Vilken hastighet på fläkt till Viking Bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Martho
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 jan, 2014 01:50
Ort: Lund

Vilken hastighet på fläkt till Viking Bio

Inlägg av Martho »

Undrar hur snabbt fläkten till Viking Bio skall snurra? Får i princip hjälpa igång den för att den skall snurra. Löper lätt annars o inga missljud. Går den att smörja upp på något sätt? Brännaren varnar ibland för misslyckad start o ibland för fläkt ur funktion o startar således inte. Fläkten kass då jag misstänker den skall snurra på rejält för det skall bli drag?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vilken hastighet på fläkt till Viking Bio

Inlägg av Stegatorparn »

När brännaren skall starta går fläkten först upp på max och blåser rent, innan pellets matas fram i startdos.
Gör den inte det är det något strul med fläkten.
Går fläkthjulet lätt att snurra på, så är motorn kass och hela fläkten bytes.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Martho
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 jan, 2014 01:50
Ort: Lund

Re: Vilken hastighet på fläkt till Viking Bio

Inlägg av Martho »

Ok, misstänkte det tyvärr. Nu snurrar den som sagt väldigt sakta.....

Tack för snabbt svar på detta eminenta forum:).
Martho
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 jan, 2014 01:50
Ort: Lund

Re: Vilken hastighet på fläkt till Viking Bio

Inlägg av Martho »

Bytte fläkten. Gick igång direkt! Tack!
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Vilken hastighet på fläkt till Viking Bio

Inlägg av MatsA »

Hej.
Jag har med fått strul med fläkten ( tror jag). Jag har två brännare och precis samtidigt så ger den ena brännare felsignal om trasig fläkt och den andra brännaren kommer inte igång med att snurra fläkten. Om jag snurrar igång fläkten manuellt så går den en cykel. Den 'trasiga' fläkten är från 2006 så den kanske är slut. Men den rullar rätt lätt med en visst pulsande motstånd. Är detta normalt? Kommer det från tackometern kanske?

Mats
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Skriv svar