Olika blinkande med panntemperaturgivare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Olika blinkande med panntemperaturgivare

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,
Igår justerades elanslutningen (under assistans av elektriker) till svärmors Viking Bio, som sitter i en blå Nibe City Vx.

Tidigare har bortkoppling av brännaren via pannans väljare helt släckt brännaren, vilket ju är fel eftersom brännarens säkerhetssystem då sätts ur spel och man kan bryta ex. mitt i en avsvalningsfas.
Orsaken var att både svart och brun fas var ansluten till plint 9 på kretskortet.
Enligt tips från annan tråd här på forumet så kopplades svart fas istället om till att ligga direkt på huvudbrytaren (men efter överhettningsskyddet) på grund av risk för kortslutning på kretskortet.

Men då uppkommer fenomen (saknar tillgång till manual för den extra panntemperaturgivaren) att brännarens lampor ibland lyser konstant samtidigt, eller att alla blinkar samtidigt. Bland annat inträffar detta när man på pannans väljare väljer enbart elpatroner.
Vad indikerar dessa?

Termostaterna eller andra inställningar är inte rörda på varken panna eller brännare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Olika blinkande med panntemperaturgivare

Inlägg av Stegatorparn »

Tror du skall ansluta svart och brun kabel till samma plint om du kör med brännarens panngivare.
Har du lagt svart på 36 så lägg den bruna där också.
Då kan du bara stänga av brännaren med pannans brytare och pannans väljare el/olja påverkar inte brännaren.
Brun kabel måste ha spänning hela tiden annars blir det nog tivoli. :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Olika blinkande med panntemperaturgivare

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det är väl svart som ska konstant fas i normala fall..?
Eller skiljer det sig här om man använder panntemperaturgivaren?

Svart är nu ansluten direkt till huvudbrytaren (nr 2 i elschemat).
Efter vad jag läst i andra trådar bör den konstanta fasen ligga utanför kretskorten på grund av risk för problem då de är så lågt avsäkrade. Fast det har ju fungerat hittills..

Lägger jag över båda till huvudbrytaren så kommer pannan ju inte gå att köra med enbart el, och det kommer ju också påverka den cirkulationspump som är kopplad via pannan..

Funktionen jag söker är att brännaren bara ska stanna i normalt stand-by läge om väljaren på pannan ställs över till enbart elpatron (och att avsvalningsfasen ska köras färdigt även om väljaren vrids just då).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Olika blinkande med panntemperaturgivare

Inlägg av Stegatorparn »

Är inte riktigt med på vilket schema du har.
Dom jag tittat på, har driftstermostaten som nr 2 och den verkar drivas med likspänning från kortet.
http://www.nibe.se/nibedocuments/10937/011509-1.pdf

Jag förstår ditt problem men det verkar svårt att få till.
Prova utan panngivaren och låt pannans oljetermostat styra via brun på plint 9 om det blir samma fenomen då.

Svart är fasström som alltid skall vara inkopplad och det är denna som matar tändelementet, varför kretskort och ledningar måste klara 2,7 A.
Brun skall också vara ständigt spänningsatt när brännarens panngivare används.
När pannans väljare ställs på el kopplas spänningen bort från plint 9 och du får blinkande lampor.
Samma fenomen blir det om pannans drifttermostat ligger med och termostaten vrids ner under panngivarens inställning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Olika blinkande med panntemperaturgivare

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag måste tittat fel på schema tidigare..
Den svarta fasen sitter sedan igår mellan 6 och 8, som ju är temperaturbegränsaren och strömställaren.

Panntemperaturgivaren i brännaren känner ju av om det plötsligt börjar gå åt mycket varmvatten (det finns bl.a. badkar) så jag är tveksam till att köra brännaren via pannans termostat. Fast testa går ju alltid.

Glassäkringen på kortet (26) är ju enligt manualen på 5 A. Men jag läser ändå att man väljer/rekommenderar att lägga den svarta fasen utanför..

Jag fick även i något fall konstant lysande lampor (samtliga).
Skulle det indikera något annat?

Med tanke på incidenten i mitten på januari med bakbrand http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=15360 så vill jag gärna ha säkerhetssystemen på.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar