Reservdelar bra att ha hemma ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Kajsas
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: ons 17 dec, 2014 13:38

Reservdelar bra att ha hemma ?

Inlägg av Kajsas »

Hej

Ja som ni förstått så är jag rätt ny ang pelletsbrännare :P
Har en fråga ang reservdelar , vad har ni hemma ? Tex vad brukar gå sönder och som är bra att ha i förebyggande syfte ?

Sj ha jag ett extra roster men de är ju det ända , vad brukar paja på brännaren ? Vad är bra att ha extra hemma ? :)

Mvh
Vikingbio , pellets stockhorvan 8mm
Värmer 170kvm + 90 kvm byggår 1976 , Gnosjö

http://www.temperatur.nu/gnosjo.html
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Reservdelar bra att ha hemma ?

Inlägg av Stegatorparn »

Tycker inte det är värt att lägga upp ett eget lager med delar.
Under de nio år jag värmde med Viking Bio´n, var det bara roster och två brännarrör som byttes.
Finns det elpatroner i pannan som kan gå in vid en nödsituation, så skulle jag inte satsa på något reservdelslager som kanske aldrig kommer till användning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Reservdelar bra att ha hemma ?

Inlägg av CandyMan »

Tändelement...
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Reservdelar bra att ha hemma ?

Inlägg av Stegatorparn »

Värmebaronens tändelement går sällan sönder, såvida man inte misshandlar dom och kör utan roster.
Vid drift pulsas strömmen och förhindrar överhettning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Reservdelar bra att ha hemma ?

Inlägg av Eldvin »

Har inte så mycket hemma heller..Några tändelement av lite olika sorter,ett gäng fläktar,nått pelletsföråd,några skruvar,några begagnade brännare lite olika roster ,lite överhettnigsskydd, några termostater,en hink med kretskort,säkringar,fotoceller av lite olika modell,nån rökgasfläkt.Har inte riktigt full koll då jag inte kommer in i förrådet för alla prylar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Reservdelar bra att ha hemma ?

Inlägg av danei »

Känner igen det där fenomenet.
Kajsas
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: ons 17 dec, 2014 13:38

Re: Reservdelar bra att ha hemma ?

Inlägg av Kajsas »

Ok då nöjer jag mig med att ha ett extra roster hemma då bara :)
Har ju elpatron i värsta fall , men blir dyrt kan jag tänka mig när de drar igång.
Och beställa reservdelar isf ta ju säkert nån dag , men få väl isf när det händer leva med att patronen kör :P
Vikingbio , pellets stockhorvan 8mm
Värmer 170kvm + 90 kvm byggår 1976 , Gnosjö

http://www.temperatur.nu/gnosjo.html
Niklas_Kga
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 09 feb, 2008 15:20

Re: Reservdelar bra att ha hemma ?

Inlägg av Niklas_Kga »

Roster är inte så viktigt att ha på lager. Det ser man ju med tiden när det börjar säga upp sig.
Sen beror det ju på hur fort man får hem delar om det ens är värt att ha grejer i lager.
I april så har jag bott i kåken i 7 år, köpte Viking Bio systemet direkt jag flyttade in. Det jag fått bytt är brännarrör och gavel samt roster. Brännarröret efter 2 år pga Felkod 60. Slarvade med ursotningen så tom värmesensorn i fallröret löste ut. Så när röret sprack passade jag på att byta till nya gaveln med.
Första rostret tog slut ganska fort med och jag antar det beror på slarvet med ursotningen samt något feljusterad brännare första året.
Efter detta så har grejerna bara gått o gått. Nya brännarröret visar inga tendenser till slitage, rostret ser bra ut med och tändelementet får fart på grejerna.
Kom på att jag bytte tändelement en gång, men satte tillbaks orginalet. Visade sej då att det var fel på den pallen pellets. Dåvarande leverantören hade trubbel en sväng. Så tändelement har jag ofrivilligt på lager.

Vart mycket text där bara för att komma till sak. Men sköter du ursotning osv så kommer grejerna hålla länge. Troligen inte värt att ha reservdelslager. Bättre då att kolla upp om du har en åf i närheten så du kanske tom kan hämta grejer på stört om det behövs.
Jag bor i Karlskoga och fick av en slump reda på att det finns delar i grannstaden Kristinehamn. Smidigt som tusan. :)
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Skriv svar