Hjälp!Nybliven pellets eldare med Viking bio 20 och CTC 1100

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
tobix65
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 13 okt, 2015 20:16

Hjälp!Nybliven pellets eldare med Viking bio 20 och CTC 1100

Inlägg av tobix65 »

Hej!
Har precis köpt en Viking bio 20 och det blev strul direkt, Lång historia så kortfattat behöver jag veta Vilken kabel som går vart och med vilken spänning.mm från den svart/bruna fasta hon-Eurokontakten som sitter fast på brännaren Svart/brun? Vart går var och en av kablarna till kretskortet,mm och vad har de för spänning? Låg ström eller 220V? Min CTC 1100 panna har brun, grön/gul, blå strömkabel och viking bions motsvarighet i kontakten är svart, grön/gul, blå och en brun och en grå? Vart kopplar jag de två sist nämnda och är det signal kablar eller 220V?

Mycket tacksam för hjälp med detta problem
Tobbe :study:
tobix65
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 13 okt, 2015 20:16

Re: Hjälp!Nybliven pellets eldare med Viking bio 20 och CTC

Inlägg av tobix65 »

Ledsen om jag blev lite exalterad och la ut min fråga under olika trådar här i forumet!
Behöver få hjälp med att identifiera varje kabel från europakontakten som sitter på brännaren, 3 svarta och 4 bruna.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp!Nybliven pellets eldare med Viking bio 20 och CTC

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarens anslutningskabel kopplas in på pannans kopplingsplint som finns bakom frontplåten.
CTC 1100 fanns i flera varianter och uppgraderades under åren så hur inkopplingen ska ske kan variera.
Här är ett exempel som jag hittade här på forumet.
http://www.forumbilder.com/images/NWzhP.jpg
Stämmer det inte med din panna vore det bra med ett foto på kopplingsplintarna, så går det nog att reda ut.
Den gamla oljebrännarkabeln tas bort och istället monteras brännarens anslutningskabel.
Principen är att svart ledare kopplas in efter pannans överhettningsskyddet och brun ledare som styr brännarens start och stopp kopplas efter pannans driftstermostat.
Den grå ledaren används om man vill ha ett yttre larm. Isolera änden bara så det inte blir kortslutning.
Det blir 230 volt på den när brännaren larmar.

Det finns ett schema på brännarens interna ledningsdragning i manualen.
Tidigare fanns den att ladda ner på nätet men nu verkar dom vara borttagna.
Om du skickar ett Personligt Meddelande till mig med din mailadress och de två första siffrorna på tillverkningsnumret så mailar jag en manual.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
tobix65
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 13 okt, 2015 20:16

Re: Hjälp!Nybliven pellets eldare med Viking bio 20 och CTC

Inlägg av tobix65 »

Super tack för all hjälp, brännaren spinner fint med pannan nu och ligger på 10säckar på 7dagar? Är det normalt?
hbess
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 03 mar, 2016 10:14

Viking bio Installationsanvisning

Inlägg av hbess »

Har en äldre beg. Viking Bio som ska monteras på en vedpanna. Vill provköra den för att se att den fungerar och behöver kretsschema eller manual som visar var driftspänning ansluts mm. Tacksam för hjälp
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp!Nybliven pellets eldare med Viking bio 20 och CTC

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Hjälp!Nybliven pellets eldare med Viking bio 20 och CTC

Inlägg av VH Baronen »

10 säckar på 7 dagar är precis vad jag ligger på också.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Skriv svar