Bakåtbrinnande i Nibe City Vx

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Bakåtbrinnande i Nibe City Vx

Inlägg av GoForIt Pellets »

Sedan en tid tillbaka sköter jag ytterligare en pelletsanläggning med en Viking Bio (installerad 2006) ansluten till en Nibe City Vx.

Vid tillsyn i torsdags eftermiddag hade brännaren stannat och larmade för misslyckad start.
Jag noterar direkt att slangen i den övre delen är full med pellets blandat med ganska mycket spån.
Men även i fallrörets nedre del ser jag att det står pellets kvar.
När jag försöker tvångsköra skruven så gör motorn bara ett kort ryck innan den stannar.
Jag upprepar processen och den gör likadant.
Efter att ha skakat i slangen så lossnar den fastnade, mycket spåniga pelletsen. Sedan går skruven igång och matar normalt.

Jag gör en reset på brännaren för att se om den vill starta, vilket den gör.
Jag låter den, under bevakning gå utan slangen ansluten, för att förbränna upp den pellets som står kvar i fallröret.

Efter ungefär fem minuter så börjar det ryka och slå upp eldslågor ur fallröret!
Jag bryter direkt matningen till brännaren, och då ger sig lågorna och röken och bränner på normalt sätt via pannan.
Efter några minuter slår jag åter till strömmen, men då bolmar det åter ut rök och slår eld upp i fallröret.
Bryter strömmen på nytt, och det fortsätter sedan att brinna i säkert 10 minuter enbart med hjälp av draget från skorstenen (cirka 12 m långt insatsrör Ø150 mm) då vinden var kraftig och byig.

Installerad dragregulator är en Tigex 25, som är för klen för att kunna reglera fullt ut.

Pannan hade avverkat nästan en MAFA-minisilo (cirka 200 kg) pellets sedan förra sotningen.
Denna intervall har fungerat utan anmärkning tidigare.

Samtliga sex turbulatorer sitter i.

När glöden slocknat och jag öppnar brännaren ser allt normalt ut. Det är inte onormalt mycket på rostret, och kullen framför rostret ser normal ut.

Jag har aldrig tidigare sett en Viking Bio ryka och slå eldslågor på detta sätt genom fallröret.
Vad jag inte riktigt kan förstå är hur detta kunde uppstå när draget i skorstenen var så kraftigt, beroende dels på för liten dragregulator och kraftig vind ute..?

Någon som kan ge någon input?

Någon som kör identisk uppställning, Viking Bio i Nibe City?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Bakåtbrinnande i Nibe City Vx

Inlägg av micke_932 »

Det är nog ingen bra idé att köra igång brännaren med fallröret fullt med pellets, det blir för mycket pellets, det står ju säkert nån liter pellets upp i röret och det lär väl brinna baklänges oavsett hur bra drag du har.

Luftflödet går ju via fläkten och ut i skorstenen, i fallröret har du inget drag om det är fullt med pellets och när pellets brinner upp så brinner dom baklänges upp i röret, du får aldrig ha pellets upp i fallröret.

Du bör nog alltid tömma brännaren på pellets innan du startar om den.

Om dragbegränsaren inte räcker till och det blåst mycket så kan det ju helt enkelt vara en misslyckad start, den orkade inte tända pelletsen på grund av att vinden kylde för mycket, Vikingarna verkar ju vara rätt känsliga för det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bakåtbrinnande i Nibe City Vx

Inlägg av Stegatorparn »

Branden i fallröret tror jag beror på dåligt drag.
Blir en del tryckfall i tuberna med turbulatorerna i samtidigt som dom är belagda med sot/flygaska.
Vad är dragbegränsaren inställd på?

Pellets i fallröret orsakas av lite för hög matning/lite fläkt, så pellets inte hinner brinna undan i samma takt som matningen fyller på. Kolla nivån i flamvaktshålet när brännaren gått 10 - 15 minuter.
Ingen pellets skall synas.

Min förra leverans Deromepellets lämnade 2 cm tjocka sintrade kakor på rostret. Det mesta tog tryckluften hand om, men det blev kvar en hög under flamvaktsspringan. Det medförde att pellets relativt snart täckte springan och brännaren trodde att elden dött och fyllde på mer.

