CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av ronald »

Alla luckor sotade överallt.. Endast fisljummen fallrörskrök ..Går som tåget tills den skall renblåsa då blir det röd lampa stannad brännare och 1 blink med 3 snabba blink ..= För hög temp i omkringliggande..
Kan det vara nån givare som gett upp eller vad kan det vara ??
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av Stegatorparn »

Larmet indikerar att temperaturen under kåpan blir över 50°.
Givaren sitter fastlödd på kretskortet överst bland lysdioderna (ytmonterad) och är inte så lätt att byta om man inte är van lödare. Tror dock inte att givaren av typ NTC-motstånd gått sönder utan att det är andra orsaker i första hand.

Blir det varmt i pannrummet?
Tillräckligt med uteluft?
Isolera rör eller rökrör?

Testa att köra utan kåpa och se vad som händer.
Jag sänkte temperaturen i pannrummet c:a 5° genom att isolera rökröret som var oisolerat 1 meter mellan panna och skorsten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av ronald »

Var o checkade in brännaren en snabbis på fm o hörde problemen ..bor själv en bit ifrån så det är en bit att åka .. :)
Ringde o checkade av dina fina tips..ventilen var inte mycket öppen sas det..nu fullt öppen..check..dom skulle även prova med ta bort huven..Brännaren hade kört typ varannan renblåsning nu dom ggr den avslutat sen jag drog ..så det verkar funka ibland o ibland inte... så det kan nog avhjälpa med mer pannrumsluft ...nu hade det börjat blåsa också så det blåste nog in mer luft också därav fungerande ...Men dom har nu full öppen ventil .. Bara hålla tummarna..ånyo tack stegaT. :D
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av GoForIt Pellets »

Pannluckans isolering kan annars vara problemet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av ronald »

Tack för tips gfipellets
Lite uppdat: Fick sms morse att den gått som klockan Men fick nyss ett nytt att den indikerad3 samma fel igen..shit promfrites :cry:
Pannluckans isolering är det distansbiten isolering som är kass den på 10 cm som sitter med brännaren eller är det själva luckan på pannan..? ?..Eller är det den där givaren ändå kanske som kanske behöver bytas lödas ny..?

Edit ja dom kör utan kåpa nu o då går det bra igen en stund till :bounce:
Edit2: Det är när det typ duschas= ja när brännaren får gå en längre stund den stannar ..hm ja den hinner ju värmas upp mer då förståss.. :? :|
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av Stegatorparn »

Sitter brännaren i en 10 cm distans, är det troligen inte något problem med luckisoleringen.
Misstänker snarare problem med draget.
Finns ju bara en kanal att sota mellan skorsten och vedeldstad.
Pannan har ett rökgasspjäll som måste vara helt öppet (reglaget upp till vänster i fronten).
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av ronald »

Spjället max öppet det sa jag till när jag var där..dom har en ca 8 m skorsten med bra drag så tigexen som ingick när det inköptes är alldeles för liten.. det vet dom står o gapar fullt för det mesta .
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag hade samma felindikering (hög omgivningstemp) på svärmors brännare (Nibe City Vx + Viking Bio) tidigare i höst.
Den sitter utbyggd, men där löste byte av pannluckans isolering problemet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av ronald »

Jag tror jag tog mig lite pellets över huvet"när jag sa att det var en distans framför brännaren..Det är ju bara plåten som dom har inte den runda distansen som bygger ut 105 mm ..

Sitter det nån isolering i plåtdelen som man dockar brännaren i ?
funkar den här isoleringen eller har ni tips på nåt bättre ?
http://www.eldkraft.se/produkt/luckisol ... -700172860
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av Stegatorparn »

Luckisoleringen du länkar till är för CTC 1100/1200 panna. Om den passar i en 265-panna vågar jag inte sia om. Denna lilla isoleringsbit kostar lika mycket exkl. frakt som ett helt paket 45 mm glasullsskivor på Byggmax https://www.byggmax.se/isolering/minera ... rsa-p16105.
Hur man utformar luckans isolering beror lite på hur brännaren är monterad idag.
Sitter brännarens yttre rör direkt i den gamla oljebrännarluckan, finns nog bara en tunn packningsfläta mellan luckan och brännarfläns.
I princip kan man göra som i den här tråden viewtopic.php?f=1&t=13878#p126491.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av GoForIt Pellets »

För ny isolering till pannluckan på svärmors Nibe City Vx (som jag beskrev i tidigare inlägg) köpte jag pannlucksisoleringen + plåtar till vår VB Joker, som jag sedan modifierade.
Med dem finns ju hålet för det yttre brännarröret redan upptaget i rätt dimension.
Slutresultatet blev lyckat, och anläggningen rullar nu utan störningar sedan flera veckor tillbaka.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av ronald »

Lite uppdat: var ut idag o fixade ny isolering i pannluckan o brännaren har finjusterats sen tidigare också ..o god tilluft till förbränningen ..men icke :( den skulle gå från 60 till 80 men stannade redan vid 72 c hög omkring temp ... Det verkar som om dom får köra utan kåpa förgått ... eller kolla upp givaren då... puhh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC 265 med viking bio indikerar hög omkringtemp

Inlägg av Stegatorparn »

Det var ju trist.... :(

Mätte på min gamla brännare och det är ett 3,0 kohm NTC motstånd.

Kollade runt lite och varken Elfa eller Conrad har det i sitt sortiment.
Man skulle kunna ersätta det med att parallellkoppla ett 4,7 k och ett 10 k, men det kräver en viss färdighet av lödaren.

Jag tror att det skulle funka att helt enkelt löda bort NTC motståndet. Då blir motståndet oändligt och brännaren tror att det är iskallt. Men då får man förstås inget larm om det blir för varmt under kåpan.

Du kan ju mäta motståndet med ett universalinstrument när brännaren är strömlös.
Det sitter högst upp på kretskortet mellan de översta lysdioderna.
Vid 20° är motståndet 3,6-3,7 kohm och vid 25° 3,0 kohm.

Säkrast är ju att köra utan kåpa, åtminstone tills vintern har släppt greppet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar