Käkar roster

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vidar
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 dec, 2013 18:40

Käkar roster

Inlägg av vidar »

Hej.
Har frågat här på forumet förut om mitt problem med hög förbrukning på roster.
Begriper inte vad som har hänt, har bytt fläkt, brännarrör och gavel.
Köpte ett lite grövre roster denna gång men ser nu efter sommaren att det börja bli tunt i första raden in mot brännaren, förut var det dom yttre som brändes hål på.
Har brännaren på låg effekt, körde på modulerande förr tillbaks.
Men det är något som gör att det blir för varmt, men begriper inte vad.
Askan är ljus och fin, men sotet på tuberna är svarta, förr var sotet ljust på dom långt upp.
Har försökt ställa in brännaren så gott som möjligt, enligt beskrivningar.
Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med detta innan jag måste ta hit någon.
Med vänlig hälsning Vidar
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Käkar roster

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, brännaren äter gärna roster. :twisted:

Hur ofta rensar du brännarröret vid låg effekt?
Har du mätt upp matningen under 6 minuter och vad blev det i så fall?
Sotets färg på pannans sidoväggar?
Sätter hålen i brännarröret igen sig under rostret med aska?

Svart sot innebär för lite luft i förbränningen.
Att stål försvinner fort brukar tyda på för mycket luft.
Frågan är om förbränningsluften blir koncentrerad till enbart rostret.

Har du bytt brännarrör någon gång?
Är viktigt att det ligger 3 brickor på varje skruv mellan montageplåten och inre brännarrör, så luften kan ta sig in i mellanrummet mellan yttre och inre brännarrör.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
vidar
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 dec, 2013 18:40

Re: Käkar roster

Inlägg av vidar »

Hej.
Jag har bytt brännarrör nu i juni månad, och monterade precis som det var förut, så jag fick inga delar över.
Sotets färg på väggarna är delvis ljust, askan är ljus och fin.
Vet inte vad du menar med att hålen sätter igen sig på brännarröret?
Kan matningen ändra på sig?
Har kört med samma pellets i 7år nu, men problemen blev nu i våras när fläkten började gå dåligt.
Kan det vara att det är för hög panntempratur har den på 89 grader nu innan brännaren slår ifrån, så innan han är klar så ligger panntempraturen på ca 90-91 grader.
På den gamla pannan så hade jag den inte så högt uppställd, men fick order av rörmokarn att det skulle vara minst 90 grader.
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Käkar roster

Inlägg av VH Baronen »

Lite info på Eldkrafts hemsida:
INFORMATION :

Om man tycker att rostret slits snabbt så bör man kontrollera att draget ligger mellan -10 till -15Pa. Om det är för högt drag kan man försöka justera detta med hjälp av dragluckan. Det kan även vara bra att kontrollera att rökgastemperaturen ligger runt 160-180 grader vid nysotad panna. Man kan även tänka på att man inte gör rent rostret "in till metallen" utan istället borstar med mjuk borste så att "gälarna" blir fria från aska och sot. Oxiden som bildas på rostret skyddar metallen till viss del.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Käkar roster

Inlägg av Stegatorparn »

Att du monterade brännarröret precis som förut behöver ju inte betyda att det var rätt från början.
Jag nämnde det bara som en eventuell felkälla.

Visst kan matningen ändra sig. Med tiden blir det mer och mer spån i veckoförrådet vilket medför mindre pellets till brännaren. Eftersom fläkten går med konstant hastighet, blir det för mycket luft som ger en het låga som tär på stålet. En mindre fyr med dålig förbränning kan ge tjära i tuberna.

90° tycker jag är i högsta laget, nära överhettningsskyddet som ibland löser vid 95°.
Hade nog nöjt mig med 80-85°, men det är inget som påverkar brännaren och förbränningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
vidar
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 dec, 2013 18:40

Re: Käkar roster

Inlägg av vidar »

tack för svaren, ska ta bort brännaren och kolla brickorna.
För jag fick byta brännarröret för ca 3 år sedan också, då var det rörmokarn som bytte det.
Alltså ska det ligga 3 brickor mellan montageplåten och inre brännarrör, så det ska inte ligga någon under muttern?
Skulle inte förvåna mig om det inte ligger 3 brickor under.
angående veckoförrådet så har jag tömt det, så det finns inget spån i botten på den.
Draget ligger på -10 till -15, rökgas tempen ligger ca 140, och vad jag har hört så är det väl ganska normalt beroende på skorsten och panna.
Sotar normalt pannan var 10e dag, kanske skulle göra det oftare?
Jag gör inte av med mer ca 16 kg 6mm, nu när det inte är så kallt, ärligt talat så går det inte så mycket mera annars heller, förutom om det är smällkallt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Käkar roster

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren behöver inte mer än 0-5 Pa undertryck i eldstaden så prova att ställa dragbegränsaren på -10 Pa =20 mm.
Fallröret brukar bli handljummet c:a 40° i böjen. Blir det kallare är draget nog lite för högt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar