Snälla Hjälp Hjälp !!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mas
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec, 2014 04:51

Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Mas »

Jag har stora problem med min Viking brännare just nu. Den startar och går igång men sedan går den "ner" igen och tänder om. Den verkar få tillräckligt med pellets från skruven. Har provat en mängd olika inställningar lågeffekt, modulerande och hög och inget fungerar. Provat olika inställningar på fläkten hjälper inte heller. Vad göra? Detta är en begagnad brännare som jag monterade i förrgår och fick den att fungera första dygnet men börjat trilskas. Min original brännare har helt lagt av tror det är tänd elementet som gått men den har aldrig varit ok sedan min "röris" bytte inre brännarröret. Lyssnar nu på brännaren medan jag skriver och den går upp och ner hela tiden. Om någon även vill ringa mig så kan jag ersätta detta som konsultation. Jag är helt desperat just nu och ungarna på besök och klagar det är kallt inne.

MVH
Micke A

073 1527450
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Stegatorparn »

Lyft av kåpan på brännaren.
När den "går ner" drar du ur flamvakten och tittar in i hålet.
Ser du eld eller täcks springan av pellets?
Täcks springan av pellets så minska matningen vid hög effekt t.ex från kl 12 -11 på ratten.
Vid låg effekt, öka fläkten motsvarande.
Dra ur skruvens sladd tills elden går att se och sätt då tillbaka flamvakten och skruvsladden.
Viktigt att flamvakten belyses hela tiden. Man kan ha ute flamvakten c:a 10 sekunder innan den påverkar brännarens förlopp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mas
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec, 2014 04:51

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Mas »

Ingen pellets vad jag kan se ingen eld när den "går ner" men sedan kommer det låga efter ett tag sedan lägger den av igen i jämn rytm typ.
Mas
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec, 2014 04:51

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Mas »

Har fläkt och pellets matning på kl 11-12
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en dragbegränsare i rökröret och vet du hur den är inställd? Foto?
Blir kraftigt drag när det är kallt ute.
Kommer det pellets tillräckligt när skruven matar?
Kanske är spån i skruvinloppet som hindrar pelletsen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ett tips angående din gamla brännare.
Kolla att brickorna hamnade rätt när rörisen bytte brännarröret.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=15842
Kan tänka mig att det kan bli fel om man har bråttom.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mas
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec, 2014 04:51

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Mas »

Tack för ditt engagemang, jag har ingen dragbegränsare monterad, pellets verkar komma som det ska hade hela skruven nedmonterad för 1 vecka sedan tog bort allt damm och fnös. Draget verkar ok pannan nysotad, det bara funkar inte har kollat fotocellen också verkar ren o fin.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Stegatorparn »

Kan vara att det blir för högt drag och den har svårt att tända när dragbegränsaren saknas.
Du har väl en sotlucka i rökröret som du kan lätta på. Lägg en skruvmejsel el dyl. emellan.

Vad har du för panna?
Hur hög är skorstenen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mas
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec, 2014 04:51

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Mas »

Skorstenen är ca 10 m hög minst, pannan atmos dc 25 och har en röklucka bakom pannan jag testar med skruvmejsel nu
Mas
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec, 2014 04:51

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Mas »

Har ca 1-2 cm öppet på sotluckan nu går brännaren inte alls, kanske för dåligt drag. Fortfarande fläkt kl 12 och pellets kl 11 ändra något?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren skall kunna starta med 0 drag.
Raka ur brännarröret, rensa rostret och kolla startdosen.
Startdosen skall fylla hela nippeln på fallslangen.
Kör du låg effekt så minska fläkt till 10.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Mas
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec, 2014 04:51

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Mas »

Hej igen,

Det finns inga brickor eller muttrar alls sedan röris bytte brännarröret. Var köper man det en lördag månne?
Mas
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec, 2014 04:51

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Mas »

Sorry det sitter 3 brickor, jag är lite novis på det här. Börja fundera på om jag har något drag alls i skorsten ska kolla med en tändare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Snälla Hjälp Hjälp !!!

Inlägg av Stegatorparn »

Nu kan jag inte din Atmos-pannan, men vill minnas att det finns något primärluftspjäll på baksidan som måste vara stängt. Alla luftintag skall vara täta.
Finns det en sugande fläkt så skall den vara avstängd och helst demonterad och ersatt med en täckplåt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar