Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Hej!

Jag är helt ny på det här med pellets och har ett gäng korkade frågor och funderingar som ni kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Blev nyligen villaägare och slängde ut den gamla Exxon pannan med oljebrännare från -67.
Satte in en begagnad CTC 1100 från -92 med en Bio Viking brännare från -05.
Fick även sätta insatsrör i skorstenen eftersom den läckte.

Har haft igång anläggningen nu i ungefär 6 veckor och allting har fungerat helt problemfritt. Inte ett enda ofrivilligt stopp, än så länge är väl bäst att tillägga.

Brännaren har körts i denna pannan innan jag köpte den, men i ett annat hus då. Så jag gissar att den är injusterad någon gång men med vilket pellets fabrikat vet jag inte.

Frågan är om jag bara ska låta det vara och inte peta på något eftersom allt verkar ju fungera kanon, eller ska man kolla inställningarna? Och hur gör man, eller rättare sagt vad ska man justera efter?
Sotaren sa att man kunde gå lite efter färgen på askan eller sotet vilket det nu va. Att det skulle vara gyllenbrunt, inte svart. Tycker det är lite svårt när man inte vet hur det ska se ut när det är rätt.
När jag sotar tycker jag att pannväggarna lite åt det vit/grå eller gul/grå hållet. Och askan är också åt det vit/grå hållet och är som ett mycket fint pulver. I brännarröret brukar det vara en liten kaka precis framför rostret. Som en liten backe, det smular lätt i sönder om man tar i det och även det blir till fint pulver.
Turbolatorerna är vit/gula längst ner ca 1/3 resten är grå/svart sot som lossnar lätt när man borstar av dem.
Sotar och tömmer aska 1 gång i veckan. Och har nu gjort av med ungefär 6 säckar i veckan.
Tycker alla säger att man ska justera in den etc. men vet inte riktigt vad jag ska justera när det verkar fungera.

Sen är det de där med hög-, låg, eller modulerande effekt. Den är nu inställd på hög enligt brännarens indikatorlampa när den är igång. Men har läst här att det rekommenderas att köra på låg för att spara på brännaren. Men kommer inte pann tempen hinna gå ner väldigt lågt då och ta väldigt lång tid att få upp den igen.
Tycker att redan nu hinner den gå ner till 50 grader om man tappar mycket varmvatten, t.o.m 40 någon gång när man samtidigt shuntade ut mycket innan brännaren kommit igång och gått in i högeffekt läge.
Använder mig av bännarens termostat med Bio Vikings givare. Startar vid 62 och stoppar vid 80 grader.
Eller skillnaden är inte så stor när väl brännaren startat mellan hög och låg effekt?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Abbe »

Långa gångtider är eftersträvansvärt när det gäller pelletsbrännare. Att pannan värms långsamt är inte så mycket att bry sig om. Dock så sätter ju din varmvattenkomfort gränsen på hur långsamt saker får gå.

Inställningarna verkar helt ok tycker jag, otroligt svårt att veta utan något typ av instrument om man är "spot on"...

Jag har alltid kört på lågeffekt, absolut max 15kW, och det har funkat finfint. Jag upplever samma som du att pannan kan dippa ner ibland tex att det är kallt ute, pannan skulle precis till att tända och nå'n hoppas in i en dusch men aldrig upplevt det som ett problem. När det väl brinner skulle ju hela socknen kunna duschat om de velat... :D

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Stegatorparn »

Instämmer med föregående skribent, långa gångtider vill man ha.

Du verkar ha rätt inställning på hög effekt, så rör inte bränsleratten.
Slå över till låg effekt och se hur det funkar. Luftratten kanske står rätt den med.
Annars justerar du luftratten tills pannväggar och turbulatorer får samma utseende som vid hög effekt.

Bry dig inte om moduleringen. Hög effekt är lite för mycket i din panna om du har 25 kW´s versionen med 6 kanaler.

Vad har du för rökgastemperatur?

Om du kör på Viking Bio´s givare skall pannans oljetermostat stå på max.
Ställ in switchen för högt drag så tänder den snabbare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Tack för ditt svar :)

Kanske skulle prova att ändra till låg effekt och kolla hur det fungerar.
När jag tittar i manualen så ska man ställa in luftmängden om man kör på låg effekt. Men det står bara hur man gör om man tar sot prov. Hur gör man för att få den rätt utan test instrument?
Och bränslemängden behöver väl inte ändras för att man kör på lågeffekt?

Läste även någonstans att det kunde bli problem med att askan blev kvar i brännarröret och på rostret vilket ledde startproblem tror jag. Är det något som ni som kör på låg effekt har märkt av?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av GoForIt Pellets »

Gällande injustering utan instrument skrev jag senast i denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 15#p141435 vilka parametrar jag använder (och som är hämtade ur VB manual).

Jag (och jag skulle påstå de flesta) har i normalfallet inga problem med ökad mängd aska på rostret/i brännarröret för att man väljer lågeffekt.

Lågeffekt är dessutom skonsammare mot brännaren och ger normalt lägre slitage.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Abbe »

Om man bara använder lågläget kan man justera både bränslemängd och luftmängd så att man blir nöjd men det kommer inte fungera för det modulerande läget. Om du, mot förmodan, behöver det modulerande läget måste du ställa in prylarna enligt manualen. I endast högläge, vilket verkligen inte är att rekommendera, kan du bara ställa bränslemängden mot den luft brännaren då kommer att ge.

Kort & gott, använd lågläget och se om det räcker samt kolla att det fungerar problemfritt.

Angående inställning av förbränning, kolla de tips som föreslagits på forumet. Nu har jag lyxen av att ha en lambda med styrning för detta ändamål och kan säga att även med instrument är matningen så ojämn att man titt som tätt hamnar utanför riktvärdena.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av d_anders »

Kanske ska testa lågeffektsläget. Har bara kört på höf effekt pga förra ägaren gjorde det. Vilka risker/nackdelar finns med låg effekt? Rökgastemperatur?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Stegatorparn: Jag har 9 tuber i pannan med 7 turbolatorer i (om det heter så?).
Tror det står 35kW för olja på skylten om jag inte minns fel.
Har oljetermostaten på max. När jag köpte pannan var brännaren kopplad på något annat sätt så det gick inte att stänga av den med pannans kontrollpanel. Men nu går den fasta matningen direkt på maxtermostaten och "triggern" på oljetermostaten.

Jag har inte blivit färdig till att sätta in en rökgas termometer ännu :oops:
Men ska göra det så fort som möjligt.

Okej, vet inte i vilket läge switchen för högt drag är i men en snabbare uppstart hade ju inte varit helt fel, så jag får kolla på det.

Tack för länken GoForIt Pellets :)
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Ännu en korkad fråga :roll:

Man är väl alltid ute efter en snabbare uppstart, vilket man då får om man ställer brännaren för högt drag.
Finns det några nackdelar med snabb uppstart? Eller varför finns denna inställning egentligen?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Eldvin »

Uppstarten blir det ingen skillnad på.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

Okej jag tolkade det som det, eftersom Stegatorparn skrev så här.
Stegatorparn skrev: Ställ in switchen för högt drag så tänder den snabbare.
Men vad blir skillnaden med switchen på eller av?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Eldvin »

Om du ställer den på lågt drag så går inte tändelementet på full effekt.Om du tex har ett kraftigt drag utan dragbegränsare så kyls tändelementet så den inte tänder riktigt.Så den tänder säkrare med switschen i högt drag.Det är därför det är noga med en bra dragbegränsare.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av jimmy28 »

okej, tack för svar. Har inte haft några problem med uppstart. Har egentligen inte haft några bekymmer alls än så länge men vill gärna lära mig hur det fungerar och hur olika justeringar påverkar etc. och för att undvika framtida problem.
Enligt skorstensfirman som monterade insatsröret och rökröret till pannan och motdragsluckan säger i alla fall att draget ska vara anpassat för brännaren men sen påverkar ju säkert annat också.

Men eftersom jag inte haft några bekymmer med uppstarten så bör jag kanske inte ändra switchen till högt drag då?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Eldvin »

Om du vill att brännaren skall starta lite fortare så finns det en extra tempgivare som tillbehör.Kolla i manualen får du se.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bio Viking hög eller låg effekt samt justering

Inlägg av Stegatorparn »

Tempgivaren påverkar inte uppstartsförloppet.
Vid läge högt drag ger tändelementet högre effekt och därmed tänder pelletsen något snabbare.
Viking bio skall ha lågt drag c:a 5 - 10 Pa och det ställer man in med dragbegränsaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar