Hjälp med rumstermostat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Hjälp med rumstermostat

Inlägg av ingo11 »

Har installerat en rumstermostat ET01 från evrservice har en utomhusgivare och reglersystem EVR-CA, panna joker och brännare viking bio 20. Jag har ställt in ET01 på 20 grader men det blir bara 17 grader inne har jag kopplat fel eller gör jag nått? Brännaren verkar inte reagera på vad jag ställer in på ET01. Kopplingen är gjord på normally closed. Någon som kan hjälpa mig?
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hjälp med rumstermostat

Inlägg av Eldvin »

Ställ den lite högre då.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med rumstermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Är rumstermostaten rätt inkopplad till kopplingsboxen enligt installationsanvisningen?
http://www.evrservice.se/shop/23454/art ... T01_CA.pdf

Hur är reglercentralens 3 rattar inställda och var bor du?

Termostaten kan bara begränsa värmen när inställd temperatur uppnåtts.
Ställ termostaten på 25°. Öka sedan den mittre ratten till +10 och mät sedan rumstemperaturen efter 12 timmar. Om rumstemperaturen då stigit till +20°, ställer du tillbaka rumstermostaten på +20°.
Annars ökar eller minskar du den mittre ratten tills systemet håller +20° innan du ställer ner rumstermostaten. Grundinställningen i reglercentralen måste kunna hålla minst +20° rumstemperatur, annars har termostaten inget att arbeta med.

Se till att reglercentralen är rätt inställd först, därefter kan rumstermostaten skruvas ner till önskad temperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: Hjälp med rumstermostat

Inlägg av ingo11 »

Bor i Uppsala evr-ca är inställd enligt 30, 0, 3, höjjer 0 till +10 och gör inställningar enligt förslag. Min koppling tror jag ska var ok har kopplat den på normaly closed, bifogar bild på dosan.
Bilagor
panna1.jpg
panna1.jpg (182.19 KiB) Visad 4213 gånger
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med rumstermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag kan se är det inte anslutet någon termostat till modularkontakt för rumsgivare.
Har du anslutit till plint för nattsänkning för tidur, så förstår jag att det inte fungerar.
Det är nog läge att du kontaktar EVR Systems AB hur du ska lösa problemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: Hjälp med rumstermostat

Inlägg av ingo11 »

Ok kollar med dem imorrn och återkommer.
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: Hjälp med rumstermostat

Inlägg av ingo11 »

ok ändrat och skaffat rätt koppling men det funkar ändå inte. Inte helt lätt att koppla in kabeln så att man vet att den hamnar rätt i modularkontakten. Misstänker att det är där det jävlas.
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: Hjälp med rumstermostat

Inlägg av ingo11 »

Nu har jag ordnat så att termostaten är inkopplad och fungerar. Modularkontakten funkar och kopplingen i termostaten är inkopplad på C och på NC enligt http://www.evrservice.se/shop/23454/art ... T01_CA.pdf

Har även testat att koppla in på C och NA i termostaten på plinten det som händer då är att shunten stänger helt och håller sig stängd

Har nu testat att ställa in termostaten på 24 grader i 3 dygn samt på 16 grader i 3 dygn. Det som händer är att innetemperaturen håller sig mellan 19 och 19,7 grader. Termostaten verkar alltså inte göra nån nytta.

Vad är det för fel?
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med rumstermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Hur har du konstaterat att termostaten fungerar?

För att termostaten skall kunna reglera måste ratt 3 värmekurvan vara tillräckligt högt ställd.
Termostaten kan bara begränsa den temperatur som värmekurvan ger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ingo11
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 02 sep, 2014 15:36

Re: Hjälp med rumstermostat

Inlägg av ingo11 »

När jag kopplade den på normally open så gick shunten på 0 och det blev kallt och så fort jag tog ur modularkontakten till termostaten så gick den upp igen, shunten reagerar när man kopplar i och ur modularkontakten till termostaten. Kopplade sedan om till normally closed. Rattarna är inställda på, ratt 1; 45 sek ratt 2; 0 och ratt 3 står på 3.
Testade nu att dra upp ratt 3 till 4.
Det som mer är inkopplat är utegivare och framledningstempgivare. Om nu det har någon betydelse förstår inte riktigt utegivarfunktionen?
Värmebaronen Jokerpanna med Viking bio 20.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med rumstermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Utegivaren är huvudgivaren som styr grundfunktionen. Höjer framledningstemperaturen efter vald reglerkurva (ratt 3) när det blir kallare ute. Framledningsgivaren läser av aktuell temperatur så regulatorn kan styra shunten till rätt temp.
Rumsgivaren stänger shunten lite när rumstemperaturen är över inställd temperatur.

Regulatorn ansluts till rumsgivarens NC-C utgång för att det ska fungera.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar