Öka skillnaden i start/stop temperaturen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Öka skillnaden i start/stop temperaturen?

Inlägg av bosse123 »

Hej!
Hur gör man om man vill öka antalet grader mellan start och stop för brännaren när man kör med extern temperaturgivare?
Har för mig att start/stop differensen är 8 grader på Viking Bio 20 vid användande av extern givare.

Jag har höjt startfördröjningen till maximala 135 minuter men skulle önska att det antingen skulle gå att öka differensen och eller sänka starttemperaturen ytterligare, än det nu lägsta möjliga värdet 55 grader.

Någon som har erfarenhet av detta?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Öka skillnaden i start/stop temperaturen?

Inlägg av Stegatorparn »

Skillnaden mellan start och stopp är 16°, alltså inställd temperatur +/- 8°, vilket borde vara tillräckligt om man ställer in 72 och får då start vid 64° och stopp vid 80°.
Differensen går inte att öka eller minska.

Panntemperaturen skall inte gå under 60° med tanke på risken för kondens.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: Öka skillnaden i start/stop temperaturen?

Inlägg av bosse123 »

ok, då är jag med.

Jag har en 72 gradig insats i min laddomat så det är ingen risk för alltför låg temperatur i pannan när brännaren väl går.
Det jag är ute efter är att inte låta brännaren starta " i onödan" när mina solfångare laddar tankarna.

Jag har ju ställt ner starttemperaturen till lägsta möjliga, 55 grader och har ställt startfördröjningen på maximala 135 minuter.
Men skulle vilja "lura brännaren" att inte starta då värmen i tanken är runt 50 grader vid givarens placering.

Det skulle vara mer optimalt med en starttemperatur på så låg som 35-45 grader beroende på årstid.

Kanske kan man ändra värdet på potentiometern för temperaturinställningen för att på så sätt få ordning på detta? en extra resistor i serie med poten? eller något annat klokare alternativ?
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Öka skillnaden i start/stop temperaturen?

Inlägg av MatsA »

Kan man välja en längre startfördröjning än 30 minuter?
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Öka skillnaden i start/stop temperaturen?

Inlägg av Stegatorparn »

Det beror på vilken version av brännarens styrkort man har.
Dom som man enbart ställer med microswitch har bara 30 min.
De som har röd ratt kan justera 0-135 min steglöst.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar