Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Fredriik
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 08:01

Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Fredriik »

Hej!
Detta blir premiärtråden för mig även om jag läst en hel del i hopp om att lösa mina problem.

Jag och sambo köpte kåk i september med en Parca Kombi Panna samt en Viking Bio 20 brännare. Enligt gubben så har den gått som en klocka och han har aldrig haft några problem. Helt otroligt för mig har den inte funkat för fem öre.

Problemen som varit/är:

*I början vägrade den starta och larmade flera gånger per dygn om felaktig start.
*När den väl gick igång så rök det in utav bara den.

Vad jag gjort hittils är att jag totalsotat pannan flera gånger per vecka. Jag har även tagit dit sotaren som sotat hela pannan samt skorstenen återigen trots att detta blev gjort i augusti senast, för att försöka få bukt med att det ryker in. Trots detta så ryker det fortfarande in så min lösning har varit att ställa in brännaren på ständigt låg effekt.

Nu går den och ryker inte in men lik förbaskat så vaknar vi flera gånger av att det är iskallt och brännaren larmar.

Kan någon här komma med tips på vad denna maskin som enligt gubben gått som en klocka nu fungerar som skit trots att jag inte gjort några ändringar?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Stegatorparn »

Välkommen till forumet :mrgreen:

Trist när husägandet börjar med problem men vi ska försöka reda ut problemen.
Viking Bio är inte den lättaste brännare att hantera för en nybörjare.
Har kämpat med en sådan i 9 år så jag vet.
Brännaren måste man lära sig att ställa in och serva, annars blir det dyrare än elvärme om du skall ringa efter service varje gång det strular.
Den är inte som en oljebrännare att bara slå på så funkar den.

Vanligaste fellarmet är misslyckad start, som kan bero på:
- för liten startdos (80-100 gram ska funka)
- för högt drag (finns dragbegränsare?)
- för låg eller för hög bränslematning (elden slocknar eller flamvakten ser inte eld pga pellets)
- för mycket aska på rostret (rensa var 3:e dag vid låg effekt för problemfri drift)

Kontrollera först att brännaren är inställd på "högt drag", switch 2/2 on på kretskortet.

Din beskrivning av inrykning kan vara för hög effekt eller att någon passage inte blivit sotad.
Är det den här pannan du har? http://www.ctc.se/files/pd_old/Parca-Kombi-I-o-S.pdf
Kolla rökgasernas väg på skisserna och se om något blivit förbisett.
Kan tänka mig att passagen bakom vedeldstaden kan behöva en omgång.
Svåråtkomlig med vanliga viskor. En kätting kanske kan vara lösningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hur har ni det med tilluften till pannrummet?
Kan tidigare ägare ha haft någon mellandörr/ventil öppen, som ni nu har stängt?
Grundregeln säger att arean på tilluften måste vara minst lika stor som arean på skorstenen.

Komplettera gärna er profil med geografisk plats, så kanske det finns någon på forumet som kan hjälpa er mer handgripligt. Det har hänt tidigare..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Fredriik
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 08:01

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Fredriik »

Tusen tack för svaren! Otroligt vad mycket duktigt folk det finns samlat här.

Här kommer lite kompletterande information, ska även försöka få upp lite bilder.

*Det finns en motdragslucka. Har inte justerat denna något utan gubben hade ritat ett streck där den enligt han ska vara så där har den fått förbli.

*Det finns en tilluftsventil som vi kollat och den har varit öppen hela tiden.

Nu när jag kör på låg effekt så ryker det inte in men det känns inte som brännaren är optimalt inställd. Något jag ser nu när den larmar efter 12 timmars drift är att det ligger väldigt mycket sot framför rostret, som en skidbacke.

Då det är otroligt svårt att få tag i en tekniker här efter att ha blivit lovad 3-4 gånger utan att någon dyker upp så tänker jag nu försöka justera brännaren så den går längre än 12 timmar.

Så nu har jag lite fler frågor:

*Gubben innan körde modulerat läget eller vad det kallas medan jag nu alltså ställt in den på ständig låg effekt vilket resulterat i att ingen rök får bakvägen.

*Dock lär jag sota efter enbart 10 timmar så vad ska jag ändra för att optimera detta bättre? Högt drag såg jag var ett tips så det ska jag testa. Men hur ska man tänka när det gäller syretillförsel och pelletsmatning? Ska jag minska mängden pellets nu när jag gått ner på låg effekt och vad är rimlig mängd startdos?

Dyker säkert upp fler frågor framöver. Återigen tack för all support! :)
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av luppg »

Den motdragsluckan du skriver om, är det ett manuellt spjäll som sitter på skorstensanslutningen till pannan, i så fall ska den vid pelletseldning var helt öppen, den kan orsaka att hela huset blir fullt i rök om den är stängd, eller bara strypt. Om det är en sån som jag misstänker så kan det var idé att kolla att den är 100% i öppet läge och se om det hjälper.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Stegatorparn »

Skidbacken är standard på alla Viking Bio brännare. Däremot skall det inte bli så mycket rester på rostret efter 10 timmar att den vägrar starta. Det kan antingen bero på pelletsen som innehåller annan skit än rent trä. Då får du leva med det tills förrådet är slut eller prova ett par säckar av annat fabrikat.

Kan också vara lite felinställd brännare. Vilken färg har sotet på eldstadens sidoväggar?
Är sotet svart får förbränningen för lite luft (blå ratt).
Man kan också se på skorstensröken när brännaren varit i drift i 10 minuter.
Synlig grå rök = för lite luft.

Vid injustering minskar man luften tills röken blir synlig och sedan ökar man i små steg med 5 minuters mellanrum tills röken försvinner.

Startdos som jag tidigare nämnt 80-100 gram.

Bränslemängden minskar automatiskt när man växlar mellan hög-låg effekt. Inget behöver normalt justeras.

Bry dig inte om teknikern. Han kommer bara att ruinera dig. Lär du dig brännaren och följer råden på forumet blir du minst lika kunnig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Fredriik
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 08:01

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Fredriik »

Tack igen för svaren!

Det stämmer att det är den panna du länkar till där.

Gällande motdragsluckan så har en en "motvikt" som kan justeras. Luckan är ofta stängt men öppnas lite då och då beroende på draget.

Har märkt att det blir mkt sot kvar på rostret så ska testa öka luftmängden och se om det blir någon skillnad.

Gällande läget för högt drag, är det något ni upplever minskar antalet misslyckade starter när denna är på on?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Stegatorparn »

Tändelementet ger lite högre effekt i läge on som underlättar tändningen.
Ta en bild på dragbegränsaren om du inte vet fabrikat/typ så kan vi nog ge en rätt inställning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av d_anders »

Läget för högt drag gör att brännaren får lättare att tända oavsett om draget är högt eller inte. Sliter antagligen något mer på tändelementet. Jag kör på det läget hela tiden.

Låg effekt är bra ekonomiskt sett men leder till större problem med aska i röret och därmed blir brännaren lite mindre driftsäker. Så illa som du verkar ha det ska det dock förstås inte behöva vara. Själv kör jag endast på hög effekt och har haft ett stopp under det senaste året (misslyckad start). Året innan när jag "lärde mig" systemet så hade jag säkert 10-talet stopp trots samma effektläge.

Har du testat det modulerande läget sen sotaren var hos dig? Kanske berodde de tidigare problemen med inrykning på att det var för mycket sot i någon kanal i pannan eller i rökkanalen mellan pannan och skorsten. Själv sotade jag rökkanalen förra veckan efter att ha varit lat och väntat för länge. Jag kunde höra skillnaden mellan före och efter sotning.

När du rengör brännaren så var alltid noggrann med att få tillbaka rostret rätt så att det ligger an mot röret och de små piggarna sticket ut genom hålen. Det är viktigare än vad man tror att de ligger rätt.

Har du någon rökgastermometer på pannan/rökröret och vad vad visar den som högst i så fall?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av d_anders »

Ett snabbt test du kan göra är att känna på röret där pelletsen trillar ner när brännaren har varit igång ganska länge. Strax under slangkopplingen bör inte röret vara mer än ljummet på sin höjd.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Fredriik
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 08:01

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Fredriik »

Här kommer en liten statusuppdatering, även om jag inte törs ropa hej ännu.

Felet att brännaren hade stannat häromnatten berodde inte som jag trodde på att det var för mycket sot på rostret, utan att pellets hade fastnat vid den mekaniska luckan som bromsar pelletsen, vilket lett till att skruven matat på och bildat en allt för stor hög på rostret.

Med andra ord ett mekaniskt problem.

Sen jag sotade skorstenen och ställde ner effekten till låg effekt så har brännaren hör och häpna gått hela natten. Jag tar inte ut någon seger i förskott ännu men helt klart ett steg i rätt riktning.

Just nu kör jag pannan till en temperatur om 90 grader vilket den ser ut att klara fint på låg effekt. Problemet med att det ryker in har jag inte märkt ännu heller med denna inställning.

En annan observation nu är att rökgastemperaturen som innan stack över 350 grader, nu ligger stabilt kring 175 grader, och ibland kan gå över 250 grader när brännaren går in i ett visst fläktmode som jag inte riktigt vet vad den gör just då.

Dock så funderar jag på vad den bör ha i just vår anläggning för skorstenen är 10 meter så det gäller ju att det inte blir för kallt högre upp.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ta gärna några bilder på anläggningen och lägg upp (går inte på forumet, utan måste läggas upp externt på t.ex. forumbilder.se) så kan vi hjälpa bättre och ge tips.

En detalj kan vara vilken dragbegränsare du har?
Med 10 meter skorsten måste den vara rätt tilltagen för att klara att begränsa även vid högt drag.
Viking Bio gillar inte fladdrande drag, utan kräver motdragslucka/dragbegränsare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av d_anders »

350 grader är vansinnigt högt med pellets. 175 grader låter ganska normalt. Många har lägre, men det beror på alla möjliga faktorer. Om du är orolig för kondens i skorsten så gå upp och titta när brännaren har gått skapligt länge. Kan även mäta temperaturen en bit ner i skorsten.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Fredriik
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 okt, 2015 08:01

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av Fredriik »

Hej pelletsvänner,
Här kommer lite bilder.


Pannan
Bild

Brännaren
Bild

Motdragsluckan
Bild

Rökgaskanal med tempgivare
Bild

Som sagt så gick pannan lite mer än ett dygn nu senast men igår kväll samt i morse så stannade brännaren med larm om felaktig uppstart. Det jag upptäckter då vid alla dessa fall är att röret upp från brännaren är fyllt med pellets. Den verkar alltså inte hunnit med att förbränna pelletsen, medan skruven fortsatt mata.

Så nu är frågan om läget för högt drag kan underlätta detta. En misstanke är att det sker en misslyckad start någon gång under drift varav det sedan börjar bygga på ett berg av pellets.

Några idéer?
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Viking Bio med Parca Kombi enormt strul

Inlägg av d_anders »

En startdos är så liten att det krävs massor sådana för att fylla röret. Alltså verkar pellets ha fastnat i slangen eller röret under drift. Då kanske det kan hinna bygga upp så mycket pellets innan lågan slocknar.
Låg det fullt av pellets även på rostret eller var det tomt?

Slangen såg ganska sträckt ut, så det borde inte stanna pellets i den. Har du trots allt sett några såna tendenser när du har studerat brännaren under drift?
Är det rent och fint där pelletsen trillar ner i brännaren?
Längst bak in i röret sitter en lucka som bromsar pelletsen. Kontrollera så att du inte kan få den att haka sig.
Hur långa är de längre av dina pellets?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar