Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Inlägg av MatsA »

Hej.
Jag har nu kört en hel vinter i mitt gamla 800 m2 hus och börjat på vinter nummer två och har fått mer erfarenhet av mitt brännararv, viking bio. Det har varit mycket att lära sig, kanske alldeles för mycket för att vara roligt men i alla fall så känns det som att det börjar fungera bättre nu. Jag har en egenbyggd 6 m3 stor tank med en skruv i som doserar till ett veckoförråd som sen går till en viking. Det har handlat om vinklar på skruvar, damm i skruvar, inlopp i skruvar, pelletssort,längd på fallrörsslang, begynnande defekta fläktar, noggrannhet vid rengöring av brännaren, roster orginal, roster pirat, rökgastemp, utseende på aska i pannan och den förhatliga svarta askpucken i brännaren......

Det har många gånger känts hopplöst att få allt att fungera och lira konfliktfritt med varandra, och vad som har varit fel vid misslyckade starter.

Men nu har jag fått stora tanken att leverera snyggt till veckoförrådet som levererar till brännaren och under 10 dagar gick allt som en dröm. I denna brännare satt ett nytt piratroster. Bytte sen brännare eftersom det gått åt en pall pellets och det var dags att aska ut och sota. Den andra brännaren gick i 3 dagar och ' here we go again'. Men då såg jag att mitt roster börjat att få tunnare väggar längs brännarröret och det bucklade och jag är rätt säker på att detta orsakade de misslyckade starterna. I med ett nytt roster och sen har den gått bra men ännu inte i 10 dagar. Samtidigt kopplade jag in min industridammsugare på fallslangen på doseringsskruven och låt den gå i 10 minuter medans det rasade ner pellets i snabb takt i mellantaken. Det kom inte ut så mycket damm men efteråt så ökade rökgastemperaturen ca 20 grader och jag har fått gå ner på potentiometer från nära klockan 12 till 11 eller strax där under för att nå tidigare rökgastemperatur och så att lågorna inte slår i pannan. Pannan är en 80 Mcal Parca så den räcker bra. Jag har ställt in pannan på rökgastemp strax under 150 grader för då når lågan inte ända fram till pannväggen.

Så nu vill jag ha koll på när det gått åt en hav eller kanske en hel pall pellets och då gå in och byta brännare och aska ur. Någon som har ett tips på hur en mätning kan gå till. En timräknare på brännaren kanske?
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Inlägg av Honda »

Men PellMon som logger har du totalkoll på förbrukningen via en webbläsare och möjlighet att tex få epost efter ett visst antal kg eldade. Förbrukningen mäts genom att montera en brytare någonstans på matningsskruven för att räkna varven så det är ingen plug&play lösning, lite handarbete behövs. Installationen brukar inte vara något oöverkomligt problem även för de som aldrig har använt linux tidigare bara man har lite datorvana. Jag kör loggern på en raspberrry-pi enkortsdator som kostar några hundringar och drar några watt.

Enklare lösningar finns förstås...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Inlägg av MatsA »

Det verkar intressant. Går det att logga annat med som temperaturer med? Eller klarar den bara en givare?
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Inlägg av MatsA »

Brännaren fungerar fortfarande utan driftstopp med sotning endast en gång per vecka. Max 11 på matningen och efter en vecka så har det gått åt en halv till en pall pellets. Men vad jag drömmer om en brännare som automatiskt tar bort den förbenade askpucken på rostret.
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Inlägg av Honda »

Missade helt din fråga i december. Ja du kan mäta och logga nästan hur många temperaturer som helst, kolla i 'loggningsteknik' avdelningen i forumet.

För att mäta temperatur behöver du:
https://www.m.nu/temperatursensor-kabel ... -p-44.html
https://www.m.nu/forlangningskabel-p-37.html
https://www.m.nu/forgreningskontakt-rj12-p-33.html
https://www.m.nu/adapter-1wire-ds9490r-p-49.html

Det går att göra billigare genom att köpa temperatursensorena lösa och löda på passande kabel själv.

Så här ser min logger ut i webbläsaren:

Bild Bild

I tråden 'Logga pelletsförbrukning' länkar mrxsve till sin pellmon-logger så du kan se pellmon live.

Finns många brännare med automatisk rengöring nuförtiden, min tex rör jag bara då jag tömmer pannan efter lite drygt 3 ton pellet, och det är inte direkt nödvändigt då heller.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Inlägg av MatsA »

NU har det gått ett drygt år sedan förra inlägget i denna tråd och det är dags att uppdatera den. Först tack Honda för ditt engagemang, många bra idéer men det har saknats tid för att göra de största förändringarna ännu.

Då till brännare och hur den fungerat. Hur bra som helst om jag inte låter brännaren sitta i i mer än en vecka i taget. Nån gång har jag glömt att byta och då har den stannat efter 10 dygn eller så. Det går åt ca 4 roster per år till mina två brännare och uppemot 20 pallar pellets. Det är säkert inte optimerat tillräckligt men det är rätt skönt att kunna sova gott på natten utan att starta om pannan.

Så nu eftersom det är en för liten brännare med 20 kWh så börjar funderingarna på en större. Brännaren klarar idag några minusgrader (5 ?) utan att tappa temperatur men då får jag minska värmen i några rum. Så förslag på större brännare som ni gillar tages tacksamt emot.
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Inlägg av Honda »

Jag är mycket nöjd med min 30kW brännare, hade tidigare en 20kW PellX och den eldade jag sönder hela tiden då 20kW är precis vad jag behöver då det är kallt (eller lite knappt) och pellexen var inte gjord för att gå på full effekt veckor i sträck... Knappast vikingen heller. Femte vintern på gång med bio-comfort nu och inga stopp, noll problem, rostret som nytt. Nya bio comfort har nätverkskontakt färdigt inbyggt så fjärrövervakning kommer på köpet. Kan rekommendera kompressorrens som tillsats, jag rensar brännaren samtidigt med pannan efter 3 ton eldade. Finns ju (många) andra 30kW brännare att välja på men jag är bara nöjd med min egen för jag har ingen annan :)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Inlägg av GoForIt Pellets »

Viking Bio finns ju även i en 35kW version, som bygger på samma upplägg som originalet (som numera kallas Viking Bio 20)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Inlägg av d_anders »

Kör du brännaren på enbart högeffekt?
Min magkänsla säger att det ger minst driftstörningar.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Inlägg av MatsA »

Bio Comfort ser onekligen intressant ut på pappret. Vet bara inte om 30 kW räcker, Men att ta ett steg ifrån den som jag anser mycket gammalmodiga men dock fungerande Viking Bio är intressant. Vikingen har ju även utbytbara delar till en ok kostnad istället för en helsvetsad konstruktion. Att få modulerande effekt vilket minskar antalet start och stopp radikalt och dessutom renblåsning med tryckluft känns modernare och kanske även borgar för en över tiden högre verkningsgrad.... Ska be om en offert för detta.

Ja jag har sett vikingen med 35 kW. Bra är att jag kan ha kvar mina gamla 20or för att kunna byta snabbt vid ev problem. Men den har ju fortfarande sotpucksgeneratorn i brännarröret och kan inte modulera till mindre än 22 kW om jag förstått det rätt. Behovet ligger på från kanske 5 kW till antagligen 30 kW eller mer...Rätta mig gärna om jag har fel.

Och ja jag kör brännaren på enbart högeffekt. Dels pga av det stora energibehovet men den verkar trivas bäst så med.
Senast redigerad av MatsA den fre 29 jan, 2016 08:07, redigerad totalt 1 gånger.
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Mitt liv med Viking..eller ja inte hela livet

Inlägg av Honda »

Du har nog rätt i att 30kW kan vara i minsta laget om 20kW bara räcker till -5, men det finns ju en 40kW modell också. (Och eftersom du bad om att bli rättad så pratar du om effekt som mäts i kW, kWh är en energimängd...)

Efter mer än 45 ton eldade ser jag inte det helsvetsade brännhuvudet som ett problem då det inte verkar slitas överhuvudtaget. Slitdelarna är rostret och den eldfasta stenen över förbränningsrummet och mitt roster är som sagt fortfarande som nytt så nu ser det ut att kunna gå i minst 100 ton om det alls behöver bytas. Den eldfasta stenen ska jag nog byta till nästa vinter.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar