Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
oskar_r
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 08 okt, 2013 15:10

Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Inlägg av oskar_r »

Har precis införskaffat en Viking Bio 200 som jag skall koppla till min olje/el panna av märket Focus Eko Optima. Har fått brännaren monterad av min rörmokare/svärfar men han vill ej befatta sig med elen så jag fick ringa elektrikern.
Elektrikern kom och konstaterade att det vara ju bara en spegelvänning jämfört med den gamla oljebrännaren, koppade om och åkte sin väg. Brännarens display verkar lysa upp när man ställer termostaten för olja högre än för el och slår av om man drar ner den.
Idag var "Värmebaronen" förbi för att ge installationssupport och han kunde konstatera att brännaren var felinkopplad och att den skall vara kopplad via överhettningsskyddet och inte direkt via termostaten men hur jag än letar kan jag inte i pannmanualens kopplingsschema hitta en kopplingsplint via överhettningsskyddet.
Någon som kan ge lite support i denna fråga, drar mig lite för att kalla på elektrikern igen utan att ha någon lösning på problemet.

Bifogar kopplingsscheman
Brännare: http://roman.nu/IMG_2010.JPG
Panna http://roman.nu/IMG_2009.JPG
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Inlägg av msh16 »

Jag skulle inte rekommendera en Viking Bio i den pannan. Den är för trång för att eldas med de effekter som de gamla rörbrännarna är begränsade till.
Vad jag läst så av problemtrådar här så är en effekt av 11-12 kW maximum om man vill elda med alla bafflarna i pannan.
Kommer ihåg att någon på ett dramatiskt sätt fick sin nya ulmabrännare helt deformerad av överhettning i brännkammaren. Gick som tur var på garantin då det var installatören som klantat sig. För att elda vidare med ulmabrännaren var ägaren tvungen att kapa bort en del baffelplåtar så pannans mottryck blev mindre. Inte så bra för pelletsekonomin. Tråden finns inte kvar på forumet.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
oskar_r
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 08 okt, 2013 15:10

Re: Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Inlägg av oskar_r »

Tack för ditt svar, har ju förstått att kombinationen inte är den bästa och att jag förmodligen får göra något slags ingrepp å bafflarna alt plocka bort den nedre. Vad kan det handla om för effektförluster?
Dock återstår min fråga angående inkoppling, utan inkopplad brännare kommer effekten vara än mer begränsad :D

Som sagt var brännaren skall ju koppas in efter överhettningsskyddet men innan termostaten. Borde vara plint 14 vilken ligger direkt efter pannans strömbrytaren till brännaren men är lite osäker på var överhettningsskyddet kommer in.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Inlägg av Stegatorparn »

Kopplar du svart kabel till oljetermostatens ingång plint 16 och brun kabel till termostatens utgång, så borde du få med dig överhettningsskyddet på bägge kablarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Inlägg av nyman »

Ska du använda panntermostaten så får du många starter och detta med en brännare som ofta missar i starten om draget blir lite för stort.

Jag har en föregångare till den pannan. Såga sönder eller ta bort bafflar kommer inte på fråga om du ska elda pellets på vettigt sätt utan att all värme går ut i skorstenen. Du kommer att få höga rökgastemperaturer. Du har en effektiv panna om du eldar den rätt så varför göra om den till en skräppanna av typ CTC Total? Andra pelletseldare går motsatt väg, slänger ut Totalen eller Elkombin och installerar en effektiv oljepanna eller pelletspanna.

Pannan är specificerad för 20 kW vid oljeeldning och man brukar räkna med att pannans lämpliga maxeffekt ligger på halva oljeeffekten. För den här pannan 10 kW. Går nog att tänja lite på det till 11-12 kW också. Andra vanliga oljepannor som Nibe och CTC har maxeffekt för olja 25 kW.
Varför inte trycka in en brännare som är passande för pannan?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Inlägg av Abbe »

nyman skrev:...och detta med en brännare som ofta missar i starten om draget blir lite för stort.
Nja, mycket kan man väl beskylla VB för men (peppar, peppar) den har aldrig missat en start sen jag bytte moderkortet ganska snart efter köp, både som kallt, varmt och under stormar, sen 2005...med en Tigrex.

Snål på pellets är den med, enkel att serva, fläkt som enda rörliga del, ett tändelement som faktiskt håller och med en programering som inte smäller pannan vid starter eller efter strömavbrott.

Sen har den sina nackdelar med förstås men efter att ha besökt forumet titt som tätt under åren börjar man ana att det kanske har mer att göra med den som installerar/handhar prylarna...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
oskar_r
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 08 okt, 2013 15:10

Re: Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Inlägg av oskar_r »

nyman skrev: Pannan är specificerad för 20 kW vid oljeeldning och man brukar räkna med att pannans lämpliga maxeffekt ligger på halva oljeeffekten. För den här pannan 10 kW. Går nog att tänja lite på det till 11-12 kW också. Andra vanliga oljepannor som Nibe och CTC har maxeffekt för olja 25 kW.
Varför inte trycka in en brännare som är passande för pannan?
Jag hör vad du säger. Ponera att jag skulle kränga bort min Viking Bio och stoppa dit exempelvis en BioBjörn brännare istället (som många verkar förespråka). Behöver jag då justera luckan på nytt eller passar en BioBjörn in i "Vikinghålet"?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Inlägg av Stegatorparn »

Biobjörnen behöver ett hål i luckan som är c:a 170 x 170 mm.
Brännarens montageplåt är 300 x 280 mm.
Vet inte hur luckorna ser ut på din panna (foto?) men antingen tar man upp ett hål i luckan och fäster montageplåten mot luckan eller skruvar bort luckan och skruvar fast montageplåten mot pannan med dom befintliga skruvarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
oskar_r
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 08 okt, 2013 15:10

Re: Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Inlägg av oskar_r »

Nedan är bilder.

Pannan framifrån
Bild

Pannluckan utplockad, bild tagen bakifrån.
Bild

Befintligt rör har dimensionen 120x120
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för yttermått på luckan?
Mått på öppning i pannan utan lucka? Foto?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Koppla Viking Bio 200 till Focus Eko Optima

Inlägg av nyman »

Ser inte ut att vara några problem. Montagegrejen till den andra brännaren tas bort och fästplåten till den nya brännaren monteras utanpå pannans plåtlucka med några skruvar och något värmetåligt silikonklister eller avagastätning emellan. Enligt mina beräkningar ska en BioBjörn fästplåt nästan få plats mellan de tre kupolmuttrarna som håller fast luckan. Ett fyrkantigt hål motsvarande fästplåtens behöver förstås också tas upp i pannluckan.
Asktömning ur pannan blir mycket lättare än med rörbrännare då pannluckan kan sitta kvar. Jag använder en spade för koks som går in i hålet för brännaren.

Går det att få tag på en nyare Bionordic Viking B16 så gör den samma jobb som BioBjörn fast styrningen sitter då i en låda utanför brännaren.

Edit: Hat tittat lite på anteckningar i datorn. en original bionordic fästplåt är 300 bred och 280 hög.
Enligt min kalkylering utgående från brännarhålets storlek på bilden så kommer en fästplåt att bli lika bred som horisontella avståndet mellan pannluckskruvarna. Är bara att göra ett litet uttag för pannluckans skruvar i fästplåten så ska det gå bra.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar