Hur ofta rengör/sotar ni

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Hur ofta rengör/sotar ni

Inlägg av jimmy28 »

Jag vet att det är flera faktorer som avgör hur ofta man sotar och rengör panna och brännare.
Men tycker det är intressant att få höra hur ni andra gör och eventuellt få lite tips och idéer.
Hur mycket ni förbrukar mellan sotningarna, vilka verktyg ni använder och liknande.

Nu när det inte har varit så kallt förbrukar jag ungefär 4 säckar i veckan, så rakar jag ur brännarröret och kontrollerar rostret en gång i veckan, suger även ur askan ur förbränningskammaren i pannan.

Varannan vecka (efter ungefär 8 säckar) drar jag genom tuberna i pannan med sotviskan, suger ur askan och borstar av pannväggarna, rensar ur brännarröret och stålborstar och skrapar rent rostret.

När det är kallare ute och förbrukningen ligger på ca 8-10 säckar i veckan gör jag denna procedur varje vecka.
Och rensar ur brännarröret och suger ur askan en gång där i mellan.

Vart fjärde sotning borstar/suger jag även ur rökröret mellan pannan och skorstenen och tar loss brännaren och dammsuger det yttre brännarröret utöver den vanliga ritualen.

Kanske skall tillägga att jag för närvarande enbart kör på lågeffekt.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur ofta rengör/sotar ni

Inlägg av Stegatorparn »

När Viking Bio´n satt i pannan hade jag exakt samma schema.
Onsdagar och söndagar vart det ner i pannrummet under högsäsong.
Gick c:a 10 - 12 säckar i veckan.

Sedan Biobjörnen monterades har jag blivit latare. 8)
Tar bort fastbrända rester på rostret var 14:e dag och sotar pannan en gång per månad.
Då har rökgastemperaturen stigit 40° från 125° - 165°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hur ofta rengör/sotar ni

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har alltid volymen i MAFA-silon som mått. Så förbrukningen styr helt.
Sommartid går det flera månader mellan (då går brännaren bara en gång per dygn för varmvatten).

Dammsuger ur brännarröret och askan i pannan (skulle dock kunna låta bli det i flera cykler utan att det blir fullt) och drar viskan i de tre tuberna (för god ekonomi). Skrapar innerväggarna inne i brännarröret (där rostret sitter) så att det ska sluta tätt. Känner efter så att tändelementet sitter som det ska.
Plockar ur brännaren och rengör mellan inre och ytter rör ungefär var 3-4 cykel.

Rökröret mellan pannan och kanalen sotar jag sällan. Det fixar sotaren två gånger per år.

Utrustningen består av en grovdammsugare (från Biltema) kopplad till en Grovis original.
Morakniven, en mjuk stålborste och en mindre kamborste för att borsta rent.

Jag kör också enbart lågeffekt.

Jag sköter numera även svärmors anläggning, och principen och utrustningen där är ungefär den samma.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Hur ofta rengör/sotar ni

Inlägg av d_anders »

Rengör pannan var 10:e-15:e säck, säkert onödigt ofta då den inte har några tuber eller liknande. Då rengör jag även brännarrör och roster. Oftast vänder jag brännaren upp och ned en gång däremellan också så att askkakan trillar ut.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Hur ofta rengör/sotar ni

Inlägg av jimmy28 »

Tack för era svar :) Hoppas tråden fylls på med fler inlägg av pelletseldare med VikingBio brännare.

Verkar som att förbrukad volym mellan sotningar och ur rensningar är ganska lika än så länge.
Så då är jag nog inte helt fel på det då.

Glömde att skriva vilken utrustning jag själv använder. En Vacmaster asksug (tycker det fungerar betydligt smidigare än dammsugare + "grovis", som jag hade tidigare) har kompletterat den med ett förfilter från Jula som man klämmer mellan hinken och locket. En "kvadratisk" viska/tubborste från Sotarverktyg till de fyrkantiga tuberna i CTC pannan. En pannborste (stålborste med längre skaft och med borst framåt och neråt) den också från Sotarverktyg. Vanlig stålborste, morakniv, flaskborste och en egentillverkad askraka för brännarröret.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Hur ofta rengör/sotar ni

Inlägg av Abbe »

Mellan varannan och en vecka beroende på åtgång. Helst max 15 säckar mellan sotningarna, sen blir det så fullt i pannan.

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Hur ofta rengör/sotar ni

Inlägg av Joones »

Efter mellan 15 och 20 säckar behöver min brännare askas ur. Det beror nog mycket på pelletsen hur mycket askkaka det bildas på rostret. Det längsta jag körde med gamla pannan var 24 säckar. Men efter 20säckar kan det bli misslyckad start så jag håller nog med Abbe 15säckar är nog ett bra riktvärde för mig men då på grund av rostret. Jag brukar köra Laxåpellets eller nerikepellets i min panna. (Det kanske är samma pelletstillverkare). Jag tror att Laxåpellets är "kända" för att ge ganska mycket aska och jag får alltid askkaka på rostet. Nu har jag inte haft den nya pannan så länge så jag vet inte riktigt de nya intervallerna på den. Men jag tror inte att asklådan rymmer aska från 3ton laxåpellets.

Verktygen jag använde till gamla pannan var en borste från clasohlson som har ET ca en meter långt träskaft och en borste som ser ut ungefär som en elementpensel av fjäderstål. Har inte sett dessa säljas på flera år. En liten stålborste eller mässingsborste och en morakniv och en avskranka och sopskyffel av plåt.

En grovis variant från jula och en grovdammsugare från jula.

Nu har jag skaffat en pellvac men har kvar grovisen mellan pellvacen och dammsugaren.
Den nya pannan har ett runt "förbränningsutrymme" där funkar inte classeborsten lika bra. En vanlig diskborste skulle nog fungera bättre men jag vet inte om de tål värmen eller om de smälter. Tuberna har jag dragit med tubborsten som följde med pannan men sotaren tyckte att den verkade lite hård och rekommenderade typ en flaskborste i stället. Men jag vet inte om de tål värmen så bra. Någon form av mässingsborste utformad som en flaskborste vore väl ultimat.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Re: Hur ofta rengör/sotar ni

Inlägg av Eld »

Jag tycker nog också att 15 säckar är ett bra riktvärde. Jag har kört uppåt 20-25 säckar men det sliter på brännaren eftersom skidbacken blir stor så att man får bucklor på inre brännarröret i förtid.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Skriv svar