Viking Bio matar för mycket pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
fredrikhelmersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 21 dec, 2014 18:45

Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av fredrikhelmersson »

Hej!

Jag och gumman köpte ett hus för drygt två år sedan och i pannrummet står en panna från SP (Sundsvallspannan) med en Viking Bio. Den har fungerat "klockrent" sedan vi flyttade in förutom ett gäng misslyckade starter. Dock har det räckt att starta om brännaren en gång eller två för att den skall dra igång.

I våras gav dock tändelementet upp och sedan dess har vi kört på elpatron.

Jag beställde ett nytt element i somras och jag bytte ut det havererade så fort det nya kom.

Jag hade inga bekymmer att byta ut det (tycker jag själv i alla fall).
Direkt efter bytet slog jag av elpatronen och satte igång brännaren igen. Vilken skillnad!
Innan det gamla elementet pajjade tog det tid att starta och få effekt, med det nya gick det på under minuten (?)

När allt var igång lät jag brännaren jobba hela dagen och den gick utan problem.
På kvällen stängde jag av brännaren och startade återigen elpatronen.
Jag tänkte köra på patron tills oktober ungefär för att då dra igång brännaren igen.

I oktober slog jag av patronen och startade brännaren men nu startade problemen. Den startar ganska fort och når effekt utan problem MEN den slutar aldrig att mata pellets.

Den fungerade ju perfekt efter brännarbytet, sedan har jag kört på patron 3-4 månader och vips strular matningen. Har gjort ett antal försök sedan dess men samma resultat hela tiden.

Har gjort rent allt och blåst med tryckluft samt sprutat lite elspray samt vickat på lite kontakter och relän men ändå matar och matar den så det blir fullt med pellets hela vägen upp till matarskruven.

Vad tror ni kan vara fel?

EDIT:

Lite bilder att titta på
https://www.dropbox.com/sh/fvwptri0631k ... oe1wa?dl=0
Senast redigerad av fredrikhelmersson den mån 29 dec, 2014 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av stereotypen »

Relät till matar-skruven, eller mjukvaran i chipet.

Tror jag läst detta tidigare, inte för så länge sedan.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
fredrikhelmersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 21 dec, 2014 18:45

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av fredrikhelmersson »

Nr 16 på denna bild?

BILD
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Om den matar pellets hela tiden, kan det vara kontakterna i reläet som bränt ihop.
Kolla om lysdioden som sitter på kortet bredvid reläet tänds och släkts i takt med normal matning.
Lyser dioden röd kontinuerligt så är det ett annat fel på kortet och reläet är oskyldigt.

Är det reläet som klibbar, kan du byta plats på relä 15 och 16, om du inte använder funktionen för externt larm. Vit kabel på relä 15 ska du inte ansluta utan isolera kontakten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
fredrikhelmersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 21 dec, 2014 18:45

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av fredrikhelmersson »

Lampan vid relä 16 tänds och släcks i samma takt som pelletsen matas. Det matas inte konstant utan uppehåll utan i normal takt. Dock fortsätter den mata och mata och mata, i normal takt. Den gör aldrig ett uppehåll. Snart är det pellets hela vägen upp till plaströret/slangen (tar kanske 10 min). Lämnar man den för länge fylls det på hela vägen upp till matarskruvens motor och hela skruven kan också bli full. Det jag brukar göra är att rycka ur kontakten till skruvens motor så brännaren hinner med. Upplever dock att jag inte får full effekt. Även och brännaren jobbar hela tiden får jag inte högre temp än typ 45 grader.
fredrikhelmersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 21 dec, 2014 18:45

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av fredrikhelmersson »

Fast idag när jag är lite mer aktiv med att rycka ur/stoppa i kontakten verkar graderna gå upp lite mer.
fredrikhelmersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 21 dec, 2014 18:45

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av fredrikhelmersson »

Under startfasen matas det dock normalt med pellets och vid avsvalningsfasen slutar det matas precis som det skall.

Idag har brännaren gått sedan frukost men ändå visar termometern vid rökgaserna typ 50 grader. Vet inte exakt vad den tempen brukar ligga på men mellan 100-300 grader i alla fall.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av jimmy28 »

Jag är nog lite trög fattad så här efter jul :oops: Men går skruven hela tiden? Eller går den bara i intervaller som den ska men matar ändå så att den fyller nedfallsröret?

Fungerar fläkten normalt?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Kommer det tjock rök ur skorstenen?
Går fläkten i normal hastighet?
Har du provat att minska pelletsmatningen? Du kanske har fått en ny leverans pellets och inte kollat inställningarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
fredrikhelmersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 21 dec, 2014 18:45

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av fredrikhelmersson »

När man startar matar skruven i en ordentlig laddning (5-10 sekunder). När effekt nåtts börjar den mata med intervaller, cirka 3 sekunder på cirka 10 sekunder av. Så fortsätter det sedan till allt är fyllt med pellets och motorn inte orkar längre. Det är först när avsvalningsfasen startar som den slutar mata. Jag rycker ur kontakten till skruven när det är pellets upp till plaströret. Sakta börjar pelletsen försvinna och när röret börjar bli tomt. Tittar man ner i röret ser man tillslut lågan och lite pellets i botten, då stoppar jag i skruvens kontakt igen och så gör jag likadant igen.

Har kört rätt hårt idag men ändå når jag inte en temp på högre än cirka 55 grader. Termometern för rökgaserna står i botten, lägsta temp 50 grader. Brukar ju vara betydligt högre än så.

Nu har jag ju inte kört med pellets sedan i våras och har inte spenderat så mkt tid i pannrummet sedan vi köpte huset men jag vill påstå att fläkten verkar gå normalt. Skorstenen har jag inte kollat, får göra det på måndag.

Gamla ägaren körde med neova 8mm och de tyckte att vi skulle fortsätta med det. De hade försökt med ett annat fabrikat men det gick inte lika bra som med neova. Vi har därför följt deras rekommendation och fortsatt med neova 8mm och tycker det fungerat bra. Jag har inte ändrat några inställningar om jag inte kommit åt något utav misstag. MEN den har ju gått som en klocka hela tiden förutom några misslyckade starter och ett havererad tändelement. Bytte ut elementet och körde en hel dag utan problem. Stänger av och två-tre månader sedan beter den sig så här utan att någon ens öppnat dörren till pannrummet.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av stereotypen »

Sitter rostret som det skall?

Min tanke: Sitter rostret fel och du får för lite fläkt över rostret så pelletsen förbränns för dåligt/sakta?!

Bränner du inte upp pelletsen i den mån det trillar ner så ökar ju så klart pelletsmängden hela tiden., och snar är du uppe i slangen.

Har du fyllt upp pellets en bit så har du ju satt stopp får fläkten.

Kolla rostret, sitter det OK, köp nytt och kolla om den uppför sig likadant.

Går fläkten som den skall?
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av Stegatorparn »

För att få reda på hur din brännare är inställd, skulle jag vilja se ett par foton av din brännare motsvarande dom här.
http://forumbilder.com/image/mc9
http://forumbilder.com/image/mcs
Du kan ladda upp bilderna på forumbilder.com och klistra in en BBCode länk i ditt inlägg.
Ta gärna ett foto in i brännarröret med rostret på plats också.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av d_anders »

I vilket läge står ratten som styr matningen? Någon kanske har råkat ändra den av misstag.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
fredrikhelmersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 21 dec, 2014 18:45

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av fredrikhelmersson »

Här kommer fyra bilder, klicka på dem så blir de större.

Rostret är inte det bästa så det skall bytas ut oavsett. Har ett till i samma skick.

Tack för ni är så bussiga och hjälper till :)

Bild

Bild

Bild

Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Bilden på brännarröret ser skum ut.
Är röret inte runt i framkant, sluter det inte tätt mot yttre röret.
Slitsarna i kanten är inte heller original. Sammantaget kan det medföra att en del av fläktluften går förbi och inte deltar i förbränningen.
Ser ut som isoleringen täcker för hålen i gaveln och hindrar luften. Där skall finnas en spalt motsvarande en isolerskivas tjocklek. Kan förstås vara en synvilla.

Du kör enbart hög effekt och man kan fråga sig varför? Stort hus?
Övriga inställningar: matning 1/3 varv, plaströr och högt drag är rätt.

Bränsleratten (översta gröna) står kl 11, en förväntad inställning vid hög effekt.
Med tanke på brännarrörets defekter i första stycket, kan matningen vara för hög, vilket också bekräftas av att fallröret fylls upp.

Vad som först måste kontrolleras är om isoleringen vid bakre gaveln ligger rätt och att det är en spalt mellan hålen och isoleringsskiva 2.
Samtidigt kan du kolla så att det ligger tre brickor vid varje skruv mellan montageplåten och brännarröret.
Montera sedan ihop brännaren och starta upp.

Ställ bränsleratten kl 10 och vänta tills brännaren kommit in i normal drift, lysdiod 18 lyser konstant.
Vänta 5 minuter och kolla sedan om det kommer en grå/svart rök ur skorstenen. Minska då bränsleratten lite tills röken försvinner.
Kommer det vit rök de första 5 - 10 minuterna som sedan blir osynlig, ökar du bränsleratten lite tills det börjar komma rök och sedan backar lite tills röken precis försvinner.

Rostret ser inte så farligt ut, kan hänga med ett tag till.
Lite dålig passning mellan brännarröret och rostrets framkant gör att onödigt mycket luft kilar förbi.
Senast redigerad av Stegatorparn den mån 29 dec, 2014 20:42, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar