Viking Bio yttre och inre brännarrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av hjerpe »

Hej

Nu var det längesedan jag var inne på forumet, främst för att jag tycker att anläggningen har snurrat på utan några problem. I slutet av förra säsongen köpte jag en förhöjning på mitt pelletsförråd vilket tyvärr gjort mig lite mer lat i mina besök i källaren. I går när jag gick ner för en kontroll visade det sig att rökgastemperaturen passerat sotningsintervallet med 25 grader. Jag har helt enkelt väntat lite för länge med att sota ur brännaren och pannan. När jag tittade in i brännarröret såg jag att jag fått en rejäl buckla i det inre brännarröret (tjockare modellen) och att det även blivit en buckla i det yttre brännarröret. Inga hål ännu men det verkar tyvärr som om det blir svårt att få ur brännaren utan att en del våld kommer att bli tvunget att användas. Jag har aldrig behövt byta det yttre röret förut så det är original sedan 2006. Inre röret har jag dock bytt flera gånger men detta är första gången med det tjockare godset som jag kunnat konstatera skador.

Hur skulle ni ha gjort? Skulle ni vänta tills det går hål i rören eller byta så fort som möjligt? Hade varit lite lockande att vänta med den här investeringen ett tag till men samtidigt svårt att veta hur länge det håller ihop.

Jag har väl tyvärr mig själv att skylla i och med att jag inte rakat ur askan tillräckligt mycket vilket påverkat lågan i brännaren och därigenom brännarrören.

Lars-Inge i Halland säljer ju ett egentillverkat inre rör med fast gavel på. Är det någon som har någon erfarenhet av det och jämfört med värmebaronens egna grejor? Jag är lite fundersam på om jag ska köpa originalsaker eller testa Lars-Inges produkter. Vad säger ni?

Behöver man byta några packningar när man byter det yttre brännarröret? Om jag behåller min gamla gavel som är av den nyare modellen, behöver jag byta packningen då? Dvs om jag bara byter inre brännarröret.

Tacksam för kloka och hjälpande kommentarer. :-)

/ Daniel
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Det är trist när sådant händer. Inte bra när skidbacken blir för stor och koncentrerar lågan.
Jag har använt Lars-Inge´s rör i tre år och kan inte se något slitage. Det är synnerligen välgjort med bra passform.
Nu har ju jag ordnat med tryckluftsuraskning vid varje start så det bildas aldrig några skidbackar, vilket förmodligen skonar brännarröret.
Är det inte hål i yttre röret, kan du köra vidare med det.
Packningarna är visserligen sköra men brukar kunna återanvändas om man hanterar dom försiktigt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Re: Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av hjerpe »

Tack för informationen. Det låter ju som ett bra alternativ att testa hans brännarrör men jag är lite orolig för om det kommer att gå att få isär de gamla rören ifrån varandra. Det här med uraskning med kompressor lät också intressant. Du får gärna berätta mer om hur du har löst det om du har möjlighet.

/ Daniel
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Re: Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av hjerpe »

Jag hittade din tidigare länk där du beskrev hur du byggde ditt system. Riktigt intressant.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av stereotypen »

Kan någon lägga in länk till Lars-Inge's rör, behöver byta efter jag slagit av värmen.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag bytte det inre röret i svärföräldrarnas Viking Bio nu i oktober, 2013.
Det tidigare röret (av den tjockare typen) monterades i mars 2009, och cirka 20 ton pellets har förbrukats.
Några skador på det yttre röret fanns inte.
Skadan fanns upptill i röret, i rörets bakre del, över rostret, och uppkom ganska hastigt.

I samband med skadan upptäcktes att dragregulatorn, en Tigex 25, var helt feljusterad och gav på tok för högt drag. Möjligen hade någon av misstag kommit åt justeringen, och detta orsakat felet?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av stereotypen »

Och den passar samtliga Vikingar?
Finn olika rör beroende på serienummer.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Det passar din -06:a.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av stereotypen »

Verkar ju ganska prisvärt.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
tummen mitt i handen
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 16 sep, 2014 19:57

Re: Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av tummen mitt i handen »

Hej
Sotarn har varit hos mig o dragit isär inre röret. Så det är trasigt.
Hur vet man om Lars-Inge's rör passar? (Verkar ju prisvärt.)
Behöver nog också troligtvis ny tätning mellan pannan och brännarn vart köper man reservdelar billigast?
Mvh
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio yttre och inre brännarrör

Inlägg av Stegatorparn »

Är din brännare tillverkad 2004 eller senare så passar Lars-Inges rör.

Beträffande reservdelar finns flera att välja på bl.a.
http://www.pbs.nu/sv/varmebaronen-vikin ... servdelar/
http://www.eldkraft.se/kategori/Pellets ... -Reservdel
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar