektiv med möjlighet att få ut hög verkningsgrad.

Eftersom jag är ny på området behöver jag all hjälp jag kan få.
Nibe City VX (Röd), Viking Bio 200, 104 kvm + källare, tegel, byggt '69
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Justera Viking Bio 200

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har bara erfarenhet av den äldre modellen, men på din beskrivning verkar funktionen vara densamma.
På hög effekt, c:a 20 kW, är fläkthastigheten fastlagd i programmet. Brännaren injusteras genom att ändra matningen tills förbränningen är optimal.
Vid låg effekt, c:a 15 kW, sänks matningen till en i programmet bestämd del av hög effekt, kanske 75%, och förbränningen justeras med fläkthastigheten. Denna justering påverkar inte fläkthastigheten vid hög effekt.

Autoläge antar jag motsvarar moduleringen på den gamla modellen, där brännaren startar på låg effekt och går upp på hög effekt efter 20 minuters drift.
I din panna skulle jag enbart köra på låg effekt för god ekonomi och spara på brännarröret.

På den äldre brännaren går det att justera både matningen och fläkten om man enbart kör på låg effekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Justera Viking Bio 200

Inlägg av sänkan »

Verkar som om den nya VikingBio har samma system med hög- och lågeffekt som den gamla modellen.
Tyvärr törs Värmebaronen inte släppa en beskrivning av den nya styrningen så det är ni som har köpt brännaren som får göra ett .pdf dokument av installationshandboken och ladda upp någonstans.

Nibe City går bäst vid 13-14 kW så ställ in brännaren bara för lågeffekt och ha alla turbulatorerna kvar i pannan. VikingBio är allmänt sett för "kraftig" för att monteras i oljepannor då 15 kW anges som lägsta effekt men det brukar gå att krypa lite under den gränsen.
Moduleringen ska du inte bry dig om då du måste plocka ut turbulatorer ur pannan för att kunna köra brännaren på fulleffekt och då blir pannan mindre effektiv.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
maak
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 08 dec, 2013 00:03

Re: Justera Viking Bio 200

Inlägg av maak »

Tack för svaren.
Men det är faktiskt så att jag KAN köra på full effekt med alla turbulatorer i. Är det ändå inte ekonomiskt att köra så? Jag får en känsla av att det tar väldigt lång tid att komma upp i temperatur vid låg effekt. Den gamla oljebrännaren gick ju bara ca 5 minuter åt gången.

En annan fråga, är det riskabelt att minska bränslemängd för mycket? Den var fabriksinställd på 40(/60) och jag har sänkt till 25(/60). Kan något ta skada?
Nibe City VX (Röd), Viking Bio 200, 104 kvm + källare, tegel, byggt '69
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Justera Viking Bio 200

Inlägg av Stegatorparn »

Blandningen av bränsle och luft har en ideal punkt där allt bränsle förbränns och all luft förbrukas i förbränningen. Är det för mycket bränsle i förhållande till luft, sotar lågan och svart sot sätter sig i pannan som ett isolerande skikt. Motsatsen för lite bränsle ger en mycket het vit låga, som en svetslåga, vilket sliter på stålet i brännaren och förkortar livslängden.
I praktiken justerar man in brännaren med ett litet luftöverskott så att allt bränsle förbränns utan att sota.
Lågan blir ljusgul och sotet på pannväggarna blir grått/brunt.
Vad har du för rökgastemperatur?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
maak
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 08 dec, 2013 00:03

Re: Justera Viking Bio 200

Inlägg av maak »

ca 200 grader C direkt efter pannan före/innan motdragsluckan.
Senast redigerad av maak den tis 10 dec, 2013 15:16, redigerad totalt 1 gånger.
Nibe City VX (Röd), Viking Bio 200, 104 kvm + källare, tegel, byggt '69
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Justera Viking Bio 200

Inlägg av Stegatorparn »

Med låg effekt bör du hamna runt 150 - 160°C.
Mer värme stannar i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Justera Viking Bio 200

Inlägg av Abbe »

Oljebrännaren hade en effekt på 30kW gissar jag samt gick på oljetermostaten med få grader mellan till & frånslag.

I lågeffekt brinner pelletsbrännaren antagligen runt 15kW och går förhoppningsvis på en egen givare med ca 16C mellan till & frånslag...

Långa gångtider på lägre effekt är bara bra när det gäller pelletsbrännare. Bara du tycker att varmvattenkomforten är ok så kör så lugnt du kan.

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
maak
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 08 dec, 2013 00:03

Re: Justera Viking Bio 200

Inlägg av maak »

Tack för all hjälp.
Nu har jag minskat förbrukningen till hälften och allt fungerar bra. Nu skall jag bara kolla temperaturen i skorstenstoppen så den ej är för låg.

/Markus
Nibe City VX (Röd), Viking Bio 200, 104 kvm + källare, tegel, byggt '69
Skriv svar