Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Turbo_M
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 mar, 2015 14:06

Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av Turbo_M »

Vi flyttade in i vår tegelvilla (140 + 140 kvm källare) norr om Uppsala för en veckan sedan. Den tidigare ägaren (dödsbo) hade eldat Laxåpellets och pellets från Byggmax. Vi köpte pellets från byggmax och fyllde på. Pannan skulle vara nysotad och bara att köra. Nu har den gått i drygt en vecka och vi tycker att det går lite mycket pellets. ca 15 säckar och utetempen har pendlat mellan -2 och +16 grader. Jag har kikat i siktglaset och lågan har varit gul och jag har inte sett någon rök direkt från skorstenen. När jag nu kikade i brännaren så förstår jag att något inte står rätt till.

Det är bulor och hål i det inre brännarröret.
Bild
Bild

Den ligger även en heldel pelletsar och pyr i pannan.
Bild

Pannan är en Baxi solo plus och brännaren en viking bio
Bild

Dessa är kopplade till en acktank via laddomat.
Bild

Första frågan är då om detta kan ha hänt på en vecka dvs. var den trasig vid tillträdet?
Nästa fråga är om det trasiga röret gör att pelletsarna hamnar oförbrända i panna eller om den är felinställd?

Jag är helt novis på detta men jag har under veckan läst på forumet och lär mig mycket nytt. Vad jag förstår så är det inte ovanligt med trasiga brännarrör på denna brännare. Jag antar att det hur som är läge att beställa ett nytt inre brännarrör.

Alla tips välkomnas
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av danei »

Förbrukningen tycker jag inte låter orimlig.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av d_anders »

Högst troligen var röret skadat även för en vecka sen.
Kontrollera hur det yttre brännarröret ser ut, det kan också vara skadat.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av Stegatorparn »

Förbrukningen verkar inte vara onormal och inställningarna verkar vara någorlunda rätt vad man kan få ut av bilderna.

Skadorna på röret har säkert funnits ett tag, men dom hade kunnat upptäckas och ingår i köparens undersökningsplikt.

Trasigt rör orsakar inte att pellets hamnar i pannan. Det hamnar alltid lite pellets i pannan och risken ökar om man kör hög effekt. Ställer du ner till låg effekt, sparar du även lite pellets och även brännarröret klarar sig längre.
Vad har du för rökgastemperatur? Den bestämmer lite vilken effektnivå du ska välja.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Passar på att hälsa dig välkommen till forumet!
Här finns det mycket kloka pelletseldare som gärna delar med sig av erfarenheter.

Instämmer i stort med föregående inlägg.

Går brännaren inte på enbart lågeffekt så försök ställ ner den till det.
Såvida ni inte fyller badkar dagligen så tjänar ni inget på att köra mot acktank.
Och röret ska du byta snarast. Det finns både originalrör från tillverkaren och pirattillverkade (på Blocket). Båda verkar fungera. Passa gärna på att byta gavel om den också verkar skadad. Och köp ett nytt roster, så är du laddad inför nästa säsong (till hösten).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Turbo_M
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 mar, 2015 14:06

Re: Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av Turbo_M »

Tack för snabba svar.
Rökgastemperaturen ligger på runt 160 grader.
Jag kan inte se några skador på det yttre röret från utsidan dock är tändelementet krokigt.
Varmvattenberedningen sker i acktanken så den blir svår att koppla bort.
Jag ska kika på att ställa ner effekten på brännaren. Ska man ställa den på låg effekt eller modulerande?
Blev lite lockad att beställa ett sånt här rör http://www.blocket.se/halland/Inre_bran ... ?ca=10&w=3
Finns det några nackdelar med detta? Andra rör verkar vara olika beroende på tillverkningsnr men inte detta eller?

F.ö. det här med dragbegränsare får jag inte huvudet runt. Borde det inte vara trycket vid brännaren som är intressant och inte i skorstenen? Skillanden mellan skorsten och brännare borde bero på pannansuppbyggnad dvs. man borde vilja ha x Pa vid brännaren oberoende av vad man har för panna eller?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av Eldvin »

Du har ett undertryck i pannan vid brännaren och ett i rökröret efter pannan vid skorsten .Om du mäter så blir det en viss skillnad på mätresultatet.Olika brännartillverkare har olika rekommendationer på undertrycket. Olika pannor ger presis som du säger olika tryckfall så mäter du i eldstaden vid brännaren får du ett exakt värde och får efterföljande värde i rökröret.Du ställer då dragbegränsaren så draget som krävs erhålles.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av Stegatorparn »

Finns ingen anledning att köra modulerande, särskilt inte när en acktank ska laddas.
Man kan missledas att tro att modulerande innebär att brännaren varierar effekten efter behovet.
I Viking Bio´s fall är det betydligt simplare. Brännaren startar på låg effekt och efter 20 minuter växlar den till hög effekt tills den stannar.
Bäst verkningsgrad blir när brännaren alltid går med låg effekt. Det blir långa gångtider vilket är gynnsamt för verkningsgraden.

Röret du länkar till, har jag själv provat och kan varmt rekommendera det.
Är av ypperlig kvalitet.

Dragbegränsaren släpper in rumsluft i skorstenen när undertrycket i rökkanalen ökar. Det ger tillräckligt stabila förhållanden för brännaren om dragbegränsaren är rätt dimensionerad.
Visst kan man styra trycket i pannan med ett motorspjäll vid skorstenen och en tryckgivare i eldstaden, men det blir onödigt dyrt och komplicerat.
Dragbegränsaren ställer man in efter den panna och brännare som är aktuell.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av stereotypen »

Även jag rekommenderar röret från länken.
Superbra passform!
Bra stål som håller länge.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Turbo_M
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 mar, 2015 14:06

Re: Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av Turbo_M »

Tack för tipsen!
Jag har nu bytt brännarröret (mitt inflyttningsfestförberedelserna).
Det blev ett Lars-Inge rör. Snabb lev och ser väldigt välgjort.
När fick i hop det noterade jag att luftspalten mellan ytter och innerrör inte var lika runtom.

Bild

Jag misstänkter att ytterröret behöver bytas, eller? Och vad har spalten för funktion?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av Stegatorparn »

Det ska vara så liten spalt som möjligt mellan ytterrörets framkant och innerrör.
Luft som läcker genom spalten deltar inte i förbränningen utan kyler bara eldstaden och är alltså en verkningsgradsänkande förlust.

Är ytterröret helt kanske det går att knacka in kanten för att få det tätare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Nybliven villaägare, trasigt brännarrör?

Inlägg av psau »

Det finns många smeder som kan hjälpa dig för en liten peng så får du det fixat snabbt.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar