Viking Bio matar för mycket pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
fredrikhelmersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 21 dec, 2014 18:45

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av fredrikhelmersson »

Kom precis upp igen..

Denna manual har jag tittat på [urlhttps://www.pelletsshopen.com/pub_docs/files/V% ... _utg_2.pdf]LÄNK[/url] och den har bara 17 sidor, vilken manual har du med 20 sidor eller mer?

Hmm kom precis att tänka på att jag inte återmonterat luckan undertill (nr 1 på sida 15 i "min" manual). Kan det ha någon betydelse? (med tanke på att den gick en hel dag efter elementbytet (i varma juli))

Har kollat på lappen som sitter på kåpan och enligt den är min brännare tillverkad 2005 om det har någon betydelse.
fredrikhelmersson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 21 dec, 2014 18:45

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av fredrikhelmersson »

Där kanske lösningen var!!

Trodde inte den luckan hade någon betydelse men testade ändå att skruva på den. Hörde direkt ett annat ljud på fläkten och vips hade tempen på rökgaserna ökat med 100-150 grader. Nu kollade jag inte tempen innan jag skruvade tillbaka luckan så jag skruvade av den igen och tempen minskade ner till 70-80 grader igen. På med luckan igen. Tittade ner i fallröret och såg ett betydligt bättre drag i lågan där nere.

Skruvade upp matningen igen, inte riktigt till 11.

Nu skall vi se :D

Det värsta är inte att jag glömde luckan utan jag "sket i den" eftersom jag inte trodde det hade ngn betydelse.

Återkommer!
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av d_anders »

Skönt att du hittade problemet
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Utrymmet innanför luckan är en tryckkammare för luftdistributionen efter fläkten.
Saknas luckan blir fläkten kortsluten och luften till förbränningen blir bara en bråkdel, varför brännaren gått fett hela tiden.
Tur att du kom på det till slut. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Viking Bio matar för mycket pellets

Inlägg av jimmy28 »

Håller med, skönt att du hittade felet och kunde lösa det. Och kul att du skrev i tråden vad det var för fel.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Skriv svar