Väldigt varm källare noll koll på panna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
SvenneDajding
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 29 jun, 2015 10:30

Väldigt varm källare noll koll på panna

Inlägg av SvenneDajding »

Vill börja med att jag har verkligen noll koll på pelletspannor därav detta inlägg. Har köpt hus för 2 månader sen med pelletspanna och har bara eldat i kamin förr.

Jag äger en Vedolux 40 UB. Den har gått bra och den eldar på men tycker den eldar på lite väl bra.

Har 2 element i källaren som blir grisvarma. Spelar ingen roll vad jag sätter det ena på, den pumpar ut värme ändå. Skruvat av och testat termostat och den verkar fungera men det spelar fortfarande ingen roll hur jag skruvar den, utan värmen kommer ändå.

Det andra elementet som står på toaletten i källaren har ingen fungerande termostat så kan mer köpa att den blir svinvarm.

Mina frågor är, kan man stänga så att pelletspannan endast värmer vattnet i vattentanken och inget annat? Går lixom 1 påse pellets om dagen som det ser ut nu och det är inte hållbart när det är såhär varmt.

Min andra fråga är hur ökar jag vatten trycket? Svarta pilen står på alldeles för lågt tryck, den ska väl stå på samma som den röda?

Vad har jag för underhåll på pannan förutom att tömma aska och rensa eldningsrör?

Vet även inte om det är slangen på bilden som ska kopplas till kran för att fylla på trycket. Och är det bara att fylla eller hur ska man ha koll när det är fullt?


Bifogar bilder så ni kan se hur mitt system ser ut. Säkert för många, men jag är som sagt noob. ;) Väldigt tacksam för hjälp.
Bilagor
IMG_1403.JPG
IMG_1403.JPG (186.96 KiB) Visad 2096 gånger
IMG_1402.JPG
IMG_1402.JPG (97.61 KiB) Visad 2096 gånger
1.jpg
1.jpg (110.73 KiB) Visad 2096 gånger
SvenneDajding
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 29 jun, 2015 10:30

Re: Väldigt varm källare noll koll på panna

Inlägg av SvenneDajding »

Fler bilder...
Bilagor
IMG_1406.JPG
IMG_1406.JPG (191.42 KiB) Visad 2095 gånger
IMG_1405.JPG
IMG_1405.JPG (118.04 KiB) Visad 2095 gånger
IMG_1404.JPG
IMG_1404.JPG (104.71 KiB) Visad 2095 gånger
SvenneDajding
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 29 jun, 2015 10:30

Re: Väldigt varm källare noll koll på panna

Inlägg av SvenneDajding »

Och sista bilden
Bilagor
IMG_1407.JPG
IMG_1407.JPG (126.51 KiB) Visad 2095 gånger
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Väldigt varm källare noll koll på panna

Inlägg av luppg »

Vedolux 40 UB, då borde du ha minst en Accumulatortank kopplad, såg ingen sån på bilderna, där har du antagligen en shunt till värmeslingan som du kan stänga, då ska det bli kallt
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Väldigt varm källare noll koll på panna

Inlägg av Stegatorparn »

Välkommen till forumet. Vi ska försöka hjälpa dig så du förstår anläggningens funktion och att du kommer tillrätta med problemen.

Värmen till elementen skall gå att justera. Beror lite på hur det är kopplat och vilka ventiler som finns.
På bild 4 ser man shuntventilen som blandar varmt vatten från tanken med kallare returvatten från elementen och skickar ut det till elementens tillopp med hjälp av en pump.
Shuntventilens inställning bestämmer således hur varmt vatten som går ut till elementen. Är det kallt ute vrider man upp ratten så värmen räcker till och är det varmt ute som nu, så vrider man ner ratten till noll.
Då cirkulerar bara vattnet genom radiatorerna utan att värma.

När ingen värme behövs, är det onödigt att pumpen går och man brukar stänga av den under sommaren för att spara lite energi. Risken är att pumpen kan vara svårstartad om den stått still i 3 - 4 månader. Det kan man undvika genom att köra den i 5 minuter varje månad. Samtidigt vrider man lite på shuntventilen fram och tillbaka så inte den heller fastnar.

Ibland kopplade man källarelement förbi shunten och pumpen. Vattnet gick på självcirkulation.
Kan eventuellt vara så i ditt fall. Du får följa rören och se var dom är inkopplade.
En bild på radiatorventilerna kan också vara till hjälp.

Som du själv konstaterat är det för lite vatten i systemet. Nålen skall stå över rödmarkeringen men rätt tryck beror även på om det finns ett öppet expansionskärl på vinden eller ett slutet kärl, som brukar vara rödmålat, i pannrummet.
Det brukar finnas en ventil på ett rör mellan förbrukningsvattnet och värmevattnet som man fyller på med. Verkar lite feltänkt om man skall behöva koppla slang för en så enkel sak.
Om du tar lite översiktsbilder på rören vid panna och ackumulatortank, ska vi nog kunna hitta den.
Annars så kolla med förre ägaren.

Pannan har runda tuber/rör mellan eldstaden - sotlucka och sotlucka - skorstensanslutning som överför rökgasernas värme till pannvattnet. Dom här skall rengöras med en cirkulär viska regelbundet. Varannan vecka kan vara lagom på vintern och en gång i månaden på sommartid.

Vid all eldning skall förbigångsspjället vara stängt. Det används enbart när man startar upp en vedfyr.

Som sagt, ett par översiktsbilder så vi har mer kött på benen angående kopplet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar