Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Fredriik
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 08:01

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Fredriik »

Här kommer en summering över allt som hänt och det finns en hel del att lära för framtida värmebaronen ägare som läsare detta framöver.

Sedan jag bytte både det inre röret samt det yttre så har brännaren gått felfritt sedan i fredags. Problemen som jag hade var för som inte orkar läsa hela tråden:

*Det rykte in i pannrummet via fallslangen till matarskruven. Jag körde här först på modulerande effekt som gubben innan har gjort sedan 2007. För att lösa inrykningsproblematiken sotade jag flera gånger hela pannan, kontrollerade spjäll, draglucka, luftventil in till pannrummet samt tog dit sotaren som sotade igenom hela skorstenen samt ett försök på min panna med. Fortfarande ingen bättring. I detta skede ställde jag ner brännaren på låg effekt varav jag det slutade ryka in.

*Problemen slutade dock inte här. Även om det nu inte rykte in så gick nu brännaren max 10 timmar och vi vaknade nästan dagligen av att brännaren stängt av sig och larmade. Det var nu jag så hur det yttre brännarröret (det som sitter i själva pannnan) hade ett hål längst in samt var rejält buckligt. Vårat inre brännarrör som är anslutet till brännaren var inte heller särskilt fint och därför valde jag att byta ut båda dessa samt köpa ett nytt roster, delar som totalt kostade mig ca 3000 kr hos en lokal värmebaron återförsäljare.

Lärdomar från detta:
Nu går brännaren som sagt betydligt bättre. Förmodligen kan jag gå upp i effekt igen då rökgastemperaturen har sjunkit ganska rejält och pannan verkar ta upp betydligt mer effekt än innan.

*Det viktigaste jag tar med mig härifrån är att när jag plockade ut det yttre brännarröret som är fastskruvat i själva pannan, så var där helt enormt med sot! Gubben som ägde huset innan sa att han aldrig sotat där och trodde inte det var behövligt. Sotarna jag hade hem trodde heller inte att man skulle behöva det, utan endast se till att kanalen som går från kammaren där brännaren sticker in och ut i pannan var rent från sot. Nu vet jag inte hur ni andra gör men på min panna krävs det att man tar ut yttre röret för att helt sota innanför. Sotet som fanns här har troligen då byggts upp över flera år, men det var helt klart en bov till varför det blev övertryck i pannan och rykte in.

*Lägg rostret i vatten istället för att köra stålborste. Det optimala är att växla mellan två enligt min återförsäljare där du låter det som inte använts ligga i vatten och lösa upp smutsen. Funkar fin fint.

*Ha för vana att se över ditt yttre brännarör när du tar ut brännaren för sotning. Varken jag eller sotarna hade sett detta hål då vi först kikat in som hastigast (Otroligt klantigt jag vet).

*Lär dig hur din brännare fungerar! Gubben innan tog alltid dit en "expert" som ställde in brännaren och sedan fakturerade 2000 kr. Gör dig själv en tjänst och lär dig hur du själv ställer in din brännare samt hur just din brännare och panna fungerar. Alla system verkar vara lite egna, trots att du kanske har samma brännare och panna som grannen så kan era system bete sig väldigt olika. Men som sagt, lär du dig hur allt fungerar så kommer du ha mycket enklare att dels få systemet att fungera bättre. Men även undvika långa driftsstopp och så för att någon lokal expert lovar att komma förbi men inte dyker upp på flera dagar. Jag pratar inte om att du ska bli rökgasanalytiker eller så, utan mer vilka faktorer som exempelvis styr hur lätt brännaren startar upp osv.

Det positiva jag kan ta med mig är att om brännaren inte hade krånglat så som den gjort, så hade jag aldrig lärt mig något om den mer än hur man slår av och på. Nu har jag tvingats lära mig hela pannans uppbyggnad samt plockats isär nästan hela brännaren, kunskap som kommer vara ovärdelig i min framtida skötsel av systemet. :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Stegatorparn »

Bra att du fick ordning på allt. Själv är bästa dräng.
Sotare kan man inte lita på. :shock:
Det är bakom brännaren allt sot och aska hamnar, bara någon procent som följer med rökgaserna genom resten av pannan. Här bör du rensa var eller varannan vecka under eldningssäsongen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av d_anders »

Jag tar sällan/aldrig bort det yttre brännarröret utan rensar brännarkammaren genom det. Man får använda någon lagom bockad plåtbit eller liknande för att komma åt att rensa "bakåt" dvs mellan yttre röret och framsidan på pannan.

Allra viktigast vad gäller sotning är att hålla gångarna som röken går igenom rena, inklusive det horisontella röret som ansluter till skorsten. Man får vara lite kreativ angående lämpliga verktyg för att få ut aska/sot. Till min panna använder jag framför allt sopborste, målarpensel och toalettborste :D
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av stereotypen »

Jag tar alltid ut yttre röret, det följer med ut på svängarmen där brännare och yttre stosen med yttre röret är monterat.
Jag är supernöjd med min "enkla" Viking bio, fungerat i ur och skur.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Skriv svar