VikingBio Kit

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

VikingBio Kit

Inlägg av Mate »

Har nu pratat med en installatör av VikingBio. Han vill sälja: Brännare, Skruv, Panntemperaturgivare och ett 300L föråd till mig. Pris har han inte uppgett ännu. vad kan jag förvänta mig för pris i runda slängar?
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: VikingBio Kit

Inlägg av manin »

Mate skrev:Har nu pratat med en installatör av VikingBio. Han vill sälja: Brännare, Skruv, Panntemperaturgivare och ett 300L föråd till mig. Pris har han inte uppgett ännu. vad kan jag förvänta mig för pris i runda slängar?
Ordinariepris enlig Värmebaronens är:

Vikingbio med skruvmatning 1.5 m 19138 kr inkl moms.
Då ingår mont.sats + rökgastemp.
Distanslucka 2250 kr inkl moms
Panntemp.givare 400 kr inkl moms
Mafa 300L 2112 kr inkl moms
Total: 23900 kr tillkommer installationskostnader

Billigare finns man köper

Vikingbio med skruven 15995 kr inkl moms ingår rökgastemp. + mont.sats.
Distans 1150 kr inkl moms
Mafa 300 L 1750 kr inkl moms.
Panntemp.givare ? (400 kr) inkl moms
Total: 19295 kr tillkommer frakt + installationskostnader

Alltså det bör va max 25 000 kr ingår installation och intrimma två gånger (första gång och senare efter några veckor)

Min var 23500 kr utav min närmast VVS allt Vikingbio, pelletslucka, mafa miniförråd, skruven, tuber 3x75 cm och rökgastemp. + installation och intrimmad första och senare. :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
surmasen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 17 sep, 2005 01:21
Ort: Falun

Inlägg av surmasen »

Ett paket med Viking Bio ligger hos Schenker och väntar på installation. Pannrummet är nymålat och bara väntar på att få slänga ut oljebrännaren.

Viking Bio + 1,5 skruv + distans + Midiförråd ( frun vill ha större förråd, rädd att hon ska få arbeta i pannrummet också :lol: ) = 20 740:- hos dinvvsbutik.se

Helt ok pris, installationen tänker jag försöka mig på själv om en dryg vecka :( jobbar borta annars hade jag gjort det i helgen........ska bli jäkligt kul att få slänga in detta.

Vad är det för montage sats som ni nämner ovan, det stod det inget om när jag beställde? blir ju lite orolig att jag måste vänta ännu längre :? är det slangen mellan brännaren och skruven bland annat?
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Det ska ingår montage sats. då jag fick paket där allt fanns.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
surmasen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 17 sep, 2005 01:21
Ort: Falun

Inlägg av surmasen »

Ok bra, moteringssats ingår säker.
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
surmasen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 17 sep, 2005 01:21
Ort: Falun

Inlägg av surmasen »

Antar att monteringssatsen var med, nu sitter brännaren där den ska. Skönt med distansen som gjorde att jag kunde sätta brännaren på askluckan i pannan. Har ju installerat detta själv använde den befintliga termostaten som hade överhettningskydd redan, dock känns det som om den är lite känslig ska kolla det någon gång.

Har ett problem som jag stött på, när brännaren körs så brinner den oregelbundet :(

Ibland är det en kanonfin låga och rökgastemperaturer ser bra ut. Tyvärr så "krymper" lågan ibland in i röret och det flyger endast gnistor ur det. Askan som bildas känns nästan som om den är blandad med ofullständigt förbrännt spån. Känns inte som om det skulle vara fel på pelletsen det är SÅBI, köpte den för att flera här kör med den.

Eftersom att jag installerat brännaren själv så får jag väll bita i det sura äpplet och klura lite. Men om någon av har några föslag så hör gärna av er :idea:

Själv funderar jag på om det kan vara draget i skorstenen som varierar mycket, har ingen motdragslucka men funderar skarpt på att skaffa en, skorstenen är dryga 9 m, med 120 rör i :?:
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Det låter absolut som steg ett att montera en draglucka.

Annat att fundera på kan vara om det är jämn matning med pellets eller inte.

Har du tätt mellan luckan och pannan så att du inte har något tjuvdrag (mindre trolig att det är problemet utifrån din beskrivning).

Har du tillräckligt med tilluft till pannrummet (oxå mindre trolig fel orsak).

Ja det vara några funderingar...
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
surmasen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 17 sep, 2005 01:21
Ort: Falun

Inlägg av surmasen »

Jo har funderat på detta med pelletsmatningen lite, tycker att det skruvas ut ojämnt med pellets, har dock kört skruven ordentligt innan jag satte ihop allt. Ska ta och kolla hur pelletsen skruvas hos andra och jämföra lite.

Tjuvluft tror jag inte och en ordentlig ventil till pannrummet har jag.

Tackar för ideerna :)
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
surmasen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 17 sep, 2005 01:21
Ort: Falun

Inlägg av surmasen »

Känns som om motdragsluckan var det som fattades. Införskaffade en Tigex och satte på rökröret, har ganska ojämt drag verkar det som.

Kan säga att det gick ganska mkt pellets per vekca, ca 18 småsäckar, ska bli kul att jämföra.

Tyvärr har jag upptäck att matningen inte är riktigt bra heller, så en ominstallation av skruven kommer ske snart också.
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Inlägg av Söppen »

Hade samma problem när jag installerade samma brännare. Det var mycket mixtrande med blänsle/luft blandning och lutningen på skruven innan det blev bra. Att det är något ojämn förbränning tror jag man får leva med en övermatad brännare, det blir ingen jätta precision i matningsskruven. Det finns dock pelletsdoserare som man kan köpa till övermatade brännare om de skulle bli ett problem. http://www.energifirman.com/
Skriv svar