Köper nu Vidapellets på Byggmax och det är en enorm skillnad i kvalitet. Inget spån alls i påsen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bakåtbrinnande i Nibe City Vx

Inlägg av GoForIt Pellets »

micke_932 skrev:Det är nog ingen bra idé att köra igång brännaren med fallröret fullt med pellets, det blir för mycket pellets, det står ju säkert nån liter pellets upp i röret och det lär väl brinna baklänges oavsett hur bra drag du har.

Luftflödet går ju via fläkten och ut i skorstenen, i fallröret har du inget drag om det är fullt med pellets och när pellets brinner upp så brinner dom baklänges upp i röret, du får aldrig ha pellets upp i fallröret.

Du bör nog alltid tömma brännaren på pellets innan du startar om den.

Om dragbegränsaren inte räcker till och det blåst mycket så kan det ju helt enkelt vara en misslyckad start, den orkade inte tända pelletsen på grund av att vinden kylde för mycket, Vikingarna verkar ju vara rätt känsliga för det.
Fallröret var inte fullt med pellets.
Jag såg lite pellets stående i fallrörets nedre del. Vi snackar kanske 1-2 dl..

Jag har själv gjort omstarter liknande denna i vår egen VB Joker och aldrig upplevt något liknande.
Senast redigerad av GoForIt Pellets den lör 18 jan, 2014 15:16, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bakåtbrinnande i Nibe City Vx

Inlägg av GoForIt Pellets »

Stegatorparn skrev:Branden i fallröret tror jag beror på dåligt drag.
Blir en del tryckfall i tuberna med turbulatorerna i samtidigt som dom är belagda med sot/flygaska.
Vad är dragbegränsaren inställd på?

Pellets i fallröret orsakas av lite för hög matning/lite fläkt, så pellets inte hinner brinna undan i samma takt som matningen fyller på. Kolla nivån i flamvaktshålet när brännaren gått 10 - 15 minuter.
Ingen pellets skall synas.

Min förra leverans Deromepellets lämnade 2 cm tjocka sintrade kakor på rostret. Det mesta tog tryckluften hand om, men det blev kvar en hög under flamvaktsspringan. Det medförde att pellets relativt snart täckte springan och brännaren trodde att elden dött och fyllde på mer.

Köper nu Vidapellets på Byggmax och det är en enorm skillnad i kvalitet. Inget spån alls i påsen.
Jo jag inser ju också att problemet ligger i dåligt drag, men är ändå lite förvånad med tanke på att det blåste så kraftigt och alltså brann i över 10 minuter efter att jag slagit ifrån strömmen enbart med draget i skorstenen.

Jag har justerat dragbegränsaren för ett tag sedan. Nu står den på 30 mm/15Pa. Men nu när det blåste så står den ju öppen på max hela tiden då den är för klen.

Brännaren har inte justerats för bränsle eller luft sedan tidigt i höstas, och gått helt utan stopp, så något måste ha hänt som orsakat detta.
Jag har en teori om att skruven (som tycks ha "fastnat" också) har lyckats dra med sig en större samling spån/finfraktioner upp. En del av detta rasade ner i slangen men bildade en propp nere i fallröret, och resten var det som satt fast upp i fallslangen, och var så hårt komprimerat att skruven till slut inte orkade mata ytterligare..

Kunde som sagt inte se någon skillnad inne i brännaren när jag lossade den. Helt normalt.

Brännaren tuggar säckad pellets från Agrol, vilket den gjort flera säsonger. Inte särskilt mycket spån i säckarna. Dock hade jag i vår egna brännare problem med en mindre mängd Agrol förra säsongen, men då med just sintring.

Nibe City är ju ganska trång, med sex ganska smala rökgångar.
En annan teori jag har är att den myckna spånen som följt med matningen bidragit till att ge onormalt mycket beläggning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bakåtbrinnande i Nibe City Vx

Inlägg av Stegatorparn »

Antar att du sotade pannan och på det viset fick lite bättre drag. Annars kan du ju test med 20 Pa.
Brännaren står väl redan på högt drag.

För många år sedan råkade jag också ut för att slangen fylldes upp tills motorn körde fast.
I ditt fall har väl stoppet nere i fallröret släppt och pelletsen brunnit upp förutom det som satt fast i skruvutloppet.
Som sagt, håll koll på balansen matning - förbränning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar