gsm larm när brännaren slår av tips?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av ingo11 »

Hej
Har haft en del problem gångna vintern då brännaren slagit av när det varit blåsigt och eller när det blivit kallt ute, 10-20 minusgrader.
Nu tänkte jag montera ett gsm-larm som skickar mig ett sms när brännaren slår av. Har fått information om att brännaren sänder ut ett larm på 230 v när brännaren slår av och larmar.

Någon som kan förklara för en nybörjare hur jag ska koppla och vad jag ska ha.

Har fått lite info som inte bringar direkt klarhet i min hjärna men följande vet jag:

Jag behöver en transformator, ett 230 relä och sändare. Sändaren går på 12vdc så jag måste koppla ner från 230v. Vart sätter man relät? före eller efter transformatorn. Hur kopplar man resten? Någon som gjort liknande eller har bättre och billigare tips på lösning då sändaren går på 2000 skr? Vad relä och transformator går på vet jag inte för jag vet inte exakt vad jag ska, köpa det finns ju uppsjö av relän och transformatorer.
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av jerjo »

Det du behöver är ett relä, med 230V-spole, och en potentialfri kontakt att koppla mot larmet.

Jag har löst det med en mobiltelefon som ringer upp vid fel - du kan läsa mera här: http://techblogofsweden.blogspot.se/200 ... -till.html
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av ingo11 »

Ok några fler frågor då.
Enligt värmebaronen fick jag uppgift enl följande:
"Brännaren har en larmutgång som lämnar 230V när brännaren har ett larm. Anslutningen har du på stift S3 i den 7-poliga kontakten. Denna signal kan man t.ex. använda för att aktivera ett GSM-larm."

Utan att kunnat något så låter 230v till en mobiltelefon mycket eller är det det som relät fixar ?
Tackar för hjälp.
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av jerjo »

Det är reläet som fixar detta, du ansluter 230V-trådarna till reläspolen. Till en potentialfri kontakt på reläet så ansluts larmsändaren, eller den modifierade mobilen.
När du får larm så dras reläet och den potentialfria kontakten sluter och ger signal till larmsändaren/mobile.

Bild
Senast redigerad av jerjo den tis 02 sep, 2014 20:26, redigerad totalt 1 gånger.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av jimmy28 »

Jag sysslar normalt bara med lågvolt system 12/24V. Men om man skall använda larmutgången på brännaren borde man inte istället använda ett slutande relä?
Om jag läst rätt och fattat rätt så bryts spänningen på jerjos brännare när den stannar, men om man använder larmutgången på Viking bio så får du spänning istället när brännaren stannar.
Enligt bilden på schemat så borde reläet vara omvänt i detta fallet, att reläet sluts när det får spänning.

Rätt mig gärna om jag är helt fel ute.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av jerjo »

Sorry, dåligt ritat men nu justerat.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av d_anders »

Själv har jag kopplat en vanlig batterieliminator direkt till nolla + larmutgång. Innebär en minimal risk för larmreläet i brännaren, men det är enkelt och nästan gratis
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av ingo11 »

Kan du förklara beskriva lite mer Anders?
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har ett lokalt larm (lampa i sovrummet) som drivs via lågvolt (12V).

Jag har monterat ett vanligt (kapslat) 230V-uttag på ovansidan av pannan, som får ström när larmet går
(fas från larmutgången på brännaren).
I detta uttag sitter en vanlig (begagnad) batterieliminator som drar ner spänningen till 12V. Dess sladd går sedan vidare till lampan.

Är SMS-larm (via GSM) kravet, eller är en larmsändare via det fasta nätet (PSTN) ett alternativ?
Om så, så skulle ju exempelvis en sådan här från Kjell.com fixa jobbet..
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... 005-p50358
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av ingo11 »

Det där GSM larmet verkar fungera som jag tänkt? Kontakt S3 sänder 230 volt så jag tar ström från den men vart ska jag koppla nollan?
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av Stegatorparn »

Du kopplar lämpligen nollan till blå ledare i samma kabel som S3 finns, alltså kopplingsdosan där brännarens matningskabel är ansluten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av ingo11 »

Ok bra tack återkommer med info när jag kopplat ihop allt.
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: gsm larm när brännaren slår av tips?

Inlägg av ingo11 »

Utgått, har istället plan på att koppla in en wifikamera så man ser larmet på brännaren och sedan en fjärrströmbrytare så att man kan göra en omstart.
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Skriv svar