Tryckproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Tryckproblem

Inlägg av hellyh »

Hej
Har haft konstigt tryck i mitt expansionskärl ända sedan jag fick det utbytt för exakt ett år sedan.
Har värmebaronen Joker panna med viking bio allt från 2006.

Rörmokaren fyllde systemet till 1 bar vid start.
När pannan blev varm så steg det till ca 1.2-1.3

Sen har det sjunkit till ca 0.6 vid varm panna på ett år. När systemet är kallt visar det 0 eller 0.1.
Så har det varit i ett år att det sjunkit väldigt långsamt.

Tills för ca 5 dagar sedan då värmen kommit på utsidan.
Då stiger istället trycket lite varje dag. Har nu ca 0.8 bar vid varm panna mot 0.6 för 5 dagar sedan.
Är det vatten som tar sig in nånstans och ger högre expansion? Eller är kärlet som spökar.

Det konstiga är att ju kallare på utsidan ju lägre tryck har det varit och varmare på utsidan så har trycket stigit men inte som nu alltså.

Vad kan jag göra för att se att det inte tar sig in vatten någonstans?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Det är för tidigt att med säkerhet säga att vatten tar sig in.
Skulle trycket stiga till 1,5 bar så säkerhetsventilen öppnar, så kommer det in vatten antingen genom en läckande påfyllningsventil eller en läckande varmvattenberedare i pannan.

Det är normalt att systemtrycket varierar beroende på värmesystemets temperatur.
Onormal trycksänkning kan tyda på en läckande säkerhetsventil eller läcka någonstans i systemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hellyh
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 18:23

Re: Tryckproblem

Inlägg av hellyh »

Bytte påfyllningsventil idag. Fyllde på systemet till 0.6 bar. När jag sedan öppnade vattnet till beredaren börjar trycket i expansionskärlet öka drastiskt och det fylls på väldigt snabbt. Så då var det alltså beredaren som läcker. Suck. Någon som vet om man kan byta det på joker panna eller är det en ny panna som gäller?
Detta kom inte lägligt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Det är trist när det händer, speciellt när pannan inte är äldre.
Beredaren går inte att byta, utan förutom pannbyte är alternativet att proppa beredarens anslutningar och koppla in en separat elektrisk varmvattenberedare.

Du kan ju kontakta Värmebaronen om dom har en lösning. Kanske finns lämpliga uttag på pannan så man kan koppla in en tappvattenautomat eller en dubbelmantlad beredare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Tryckproblem

Inlägg av Abbe »

Kolla efter en extern tappvattenautomat, finns titt som tätt beg på tex blocket.se, blir antagligen betydligt billigare...såvida inte du fyller stora badkar med varmvatten, då kanske den inte räcker.

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Förutsättningen för att ansluta en Tva eller en dubbelmantlad beredare är att pannvolymen inte är för liten (c:a 150 liter) och att det finns ett hetvattenuttag (anslutning för expansionsledning duger) och en returanslutning ungefär i mitten på pannan. Det är inte lämpligt att returen ansluts till pannbotten, då det är risk för kondensation i eldstaden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Tryckproblem

Inlägg av d_anders »

Kolla vad försäkringsbolaget säger. Risken finns att de anser att värdet är noll, men kanske inte.

Motsvarande sak hände min panna för länge sen (många år innan jag flyttade in). På min panna är det "löst" genom rör från pannan till en nibe vpa som värmer tappvattnet (sitter en pump mellan som nog i princip är överflödig).

Temperaturskillnaden mellan pannvattnet och tappvattnet i tanken kommer i normalfallet vara relativt liten, så returvattnet till pannan kommer inte vara alltför kallt. Därför tror jag att risken för kondensation inte ska överdrivas även om stegatorparn har rätt. Är man orolig kan man höja tempen på pannvattnet lite.

Tyvärr blir det ju långt ifrån gratis om rörmokare ska anlitas så det är nog endast värt det om du i övrigt är nöjd med pannan och den är i bra skick.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Tryckproblem

Inlägg av lange02 »

En elektrisk varmvattenberedare skulle bli min första åtgärd. Tennlöda kopparrör och ansluta en enfas beredare kan man gör själv.
Sedan bara avvakta läge för en modern begagnad pelletspanna till bra pris. Det är värmen som kostar pengar och den har du ju fortfarande från pannan.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Skriv svar