Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kbking
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tis 19 apr, 2011 14:46

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av kbking »

Själv hade jag inte haft så stort tålamod. Jag gjorde min installation helt själv med hjälp av alla er här på Sveriges Pelletsforum och det fungerade från första stund perfekt. Grannens förutsättningar är om inte identiska med mina så väldigt snarlika och våra pannor är dessutom båda av fabrikatet Diom.

Jag tror det mycket handlar om känslan av att vara i beroendeställning och att ifrågasättande och klagomål kan göra att läget låser sig. Men det finns ju förstås gränser. Grannen är rädd för, om han själv skulle ge sig till att göra inställningar, att de - installatör och VB:s tekniker - skulle kunna säga att garantin då inte gäller fullt ut längre, etc.

Jag försöker sätta mig in i situationen för att ev. kunna vara med och ställa berättigade krav. När det gäller att justera in anläggningen antar jag att det vore bäst med nya mätvärden, men att det kanske går att komma långt även utan dessa, t.ex. då med spiktestet, etc. Någon av er som har Viking Bio kan kanske ge några tips på i vilken ordning jag skall ge mig anläggningen i våld i detta läget.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vår brännare är aldrig injusterad med instrument.
Den ursprungliga installatören gjorde inte ens något försök..
Jag tvingades också ta tag i allt själv då vår brännare havererade 20 dagar efter installationen (en annandag jul..)

Jag kör på 3 visuella mått:
1. Lågans utseende. Optimalt är ljusgul.
2. Rökens utseende i skorstenen. Osynlig är optimalt, med undantag för vid uppstart.
3. Rökgastemperaturen. Bör vara så låg som möjligt så länge skorstenen inte tar stryk i toppen.

Det jag skulle göra som steg 1 är att få ner brännaren på enbart lågeffekt, och sedan justera efter ovanstående. Kontrollera också draget, och att motdragsluckorna fungerar som tänkt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av Vednisse »

Man kan ju misstänka att pannan inte är helt tät med hjälp av värdena, men den brinner ju inte rent för fem öre heller!
Om grannen är över 80år och vill fortsätta elda med pellets är mitt råd att göra sig av med VB'n och skaffa en pålitlig brännare som alltid tänder och går. Jag förstår inte att det finns så pass många som tycker det är helt normalt/ok att brännaren lägger av flera gånger i månaden...misslyckade starter, rensa rör flera gånger i veckan?

Ingen hade väl accepterat att bilen dog var och varannan dag, hade det inte gått att få ordning på hade man bytt snabbt. Uppvärmningen/VV i huset måste väl vara minst lika högt prioriterat.

Gå på VB och skit i installatören, denna hade jag inte släppt in i pannrummet fler gånger. Kräv återköp av skiten, de har haft tillräckligt med tid att lösa problemen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Konsumentköplagen säger att man måste reklamera ett köp till den man köpt produkten av, d v s i detta fall installatören. Man kan inte kräva att tillverkaren ska hantera det annat än om säljaren inte finns kvar (ex vid en konkurs).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av Vednisse »

Ja, jag vet vad det står i konsumentköplagen...Men när jag vände mig till säljande företag (som finns kvar) gällande en panna, så ville de få det till ett garantiärende som tillverkaren skulle stå för. Efter många turer med förslag som jag inte accepterade så gjorde tillverkaren ett återköp som goodwill kan jag tänka.

Så nog är det värt ett försök...

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av Eldvin »

Har suttit och funderat.Om VB,s personal vart medverkande i detta fallet,har dom personligen vart på plats?? Om installatören inte har riktigt full koll på handhavandet borde ju VB folk ha det tycker man.Finns det nån annan aktör i området som har bättre erfarenhet? Ibland kan nog vissa aktörer va lite väl inskränkta oavsett vilket område det gäller ,"För så här har vi alltid gjort! Jag börjar misstänka att pannan tar inte upp värmen som den ska vilket leder till höga rökgastemperaturer vilket ökar draget som i sin tur ökar luftöverskottet och sen är karusellen i full gång.Vilket man försökt åtgärda att ändra effekten vilket blir fel i andra änden.Tänk på att VB brännaren är gjord för trånga pannor,vilket en gammal Diom ved inte är.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Dåligt fungerande Viking Bio-anläggning

Inlägg av Erik_73 »

Är nog flera parametrar som är fel i detta fallet, ett högt drag gör att dom brännbara gaserna inte hinner brinna klart innan dom kyls av pannans svala delar och detta gör att CO halten blir hög samt att gaserna passerar panna för fort och hinner inte kylas av tillräckligt därav den höga tempen ut i skorsten....sen är det av stor vikt att alla luckor är absolut täta och ingen tjuvluft som stör
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar